12.08.2020 09:45

Divadlo J. K. Tyla čeká premiérový víkend

Hned dvě nové inscenace vstoupí během nadcházejícího srpnového víkendu vůbec poprvé na plzeňské jeviště. V sobotu 15. srpna 2020 se ve Velkém divadlem rozezní tóny vrcholného Monteverdiho díla Korunovace Poppey, jež navazuje na úspěšné uvedení Orfea před dvěma lety. O den později, 16. srpna 2020, bude v Plzni poprvé představen balet Anastázie – poslední dcera cara, jehož choreograf Youri Vámos převedl na známou hudbu z Čajkovského baletu Spící krasavice příběh o dívce, která údajně přežila vyvraždění carského rodiny. Premiéry obou inscenací se měly uskutečnit na jaře tohoto roku.

Korunovace Poppey

Opera Claudia Monteverdiho Korunovace Poppey patří mezi nejstarší a nejvýznamnější operní díla. Světová premiéra se odehrála v Benátkách během sezóny 1642/1643 a mnoho odborníků ji považuje za nejlepší operu 17. století. „Tuto operu najdeme na repertoáru mnoha světových divadel, nejen pro její působivou hudbu, ale i vděčné libreto propojující vážný příběh s komickými scénami. Závěrečný duet opery pak patří mezi nejkrásnější v celé operní literatuře,“ podotýká dramaturg opery Zbyněk Brabec. Monteverdiho opery jsou provozně i umělecky velice náročné, proto se s nimi setkáváme u nás jen velice výjimečně. V Plzni bude Korunovace Poppey inscenována poprvé.

Inscenaci o touze po moci, vášni i žárlivosti připravuje obdobný inscenační tým jako autorovu operní prvotinu – Orfeo, a bude nastudována na základě historicky poučené interpretace barokní hudby. Hudební nastudování bylo svěřeno do rukou předního českého dirigenta, klavíristy a cembalisty Vojtěcha Spurného, režisérem inscenace je Tomáš Ondřej Pilař, který barokní dílo přibližuje slovy: „Podobně jako v Orfeovi je síla hudebního výrazu založena na jeho jemnosti a velké porci klidu a ztišení. Stejně tak i její jevištní stránka se obrací k vnitřní harmonii a poezii obrazů výtvarně komponovaných podle benátských mistrů 17. století. Jsem přesvědčen, že klidná síla Monteverdiho opery strhne i ty diváky, kteří se s takto starou hudbou nikdy nesetkali.“

Opera Korunovace Poppey zavede diváky do Říma, kde vládne císař Nero, který pro krásnou Poppeu vyžene svou ženu Octavii. „Všichni zpěváci musí být zároveň i skvělými herci a obsadit tuto operu znamenalo vypsat vloni velký konkurz. Díky tomu máme pro všechny role skvělé mladé pěvce, kteří do dramatu výborně zapadají. Nemohu nezmínit klíčovou roli císaře Nerona, který byl v době, kdy se opera odehrává, sotva dvacetiletý a jeho part je komponován pro hlas kastráta – v naší inscenaci jej ztvární v alternaci dva výborní mladí kontratenoři Filip Dámec a Vojtěch Pelka,“ podotýká Tomáš Ondřej Pilař. Musím přiznat, že jsem si k Monteverdiho hudbě, našel ten opravdový vztah až v době, kdy jsem jeho díla začal studovat, o to víc je ale pro mě jeho hudba atraktivní a inspirativní. To je ještě znásobeno nádhernou výpravou, kostýmy a skvělou spoluprací celého realizačního týmu. Bude to možná znít jako klišé, ale opravdu si velice cením toho, že ve svém věku mohu získávat zkušenosti pod vedením takových osobností jako je režisér Tomáš Pilař či dirigent Vojtěch Spurný,“ uvedl Vojtěch Pelka, který v Plzni hostuje již podruhé. V krásné, inteligentní, avšak chladně vypočítavé Poppee se představí italská koloraturní sopranistka Anastasia Terranova v alternaci se sopranistkou, nositelkou řady prestižních ocenění, Lucií Kaňkovou. „Přichází doba, kdy se bude barokní opera stále více prosazovat. Barokní hudba je velmi posluchačsky přístupná, není se čeho bát. Mé první operní produkce byly barokní a publikum vždy reagovalo skvěle a já pochopila, že i několik set let stará hudba v nás budí nemálo emocí. A co je na roli Poppey nejnáročnější? Nepřerazit se o obří sukni s vlečkami, nespadnout z houpačky a ve finále opery nezapálit divadlo. Proč? Nechte se překvapit!“, láká na inscenaci Lucie Kaňková. V dalších rolích se objeví Markéta Böhmová, Jaroslav Březina, Tomáš Kořínek, Jana Piorecká, Andrea Frídová a další.

