Xchat.cz, Líbímseti.cz, Spolužáci.cz, Lidé.cz Webové služby, které na přelomu tisíciletí formovaly český internet a ovlivnily dvě generace uživatelů. Některé existují dodnes, i když se jejich návštěvnost limitně blíží k nule (například na Lidé.cz bylo v době psaní tohoto článku 250 lidí), a projíždět si je je podobný pocit jako listovat Zlatými stránkami. Jiné, jako třeba Spolužáci.cz, už své brány uzavřely nadobro.

Do druhé skupiny se nyní přidává i oblíbená česká blogovací služba Blog.cz, na kterou v době její největší slávy chodily až tři miliony uživatelů měsíčně.

„Rádi bychom se rozloučili s našimi věrnými uživateli, od 16. srpna 2020 budou weby Blog.cz a Galerie.cz ukončeny. Technologie jde dopředu a tyto služby již neodpovídají moderním požadavkům,“ píšou provozovatelé služeb v oficiálním vyjádření a uživatelé nyní už mají jen pár hodin na to si obsah svých blogů stáhnout nebo převést na jinou platformu.

Úvodní stránka Blog.cz informující o konci služby.

Nutno ale podotknout, že mnozí blogeři si s technikáliemi kolem migrace dat neví rady, a se svými mnoho let budovanými blogy se tak spíše nadobro loučí.

Blog je zkratkou z anglického sousloví web log, což znamená internetový záznam. Samotný Blog.cz vznikl v roce 2005 jako boční projekt vyhledávače Jyxo.cz českého internetového podnikatele Michala Illicha, který chytl vítr blogování přicházející ze světa. Brzy se i díky své jednoduchosti zařadil mezi top 10 nejnavštěvovanějších serverů českého internetu.

„Blog.cz tehdy plnit funkci, kterou dnes zastávají sociální sítě – a to poměrně široce, od psaní textů a diskuze ke sdílení fotek. Byl to takový Facebook, Pinterest i Instagram ještě předtím, než se tyhle služby u nás rozšířily,“ vysvětluje pro Forbes Michal Illich s tím, že v době své největší slávy s přehledem překonával návštěvnost internetových služeb zmíněných v úvodu textu.

Internetový podnikatel Michal Illich se ve svém dalším projektu věnuje kombinaci letadla a helikoptéry Zuri, kterou může realizovat i díky penězům z prodeje Jyxo (Blog.cz). Foto | Michael Tomeš

„Blog.cz byl podstatně navštěvovanější než ty zmíněné služby. Na vrcholu měl kolem tří milionů reálných uživatelů měsíčně a i dnes, aniž by ho devět let někdo vyvíjel, má milion reálných uživatelů,” vypočítává pro Forbes Michal Illich a ve druhé půlce odpovědi nastiňuje jeden z důvodů konce služby.

Jyxo totiž v roce 2008 za více než 100 milionů korun koupila skupina Nova, která tehdy potřebovala posílit v internetových službách a namísto nákladného budování své značky si prostě svou přítomnost na internetu koupila. 

V tu dobu se ale mohl rozvoj služby, která ve své době byla jedním z mála míst, kde si člověk mohl v podstatě na pár kliků vytvořit své webové stránky a sdílet tam své zážitky s přáteli, rozvíjet. Dva roky z pozice manažera Novy na službu ještě dohlížel sám Michal Illich, pak se ale s kódem přestalo nadobro pracovat.

A jakožto bývalý mluvčí TV Nova mohu potvrdit, že síly skupiny se tehdy i komunikačně napínaly spíše na nové služby typu digitální televize Voyo. Blog.cz si od té doby žil jen svým životem a je možná i s podivem, že vydržel o plných osm let déle než další oblíbená česká služba Bloguje.cz. 

Outsider
Vydání Forbesu Outsider

Už tehdy bylo blogování považováno za mrtvé, to ale jen tak nezmizí. Během poslední dekády se přelilo jinam, a to nejen na známou blogovací službu Medium.com.

„Záleží na definici blogování. Pokud do ní zahrnete i Medium nebo delší příspěvky na sociálních sítích, tak je blogování asi obdobně silné jako kdysi,“ dodává k tomu Illich.

Mizí ale služby, které sice pár generací už vůbec nezná, minimálně dvě ale na ně budou s nostalgií vzpomínat.