V Krušných horách vzniká nové turistické značení, nepovede po silnicích

  7:08
Na bezpečnější i kvalitnější turistické trasy se mohou v blízké budoucnosti těšit milovníci pěších výletů v Ústeckém kraji. Díky modernímu systému certifikace mají postupně chodit jen po značených stezkách, které nepovedou po veřejných komunikacích, těsně vedle nich či v souběhu s frekventovanou cyklotrasou.

Díky modernímu systému certifikace budou turisté chodit jen po značených stezkách, které nepovedou po veřejných komunikacích, těsně vedle nich či v souběhu s frekventovanou cyklotrasou. | foto: Iveta Lhotská, MAFRA

První takovou vlaštovkou v kraji, kterou zdejší Klub českých turistů (KČT) vyznačí podle nových zásad, bude páteřní trasa – takzvaná Modrá hřebenovka přes Krušné hory.

„Naši lidé intenzivně pracovali na tzv. Modré hřebenovce po Krušných horách přes České Švýcarsko až do Lužických hor. Na území našeho kraje to činí zhruba 250 kilometrů,“ řekl Jan Eichler, předseda krajské pobočky KČT.

„Společně s Karlovarským krajem se jedná o kvalitně zhodnocenou trasu podle nové metodiky. Pokud dojde k realizaci, tak v našem kraji vznikne unikátní moderní turistická trasa, která svým významem nebude mít v naší vlasti obdoby,“ dodal Eichler s tím, že Ústecký kraj je i v rámci republiky na moderní certifikaci turistických tras připravený velice dobře.

Členové klubu proto naplánovali 250 kilometrů dlouhou trasu územím, které splňuje všechna moderní kritéria. Na budoucí uživatele Hřebenovky tak bude na trase čekat minimum umělých povrchů, spousta zajímavých výhledů a míst v okolí, patřičná infrastruktura služeb i dostupná doprava.

„To vše si zadal Ústecký kraj, který je stejně jako my velkým propagátorem této myšlenky. Ještě dolaďujeme se soukromými vlastníky některé úseky na trase, řešily se například ale i ptačí oblasti či vojenské prostory,“ uvedl Eichler.

„Poslední část, na které se finišuje, je v okolí Hřenska a Jetřichovic. Zde musíme projít ještě asi šest úseků, které jsme dodatečně měnili,“ doplnil Eichler s tím, že poté už bude moci začít samotná realizace trasy, jejíž cena by se mohla vyšplhat na 2,5 milionu korun.

Na přípravě spolupracuje KČT s Ústeckým krajem, který akci zadal a financuje. „S Klubem českých turistů spolupracujeme na značení turistických tras dlouhodobě, protože právě kvalitní infrastruktura je jedním ze základů vybavenosti pro turisty a návštěvníky,“ sdělil náměstek hejtmana pro cestovní ruch Zdeněk Matouš (ČSSD).

„Letos se podařilo vyznačit a otevřít první trasu pro vozíčkáře v Českém Švýcarsku a spolupracujeme také na značení a propagaci Hřebenovky,“ dodal Matouš.

Přitáhnout další turisty má pomoci právě kvalita trasy

Dálková trasa časem propojí celé území bývalých Sudet od Aše v Karlovarském kraji až po Náchod v Královéhradeckém kraji.

„Cílem je navázat na plány předků, aby české trasy měly návaznost i na trasy na saské a polské straně. Půjde o důležitý příhraniční efekt a přitáhnout další turisty má pomoci právě kvalita trasy,“ doplnil Eichler.

Tu by mohl potvrdit i evropský certifikát Leading Quality Trails, o nějž KČT také usiluje a který by mohl přispět k propagaci celého regionu.

S moderním způsobem vedení turistických tras se pěší turisté ale začnou postupně setkávat i na dalších místech. „Pokud již teď máme někde možnost vylepšit značení, tak se naši značkaři snaží k drobným změnám přistoupit. Ve velké většině se to ale bude týkat tras, které vznikají nově,“ uzavřel Eichler.