Anastázie – poslední dcera cara

Anastázie – poslední dcera cara měla světovou premiéru v roce 1992 v Basileji a ač vznikla na hudbu k baletu Spící krasavice (Šípková Růženka) Petra Iljiče Čajkovského, od líbivé pohádky se značně odlišuje, i když znalci klasických baletů najdou v obou baletech podobné choreografické pasáže. Vámosova inscenace zachycuje život a zánik carské rodiny, která byla v roce 1918 v Jekatěrinburgu vyvražděna, a zajímavě prolíná reálné situace ze života Anastázie, dcery cara Mikuláše II., s utkvělými představami Anny Andersonové, údajně přeživší Anastázie. „Do příběhu zasahuje i imaginární průvodce, ochránce i spasitel Anastázie ‚Osud‘, kterého v tomto baletu ztvárňuje tanečník, který zároveň tančí i Rasputina, charismatického, byť velmi podivínského léčitele a mystika. Původně byly tyto role tančeny dvěma tanečníky, posléze jen jedním, aby měl vybraný tanečník hodnotný sólový part“ přibližuje Vámosovo pojetí příběhu baletní mistr Zuzana Hradilová.

„Inscenace klade vysoké nároky nejen na výtečnou techniku, ale také na emotivní herecký projev, proto věříme, že ji ocení jak obdivovatelé klasického baletního umění, tak příznivci silných příběhů,“ uvádí šéf baletu Jiří Pokorný. V titulní roli Anastázie se v alternacích představí Mami Hagihara, Afroditi Vasilakopoulou či Sara Aurora Antikainen, která své účinkování v baletu komentuje slovy: „Momentálně je Anastázie moje nejoblíbenější role, pokud se to dá tedy počítat, když ještě neproběhla premiéra. Celý proces příprav a zkoušení byl pro mě úžasný a spoustu mě toho naučil. Nemohu se dočkat, až budu tančit celé představení před diváky, už teď vím, že to bude velmi emotivní.“ V hlavní mužské roli Osudu se objeví Karel Audy, Justin Rimke či Gaëtan Pires.

Maďarský choreograf Youri Vámos po ukončení aktivní taneční kariéry působil jako šéf baletní souboru v Dortmundu, Bonnu a Basileji. Jako příznivec klasické baletní školy se ve své choreografické tvorbě se vždy soustředil na uchování tradice celovečerních baletů. Mezinárodní ohlas si vydobyl vlastními úpravami klasických děl, jejichž děj přetvořil vlastními představami a příběhy. „Klíčem pro Vámosovu tvorbu je hudba baletní klasiky, která umožňuje vyjádřit komplikovanější příběhy. Tím rozevřel škálu výrazových prostředků a interprety vždy vedl k prohloubení jejich rejstříku psychologických poloh,“ upozorňuje Jiří Pokorný. Youri Vámosovi se dostalo řady poct a ocenění a jeho jméno je řazeno mezi nejvýznamnější osobnosti baletu.  Od roku 2009 pracuje Youri Vámos jako choreograf na volné noze a spolu se svojí asistentkou Joyce Cuoco je zván k uvádění svých baletů po celém světě. U nás byla jeho díla uvedena v Brně, v Ostravě, ve Státní opeře Praha i v Národním divadle, kde Vámosova Louskáčka – vánoční příběh inspirovaný pohádkou Charlese Dickense hrají s velkým úspěchem od roku 2004. Plzeňský balet v roce 2019 nastudoval jeho balet Červený a černý.

Osud poslední dcery cara Mikuláše II. je opředen mýty a po dlouhá léta vzrušoval veřejnost po celém světě. Dva roky po zastřelení všech členů carské rodiny se do berlínské psychiatrické léčebny dostala žena po pokusu o sebevraždu, o které se později začaly objevovat informace, že právě ona je dcerou cara Mikuláše II. O identitě Anny Andersonové, jak byla neznáma pojmenována, se vedly dlouhé roky spory. Nakonec bylo prokázáno, že Anna nebyla nijak s carskou rodinou spřízněná.

www.djkt.eu

Autor článku: Hana Zichová