Nový projekt Laterny magiky v předpremiéře již za několik dní

Laterna magika vstupuje do nové sezony Národního divadla již v srpnu. Chystá ve veřejné předpremiéře nový projekt, který vznikl ve spolupráci se souborem Baletu ND: taneční inscenaci Bon Appétit! Pod toto přání dobré chuti k jídlu i do života se podepsali choreograf Jan Kodet a režisérský tandem SKUTR (Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský) se svým tvůrčím týmem. První uvedení je naplánováno na 21. a 22. srpna, datum finální premiéry je 10. a 11. září. Na srpnová představení jsou vstupenky v prodeji a diváci nemusejí váhat.
Ivan Acher, SKUTR, Jan Kodet – Bon Appétit (Laterna magika 2020, foto Serghei Gherciu)

Inscenace Bon Appétit! vznikla ve spolupráci se souborem Baletu ND, diváci tak uvidí tanečníky obou ansámblů v jednom projektu. Je to poprvé, kdy Laterna magika přikročila ke koprodukci takového druhu. Experimentování však patří k jejím základním principům, a jak je vidět, nemusí to nutně být jen experiment s formou a technologií. „Přináší to samozřejmě některé organizační obtíže, ale vzájemné obohacení je nesmírně důležité,“ komentuje choreograf Jan Kodet. „Tanečníci obou souborů jsou skvělí a pracovat společně je pro ně výzva, která každého posouvá dál.

Ivan Acher, SKUTR, Jan Kodet – Bon Appétit (Laterna magika 2020, foto Serghei Gherciu)

Fascinace jídlem
Novinka Bon Appétit!, která bude určena především mladému publiku se zájmem o moderní hudbu a tanec, byla inspirovaná fascinací jídlem, kterou tvůrci společně sdílejí. Jde o ryze autorské divadlo, které nemá scénář ani libreto, protože se vyvíjí od první schůzky až do premiéry a v kterémkoli okamžiku se může vydat novým směrem. „S touto metodou jsem se setkával pravidelně například v zahraničí, vznikají tak inscenace tanečního divadla a současného tance, je to běžná praxe,“ vysvětluje postup, který však není obvyklý v Národním divadle, Jan Kodet.

Asociace, které tvůrci na scéně oživili, se samy podobají volným veršům, když se snaží přiblížit nám tyto své pocity do inscenace vtělené: „Útržky příběhů, vnitřní světy lidí, které jsme minuli na ulici nebo ve snu. Strach, hledání a nalézání. Plynutí času. Radost z dobře udělané palačinky. Pomeranč a jeho tajemství pod kůrou. Odhozený kelímek. Osamělost za stolem. Dotek. Absence dotyku. Francouzština – jazyk kuchařů. Fontána čokolády. Zmražené a rozmražené city uprostřed chladícího boxu na potraviny, nebo spíš na život… To vše v inscenaci tanečníci vyjadřují zejména pohybem, ale občas i slovem a zpěvem. Z mnoha takových střípků si může divák poskládat vlastní příběh a vlastní svět, který vyvoláte anebo zakončíte souslovím Bon Appétit!,“ přibližuje více Martin Kukučka.

Ivan Acher, SKUTR, Jan Kodet – Bon Appétit (Laterna magika 2020, foto Serghei Gherciu)

Autorské divadlo dobře sehraného týmu
Hlavou uměleckého týmu je choreograf Jan Kodet: „Bylo jen logické vyjít z tématu, kterým člověk žije. O jídlo však jde jen v prvním plánu. Téma před námi otevřelo spoustu asociací a dalších cest k tanečním obrazům, které jsou konkrétnější i abstraktnější, dotýkají se mezilidských vztahů, užívání si života, ale i environmentálních problémů.

Je asi důležité dát před závorku, že nám od začátku šlo především o taneční projekt. Protože tanec je také součástí Laterny magiky, nejen propojování projekcí a pohybu,“ popisuje Lukáš Trpišovský.Radost z inscenace budou mít podle mne zejména diváci, kteří jsou milovníky volného asociativního tvaru. Představení otevírá a uzavírá dívka s pomerančem, kterou ztvárňuje Kristina Kornová, nechá nás vstoupit do své vnitřní krajiny, kde je pomerančovník, zvíře, a dokonce i bouře. Vnitřní bouři zažívá nejen ona, ale i další postavy – palačinkáři, dívka za stolem, garbageman, garbagewoman, kluk-zvíře a další. Někdy jen v jednom obraze, jindy zas jako průvodci celým představením vystupují a zase splývají s davem,“ doplňuje.

Nejpevnějším rámcem inscenace je scénografie, která se vždy vyrábí v pevně stanoveném harmonogramu a stává se tak neměnnou složkou. Jejím autorem je Jakub Kopecký, který pro Laternu v minulosti vytvořil výpravu například k inscenaci Human Locomotion, pro Balet ND k Čarodějově učni nebo k činoherní Kytici (za úspěšnými inscenacemi stojí i stejná tvůrčí trojice Jan Kodet + SKUTR). Jakub Kopecký v současnosti zkoumá využití vysoce světelných zářivek, takže jejich podlouhlé diody jsou hlavní součástí světelného parku. Chladná a strohá scéna tvoří v inscenaci kontrapunkt s energií a vášní tanečního projevu interpretů.

