Mil Mi-4

Moderátor: Julesak

Legio148
Příspěvky: 3
Registrován: 30/6/2014, 13:33

Skúsenosti z prevádzky Mi4

Příspěvek od Legio148 »

Pop píše:Mi-4 byl určitě dříč.Snad do dnešní doby drží světový rekord svojí kategorie v dostupu se zátěží 500 kg a 1 000 kg. Navíc byl schopný vzlétat z letišť nacházejících se ve velké nadmořské výšce.

Pokud vím, piloti z něho vcelku rádi skákali své pravidelné seskoky padákem.
Kamarádi mi vyprávěli o super zážitku, když odlétali na konci cvičení ze záložního letiště poblíž městečka Blatná.
Vrtulníky přistávaly jak na běžícím páse. Technický personál do nich naložil část své výbavy, naskočilo několik příslušníků ILS a Mi-4 během několika minut zase frčely na mateřské letiště v Č. Budějovicích. Poslední vrtulník měl být obsazen pouze lidmi, kteří se nevešli do předchozých strojů. Vše bylo vypočteno na nosnost objednaných helikoptér. Když nastoupil poslední příslušník letky, zjistil velitel skupiny, že na stojánce zůstala bedna s materiálem. Tu kdosi zapoměl naložit do předešlých strojů a sám odletěl. Chtě-nechtě, bedna se naložit musela. Jenže to byl kámen úrazu. Když pilot vrtulníku chtěl odstartovat, nešlo to. Provedl další pokus o vzlet, Mi-4 se klepal na zemi. Přetížený stroj nešlo od země odlepit. Bednu s materiálem museli vzít. A tak se losovalo, kdo zůstane na již zcela opuštěném letišti. Nakonec vše vyřešil velitel posádky. Naroloval s Mi-4 na dráhu a provedl klasický letounový vzlet s rozjezdem. Čtyřka se klepala a vrněla, nakonec se vznesla a pomalu metr za metrem stoupala k obloze.

Létání s sebou přináší i stinné stránky. Nejinak tomu bylo i s Mi-4 - kami. Údajně během letu na střelnici došlo k nepředpokládanému odhozu gondoly s kulometem, která byla umístěna pod přídí vrtulníku. Bohužel se v tu chvíli nacházel na svém stanovišti palubní střelec. Ten letěl k zemi s gondolou.
Podle vyšetřovací komise gondolu odhodil od trupu vrtulníku samotný střelec, který na svém stanovišti v tu chvíli neměl co dělat a nudil se. Nechtěně přitom zachytil o nouzový odhoz gondoly.

Kdysi jsem viděl film o letecké společnosti Aeroflot. Mezi jinými stroji figuroval i Mi-4 vzlétající z nějakého letiště na Kavkaze. Kola hlavního podvozku měl zakryta elegantními kapkovitými kryty.
V období rokov 1974-1975 som slúžil ako záklaďák v Prostějove ako mechanik vrtulníku Mi4 č 8542.
Spomínaný prípad nešťastia palubného technika sa udial na jar 1974 v Prostějove. Neodhadzovala sa celá strelecká gondola ale iba spodné dvierka o rozmeroch cca 100 x80 cm na ktorých normálne strelec kľačal. Za normálnych okolností musel byť palubár ako strelec pripútaný lankom a musel mať pripnutý padák. Palubár išiel po vykonaní strelby iba "vypáliť ranu istoty" a nemal ani lano ani padák ( oboje bolo dosť nepohodlné). Žiaľ systém úchytu dvierok nevydržal a palubár vypadol asi z výšky 300m.
Okamžite bol vyhlásený "podvozok" a výsledkom bolo že nudzový odhod bol do budúcnosti mechanicky zablokovaný. Mimochodom hodinky toho palubára, "Longines" , pád prežili a boli odložené ešte roky u staršinu oddelenia. Zažil som ešte jednu nehodu Mi4, uleteli lopatky chladiaceho ventilátora a prerušili tiahla ovládania motora.Piloti s tým ale pristali. Robila sa potom defektoskopia lopatiek ventilátora. Uvediem ešte jednu zaujímavosť. V lete 1975 vymieňali na "mojom vrtulníku" motor a súčasne namontovali do vnútra ovládaci pult , takú krabicu o rozmeroch cca 150x100x120 cm ktorá vážila cca 1200kg. Mala to byť retranslačná stanica pre spojenie pozemných vojsk. (Mimochodom nepamätám si , že by sa montovali nejaké dodatočné antény). Piloti na to nadávali, bolo to ťažké a zavadzalo to aj palubárovi, ktorý sa horko ťažko dostával na svoje bidielko na rebríku. Zúčastnilo sa to jedného cvičenia a našťastie sa našli ľudia , ktorí uznali, že životnosť takéhoto zariadenia v boji by bola minimálna.
Ešte na jednu zaujímavosť som si spomenul. Robili sme aj mínovanie z vrtuľníka. To sa demontovali krídla zadných dverí, nahradili sa jednoduchou hrazdičkou a dovnútra sa namontovali stojany na protitankové tanierové míny. Dvaja záklaďáci a palubár boli ako obsluha. Míny sme hádzali na taký žľab dlhý cca 6 m, ktorý bol dolu mierne zahnutý a šúchal sa po zemi. Mínovalo sa v prízemnom lete a míny sme hádzali v pravidelných intervaloch do žľabu. Pri jednom prelete sme odhodili cca 20 ks mín (na letištnú trávnatú plochu) a potom sa urobil okruh vo výške cca 100m a išlo sa znova. Zaujímavé bolo, že prúd vzduchu z rotoru spôsobil skoro dokonalé zamaskovanie mín. Zistili sme to náhodou. Po každom prelete išli ľudia z "letištného práporu" v trase mínovania a zbierali míny. Raz sa nám jedna mína zasekla v lyžine a tak sme asi 4 míny odhodili mimo lyžiny ,cca 2m. Táto partia,cca 10 ľudí ich nemohla nájsť.
Myslím, že zataľ na túto tému stačí, bolo by rozprávania snáď na celú knihu.
zzz
Kapitán
Kapitán
Příspěvky: 1033
Registrován: 7/5/2020, 11:58

Re: Mil Mi-4

Příspěvek od zzz »

sa58 píše:(...)
Zajímavá je naše ozbrojená verze Mi-4B, naši konstruktéři nejprve navrhli závěsníky pro čtyři raketnice UB-16-57, ty byly umístěny nad sebou. Problémem ale bylo praskání závěsníků, v praxi se zavěšovali pouze dvě pumy. Pozdější verze umožňovala zavěsit až tři bloky UB-16-57 nebo JJRO-130. Nakonec se používala varianta se čtyřmi bloky UB nebo JJRO (RB-130-4), testovala se i možnost použití PTŘS 9M14M
Maljutka.

Obrázek Raketové bloky RB-130-4

Mi-4B je vystaven např. v (abecedně): Praze (Kbely), Vyškově či ve Zruči (u Plzně)


Praha-Kbely
- je vystaven s raketnicemi ... viz fotka datovaná rokem 2019 zde https://www.planes.cz/photo/1234/1234987/1234987.jpg ...na vyfoceném boku jsou vidět 2 raketnice, patrně jde o UB, ale odlišných verzí

Vyškov
- tamní Mi-4B je vystaven s většími raketnicemi než s jakými je vystaven Mi-4B ve Kbelích - dle popisu od Sa58 je vyškovský vystaven s raketnicemi typu JJRO foto viz https://helidat.cz/photos/15183618755.JPG


Zruč
- tamní Mi-4B je vystaven s obdobnými raketnicemi jako vyškovský (samotná raketnice není úplně dobře kvůli zastínění), ovšem na rozdíl od Mi-4B ve Vyškovském muzeu, se lze podívat na raketnice z nichž některého jsou "nabity" raketami. viz foto https://helidat.cz/photos/15183637082.jpg
Fotka tohoto vrtulníku z lepšího úhlu je v dolní polovině téhle galerie různých Mi-4 https://www.flickriver.com/photos/nilsm ... 842953681/




P.S. Pro zajímavost o méně známých variantách - viz foto Mi-4 s atypickým bočním závěsem (mini křidélkem)
https://www.jetphotos.com/photo/7422839 ... arge-photo
"Opravdu myslíte, že někdo, kdo vyhrál volby férově s 79%, potřebuje následně mlátit lidi na ulicích a vypínat internet??"
https://twitter.com/BenesikOndra/status ... 4985394178
Držím jim palce, ať se o vnitřní politice své vlasti můžou rozhodovat naprosto svobodně.
Moudře. Demokraticky.
Bez násilí. Sametově.
Odpovědět

Zpět na „Vrtulníky“