Recenze: Seriálový Uprchlík s Kieferem Sutherlandem těžce nestíhá za klasikou Harrisona Forda

The Fugitive | Quibi
Už od mládí jsem měl rád Kiefera Sutherlanda. Získal si mě jako Doc v Mladých puškách, bavil mě ve Třech mušketýrech (ano, vím, je to šílený film, ale pro dětského diváka takřka ideální) a vesměs jsem si dokázal užít vše, v čem se objevil v první polovině devadesátek. Pak se mu štěstí na silné filmové projekty vyčerpalo, ale naštěstí přišla v roce 2001 životní role. Sice televizní, ale Jack Bauer jednoznačně zůstane jeho největším odkazem.

Trailer:

Když se začalo mluvit o seriálovém Uprchlíkovi, navíc ve formátu krátkých epizod pro mobilní streamovací službu Quibi, která chce nabízet "obsah odpovídající médiu" (tedy epizody, které nepřesáhnou ve stopáži deset minut), neznělo to zrovna lákavě. Film s Harrisonem Fordem z roku 1993 totiž nastavil laťku tak vysoko - a současně nestárne - že zkrátka nebyla potřeba další adaptace. Tvůrci na to šli nicméně na oko dobře. Příběh updatovali, aby to nebylo o dalším muži neprávem obviněném z vraždy své manželky a do obsazení nasadili Sutherlanda coby naháněče. Pocitově by mu možná více slušela role uprchlíka, ale tu si do jisté míry užil již ve 24 hodinách, takže dávalo smysl, aby se herecky vyřádil i na druhé straně.
Formát Quibi jsem si nedávno ošahal seriálem Die Hart a nebudu lhát, přišlo mi to jako slepá cesta. Krátké epizody nedovolily tvůrcům, aby motivy pořádně rozjeli, celé to bylo dost uspěchané, bez řádné expozice i lepšího prokreslení charakterů. Zkrátka přesně to, co by podezřívavý divák dopředu čekal od show, jejíž jednotlivé díly musí pracovat na velmi krátké ploše.
The Fugitive
The Fugitive | Quibi
Uprchlík nicméně dokazuje, že s tím lze alespoň řádově pracovat. Tvůrci nové show mnohem lépe zakončují každý díl nějakou dramatickou událostí (bezpochyby pomáhá zvolené téma) a celkově jsem měl pocit, že se s formátem popasovali o něco lépe. Pořád ale ne dost dobře na to, abych měl pocit, že má Quibi (respektive jeho zvolená cesta) opravdový smysl.
Neprávem obviněným je tentokrát Mike Ferro (Boyd Holbrook), který se nešťastnou náhodou připlete k teroristickému útoku a coby bývalý trestanec se okamžitě stane hlavním podezřelým v hledáčku Claye Bryce (Kiefer Sutherland). Podle očekávání se věci dají rychle do pohybu, hrdina se vydá na útěk a postupně začne pracovat na tom, aby očistil své jméno.
A znovu, stejně jako v případě Die Hart, se vše děje příliš náhle a bez pořádného uvedení do děje. Přestože je seriál téměř stejně dlouhý jako původní film, představí postavu zkratkovitě v první epizodě (která má osm minut) a následuje zběsilé pobíhání po městě. Zatímco originál měl úvod do příběhu dvakrát tak dlouhý (a umožnil nám proto lépe přilnout k hlavní postavě), zde se ani nestačíme rozkoukat a už se ve velkém utíká. Mike navíc nejedná dvakrát logicky. Místo, aby se zastavil a zkusil obhájit, ve všech možných ohledech se chová způsobem, že působí coby solidní podezřelý (film to zvládl mnohem elegantněji v tom, že nechal napřed Forda odsoudit a tím jasně nastavil, že jeho jedinou možnou variantou je útěk).
Bohužel selhává i vykreslení jeho protivníka. Buldok v podání Tommyho Lee Jonese byl maximální profík posedlý svou prací. To jediné bylo pro jeho postavu podstatné a víc divák vědět nepotřeboval. Zde se tvůrci snaží Sutherlandově postavě dodat třetí rozměr osobní tragédií, ale míjí se to účinkem. Nepotřebujeme vědět, že má nějaké šrámy na duši. Potřebujeme vidět, že je muž, jehož nelze brát na lehkou váhu. A to nám seriál neukáže.
The Fugitive
The Fugitive | Quibi
Uspěchané je i pojetí příběhu. Snímek roztáhl příběh uprchlíka na několik dní/týdnů, kdežto zde jedeme skoro v reálném čase, přičemž si autoři neférově vypomáhají tím, že přestřihy mezi díly využívají k tomu, aby přeskočili některé dějové úseky. Navzdory téměř totožné stopáži tak působí seriálový Uprchlík nekompaktně a jednotlivé události se jeví nahodile. A jakkoli je třeba ocenit snahu o nové uchopení, dějově se často kopírují klasické momenty a víceméně jen k horšímu. Když hrdina například potřebuje mobil, bodne nožem do nohy prodejce a jako omluvu mu podá alkohol, aby si ránu polil (což zkrátka pak nevyvolá potřebné "takhle se vinný nechová").
Seriál nicméně nevypadá lacině, to se mu musí nechat. A i tempo má solidní. Nedokáže ovšem zužitkovat jak nadějný casting, tak silný základ. Dokonce i Sutherland se v roli nenašel. Trpět rozhodně nebudete, ale pokud máte potřebu si pustit slabší kopírku Uprchlíka, dejte si raději jeho pokračování Šerifové. To má alespoň onoho bezpochybného Jonese. Tady není vlastně nic, co by dokázalo opravdu strhnout nebo zaujmout. A to je prostě chyba.
Hodnocení: 50%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE