Elektrické skříně zdobí modrotisk, špagety i racci, maluje se pod dohledem

  16:38
Na elektrických rozvaděčích v Břeclavi se přes léto objevují umělecká díla. Štětců a barev se ujímají hlavně studenti, kteří se zapojili do soutěže vyhlášené městem. Zapojila se však i mistryně modrotisku.

Mezi obchody s potravinami nedaleko centra Břeclavi autorka „servíruje“ na elektrickém rozvaděči dobroty – špagety, vajíčko, avokádo nebo jahodu. | foto: město Břeclav

Profesí kadeřnice, srdcem lidová malérečka Dagmar Benešová před několika lety založila v Břeclavi Výtvarnou folklorní akademii. V ní učí zájemce malovat ornamenty a předává jim i techniku modrotisku.

Jedinečnou výtvarnou techniku, zapsanou na seznam UNESCO, teď uctila na rozvaděči v břeclavské místní části Poštorná. Během zdejších babských hodů přenesla na šedivou skříň originální modrotiskový vzor ze své sukně.

U zrodu myšlenky uměleckých děl na neobvyklém podkladu stál učitel břeclavského gymnázia a břeclavský zastupitel Petr Škoda (Mladí a neklidní).

„Líbila se mi práce s veřejným prostorem třeba v Dublinu. Malby na těchto objektech působí svěže, i původně nepěkné objekty mohou dostat novou energii,“ vysvětlil Škoda.

První město s ozdobenými rozvaděči

Z elektrických rozvaděčů tak už v Břeclavi na procházející „pomrkávají“ oči všech lidských ras a slétají se na ně racci obývající řeku Dyji. Mezi obchody s potravinami nedaleko centra zase autorka „servíruje“ kolemjdoucím dobroty – špagety, vajíčko, avokádo nebo jahodu.

Syté barvy oživují šedivá zákoutí a obrazy vyvolávají obrovský zájem lidí. „Celý den se tady zastavují lidé, kteří o projektu chtějí vědět více,“ vyprávěla autorka potravinového motivu Eliška Procházková v den, kdy rozvaděč malovala.

„Na našem distribučním území můžeme vidět výtvarná díla již na několika desítkách trafostanic, od Šumavy až po Bílé Karpaty. Město Břeclav je ale první, kde originální dílo vzniklo na ploše elektrické skříně neboli rozvaděče. Jsem rád, že lidé vnímají aktivitu svého města pozitivně a že se jim tato proměna šedé skříně v barevnou líbí,“ uvedl Stanislav Karafiát, oblastní manažer společnosti E. ON, která se na projektu podílí.

Malování na rozvaděčích musí kvůli riziku poranění probíhat pod přísným dohledem jejích zaměstnanců.

Komu jsou výtvarná díla na elektrických skříních příliš malá, může se podívat do Brna, kde v loňském roce umělci ozdobili dvě trafostanice – na Lidické ulici a v lužáneckém parku.

První z nich autoři z ateliéru Malujemejinak ozdobili obrazy ohrožených ptáků od orla přes čápa až po výra velkého. Chtěli tak ukázat, že energetici osazováním speciálních konzol snižují riziko jejich zranění. Trafostanice v parku Lužánky, kterou přetvořil Nikola Vavrous, upozorňuje na problematiku týraných dětí v Česku.