V rámci dosud největší expanze v tuzemsku řetězec otevře kromě svých tří nynějších obchodů v Praze a v Brně dalších sedm poboček v krajských městech. Domy s červenou židlí startují prodej v Liberci, Plzni, Českých Budějovicích, Ostravě a Olomouci. Po jedné prodejně přidává i v pražské a brněnské metropoli.
O expanzi bylo rozhodnuto už loni, když XXXLutz oznámil, že koupí pobočky konkurenční společnosti Kika, která byla na pokraji krachu. Z devíti získaných obchodních domů řídí nový vlastník dva pod původním názvem (OC Galerie Butovice, OC Olympia Brno) kvůli blízkosti prodejen své hlavní značky XXXLutz. Mimo to rakouská skupina v tuzemsku spravuje ještě čtrnáct obchodů s nábytkem Möbelix.
Tvrdá internetová konkurence
Koronavirus expanzi nezastavil. Firma od znovuotevření svých tří původních prodejen v květnu naopak nabrala sto lidí a z prodejů je vidět, že část zákazníků své nákupy jen odložila z nejistých měsíců.
„Trh v Evropě je zvláštní. Tržby v Rakousku po pandemii narostly meziročně o sto procent, v Německu asi o osmdesát procent a v České republice o 25 až 30 procent,“ řekl MF DNES jednatel firmy Walter Müller. Deficit z měsíců nucených uzavírek se už podařilo téměř srovnat.
Prodejny Kika se postupně přebarví na XXXLutz. Trh dostal nový impulz |
Zčásti pomohl e-shop, který každoročně roste minimálně o 70 procent, tedy nad rámec toho, co původně firma očekávala. V nejtěžších dobách pandemie online obchod rostl dokonce o 90 procent, nicméně nyní se už vrátil k původnímu tempu.
XXXLutz podle Müllera konkuroval nejvíce právě řetězci Kika, ale rivalita je na trhu stále dost silná, za což může i nástup internetových obchodů. „Nesmíme usnout na vavřínech, konkurenti jsou neúprosní,“ říká Müller.
Právě internet může být důvodem, proč v minulých letech síť Möbelix ustoupila od konceptu diskontních prodejen a od naplňování reklamního sloganu „Möbelix nestojí skoro nic“. Místo toho přestavěla obchody a přešla k vyšší kvalitě služeb i zboží.
„Roli prodejců zaměřených čistě na nízkou cenu převzaly internetové obchody,“ říká tajemník Asociace českých nábytkářů Tomáš Lukeš.
Internet není jen zdrojem bezedného růstu, ale i tvrdé konkurence. Webový obchod s bytovými doplňky Bonami loni utržil 1,4 miliardy korun, čímž vyrostl o třetinu. Online bojuje i švédský nábytkář IKEA, lídr v kamenném retailu sdesetimiliardovými tržbami. Do krajských měst se nechce dostat prostřednictvím kamenných prodejen jako XXXLutz, ale přes výdejní místa spravovaná externími partnery.
Obchodní domy si navíc nekonkurují jen mezi sebou. Významná část obratu jim totiž kyne z bytových doplňků, na které se specializují i další firmy.
Jenom nábytek nestačí
Zmíněný XXXLutz má ve svých největších prodejnách z doplňků až čtvrtinu tržeb.
Prohlédněte si aktuální letáky XXXLutz na Akcniceny.cz |
V ostatních nábytkářských řetězcích může být prodej bytových doplňků od peřin až po porcelán ještě silnější. Asociace českých nábytkářů odhaduje, že jen třetina až polovina obratu obchodních domů s nábytkem tvoří skutečně prodej nábytku.
„Českých výrobců není mnoho a objemy nejsou velké. Proto pro ně řetězce tak velkou konkurenci neznamenají,“ myslí si Lukeš. Mezi největší tuzemské podniky patří výrobce židlí Ton, společnost Jitona nebo Hanák nábytek, který už se nespecializuje jen na kuchyně.
Rakouský obchod si vedle privátních značek udržuje levnou privátní značku Boxxx, kterou chce konkurovat řetězci IKEA, ale třeba také Lidlu a jiným hráčům zaměřeným na cenovou dostupnost.
Akvizicí rakouské společnosti Kika získal XXXLutz 22 obchodů v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a Rumunsku. V současnosti provozuje 320 obchodních domů ve třinácti zemích v Evropě a ročně otevře v průměru deset nových prodejen. Skupina má téměř 26 tisíc zaměstnanců, z toho 1 600 jich pracuje v tuzemsku.