Ivan Acher, SKUTR, Jan Kodet – Bon Appétit (Laterna magika 2020, foto Serghei Gherciu)

Inscenaci dominuje také soudobá hudba Ivana Achera, který pro každou scénu komponuje v jiném stylu. Jak již bylo řečeno, nechybí ani zpěv. Univerzální interpretkou náročné choreografie i písňového textu je talentovaná demisólistka Baletu Kristina Kornová. Kombinaci minimalisticky chladných a v metafoře výrazných tanečních kostýmů, jež v mnoha případech plní i úlohu rekvizit, navrhla Simona Rybáková, která s ostatními tvůrci dlouhodobě pracuje na mnoha dalších projektech. Na projekcích, které dotvářejí atmosféru díla, spolupracuje s Jakubem Kopeckým Erik Bartoš, který má v Laterně magice zkušenost s inscenací Zahrada.

Všichni se známe, víme, co od sebe vzájemně čekat, jakým způsobem kdo tvoří. Přitom jsme ale schopni i společného pohledu. Každý z nás je tvůrčí osobnost, nikdo jen neplní servis:  ̓Udělej tohle, dodej mi tamto.̔ Zároveň všichni od začátku respektujeme, že hlavou týmu je v této inscenaci choreograf Honza Kodet,“ popisuje fungování tvůrčího týmu Martin Kukučka.

Bon Appétit!
Choreografie: Jan Kodet
Režie: SKUTR
Hudba: Ivan Acher
Scéna: Jakub Kopecký
Kostýmy: Simona Rybáková
Projekce: Jakub Kopecký, Erik Bartoš

Předpremiéra: 21. a 22. srpna 2020 od 20:00 hodin
I. a II. premiéra: 10. a 11. září 2020 od 20:00 hodin
Nová scéna Národního divadla

Setkávání u desítek projektů

Zajímá-li vás, jak dalece je vlastně tvůrčí tým Bon Appétit! propojený v inscenacích na scénách Národního divadla i mimo ně, nastíníme některé vazby. Pokrýt ale celou „pavučinu“ tvůrčích spoluprací je prakticky nemožné.

SKUTR s choreografem Janem Kodetem a scénografem Jakubem Kopeckým vytvořili pro Laternu magiku oceňovanou inscenaci Human Locomotion. Stejný tým připravil pro Balet ND dvě velmi úspěšné pohádkové inscenace, Čarodějova učně a Malou mořskou vílu (k výrazným počinům pro Balet ND patří u Jana Kodeta také pohádka Zlatovláska a taneční divadlo Camoufl▪AGE z roku 2009, za kterou obdržel Cenu divadelních novin a Sazky za nejlepší choreografický počin divadelní sezony). Zmiňovanou Kytici pro Činohru Národního divadla vytvořil stejný tým i se Simonou Rybákovou jako kostýmní výtvarnicí (Jakub Kopecký za ni obdržel Cenu kritiky v kategorii Scénografie 2019).

Pro Laternu magiku vytvořil Jan Kodet v roce 2004 choreografii k inscenaci Argonauti, která vznikla pro letní olympijské hry v řecké koprodukci. Simona Rybáková před čtyřmi lety spolupracovala s Laternou magikou na okouzlující výpravě Podivuhodných cest Julese Verna, k nimž Jakub Kopecký vytvořil scénu.

Hudební skladatel Ivan Acher spolupracuje s Laternou magikou poprvé, ale diváci Národního divadla jej znají velmi dobře, jeho soudobá opera Sternenhoch získala v žebříčku Divadelních novin titul Inscenace roku a hraje se na Nové scéně ND. Pro Jana Kodeta skládal poprvé v roce 2002 (Danse Macabre), Lola & Mr.Talk (Cena Divadelních novin a Cena Sazky za nejlepší divadelní počin sezony 2003/04,) pak pro zmiňovaný oceněný projekt Camoufl▪AGE a nyní se jako tvůrci sešli počtvrté.

Režisérské duo SKUTR a Jan Kodet spolupracovali také na řadě dalších inscenací: například v roce 2013 to byl Sen noci svatojánské a v roce 2016 Romeo a Julie v rámci Pražských shakespearovských slavností (i s Jakubem Kopeckým coby scénografem), příští rok bude mít premiéru Bouře. Společnou prací jsou rovněž opery Výlety pana Broučka (Národní divadlo moravskoslezské), Příběhy Lišky Bystroušky na otáčivém hledišti v Českém Krumlově nebo Hoffmannovy povídky uvedené loni pro Národní divadlo Brno, rovněž se scénou Jakuba Kopeckého a kostýmy Simony Rybákové.

Zajímavé spojení zažila část týmu Acher – Kopecký – Rybáková v minulém roce, kdy spolupracovali na projektu choreografky Lenky Vagnerové Panoptikum. Ve složení SKUTR – Rybáková vznikla v roce 2017 operní inscenace Prodané nevěsty v Aalto Musiktheater v německém Essenu, která se v následující sezóně znovu vrátí na scénu tohoto prestižního operního domu.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments