24.08.2020 16:21

Šípková Růženka jako maňásková groteska na scéně Divadla Drak

První premiérou nové divadelní sezóny je maňásková groteska, inspirovaná stejnojmenným klasickým pohádkovým titulem, Šípková Růženka. Inscenace je určena dětem od šesti let a její premiéra proběhne 5. 9. 2020 od 18.00 hodin na Hlavní scéně divadla.

Šípková Růženka Divadla Drak je autorskou inscenací vycházející z jedné z nejstarších lidových pohádek, která přešla z ústního podaní do literatury. Známý lyrický příběh královské dcery, kterou stihne osudově symbolická kletba, inscenují její autoři, Jakub Vašíček a Tomáš Jarkovský, jako výpravnou „steampunkovou maňáskovou grotesku“. Až téměř westernově vyprávěný příběh o dívčině dospívání a její touze jít za naplněním svého osudu, kterému brání úzkostliví a až přespříliš ochranitelští rodiče, kteří odmítají nechat svou dceru dospět, nepostrádá nic ze své aktuálnosti.
Celý koncept inscenace dotváří se symboly pracující scénografie Kamila Bělohlávka spolu s živou hudbou Daniela Čámského. Centrálním bodem scény je multifunkční konstrukce hradní věže. Ta je pro Růženku jak útulným domovem a nedobytnou pevností, která jí chrání před vnějšími nástrahami, tak zároveň i jejím vězením.

Loutky a kostýmy Terezy Vašíčkové korespondují s Bělohlávkovou scénografií a podtrhují celkovou steampunkovou atmosféru inscenace.

Groteska hraná maňásky pak dává vyniknout téměř detailní a přesné loutkářské práci zkušených členů souboru Divadla Drak - Pavly Lustykové, Jana Popely a Milana Žďárského. Těm na scéně spolu s Petrem Seinerem zdárně sekundují Pavel Černík a Jan Čipčala.

"Inscenaci s maňásky jsem chtěl v Draku dělat už docela dlouho. Ten žánr mě láká a tady je tolik lidí, kteří ho opravdu umí...Stejně tak jsme se už delší dobu zaobírali tématem Šípkové Růženky. Hodně jsme o ní mluvili, když jsme připravovali inscenaci O bílé lani. Ty náměty jsou si v lecčem podobné, pracují s obdobnou symbolikou, točí se kolem stejných témat. Zdálo se nám čím dál lákavější dodat spíš lyrickému námětu Šípkové Růženky prostřednictvím maňásků víc razance, zkratky, pohybu, dění...a naopak založit maňáskovou grotesku na silném, metaforickém obsahu, který často takto koncipované inscenace postrádají nebo je v nich upozaděn. Navíc v Růžence hraje strašně důležitou roli motiv času. A čas se dá znázornit různě, cyklicky jako pohyb kolem dokola, nebo lineárně, třeba jako vlak. A od vlaku už je jen kousek k westernovému principu cizince, co přijel do města, od westernu je kousek ke spaghetti westernu, od něj ke grotesce, od grotesky k maňáskům...prostě to do sebe začalo zapadat a nás čím dál víc bavit." upřesňuje inscenační záměr režisér Jakub Vašíček.

 „Naše inscenace se opírá o psychoanalytický výklad amerického psychologa rakouského původu Bruna Bettelheima. Ten chápe příběh Šípkové Růženky jako podobenství o iniciaci a dospívání a všímá si symboliky jednotlivých motivů v příběhu. I naše inscenace klade na tyto motivy zvláštní důraz, čímž ji činí atraktivní i pro dospělého diváka, přesto ale celý příběh drží v pohádkových mezích, srozumitelný i nejmenším divákům.“ řekl o inscenaci ředitel Divadla Drak, dramaturg Tomáš Jarkovský.

Pro pedagogy připravili lektoři divadla k inscenaci metodické materiály. Učitelé se tak budou moci s dětmi na návštěvu představení připravit a zároveň jim poslouží i jako pracovní listy po jejím zhlédnutí.

www.draktheatre.cz

Autor článku: Martina Marková