Příliš zaměnitelný. Film ze světa X-Men zmutoval z komiksu do staromilského hororu

Tomáš Stejskal Tomáš Stejskal
30. 8. 2020 16:55
Sezonu letních hollywoodských superhrdinských velkorozpočtových filmů letos kvůli pandemii stihl jediný snímek. Titul Noví mutanti, který od uplynulého čtvrtka promítají česká kina, však poněkud ironicky dělá vše pro to, aby svůj komiksový původ pohřbil.

Novinka ze světa X-Men tentokrát v názvu neobsahuje odkaz na známý superhrdinský tým. Což po nezdařeném posledním snímku série X-Men: Dark Phoenix lze brát i jako dobré znamení. Jenže po duchamorném loňském příběhu o utrpení hrdinky Jean Greyové žádní noví fénixové z popela nepovstanou.

Dani Moonstarová hraná Blu Huntovou v úvodní děsivé bouři přijde o otce a další blízké. Ocitá se ve zvláštním zařízení, spolu se čtyřmi dalšími dospívajícími, kteří vládnou neobyčejnými schopnostmi. A sama zjišťuje, že ta bouře nebyla atmosférickým jevem a má mnoho co do činění s jejími nezvyklými genetickými dispozicemi.

Ústavu, který od prvních chvil svými strohými zdmi připomíná něco mezi nemocnicí a vězením, vládne doktorka Reyesová v podání Alice Bragaové. Pětici mladých hrdinů vtlouká do hlavy, že tu jsou pro vlastní bezpečí. Brzy se nicméně ukáže, že Reyesová není žádný nový profesor Xavier, tedy mentor a ochránce superhrdinů z původní série. A že mladé protagonisty, kteří objevují své nezvyklé schopnosti, čeká trochu jiná "kariéra" než zachraňovat svět.

Režisér Josh Boone sice vypráví příběh nových hrdinů ze známého světa, který nejvíce proslavil nezničitelný Wolverine v podání Hugha Jackmana, ale založením je jeho film jako ze starého železa. V jádru se jedná především o teenagerský horor, mísící typická schémata snímků 80. či 90. let. Od hororové série Noční můra v Elm Street přes komedii Snídaňový klub až po seriál Buffy, zabíječka upírů.

Místo staromilské pocty oblíbeným dílům a žánru ale vznikl spíše nesvébytný film o skupince náctiletých, kteří se perou nejen se zlem v podobě nějakého padoucha, ale především s vlastními fobiemi a nejistotami. Noví mutanti jsou komorní, soudržní, ale zcela nepřekvapiví.

Přitom ústřední nápad není marný. Série X-Men pracuje s mutací a s ní spojenými superschopnostmi jako s metaforou dospívání. A hned prvním snímkem z roku 2000 dala najevo, že v superhrdinském žánru lze efektivně vyprávět o vztahu většinové společnosti k menšinám a obecně k tomu, co je odlišné.

Nové mutanty promítají česká kina od uplynulého čtvrtka. | Video: Falcon

Režisér Josh Boone nyní vzal jiný žánr, v němž nejistoty dospívání často nabývají nadpřirozených, děsivých a smrtících podob: horor. Bohužel se natolik věrně drží jeho zavedených figur, až končí u tuctovosti. Navíc snímek cílí na náctileté publikum, které odkazy na oblíbené tituly minulých dekád nejspíš nedocení.

Maisie Williamsová hraje Rahne Sinclairovou.
Maisie Williamsová hraje Rahne Sinclairovou. | Foto: Falcon

Hrdinka Dani Moonstarová je indiánka, navíc pociťuje větší než jen přátelskou náklonnost k dívce, která jí pomáhá přečkat první traumatické dny v ústavu. Noví mutanti jsou tak prvním komiksovým snímkem ze světa Marvelu, který obsahuje lesbickou scénu a otevřeně tematizuje homosexualitu svých hrdinů. Ale nakolik je progresivní názorově, natolik je konzervativní formálně.

Ústřední roli superhrdinky Jane Greyové v předešlém, mrtvolně melodramatickém snímku série X-Men: Dark Phoenix ztvárnila Sophie Turnerová známá jako Sansa Starková ze Hry o trůny, kde se proslavila především tím, že neustále trpí.

Do Nových mutantů tvůrci obsadili její mladší seriálovou sestru Aryu Starkovou, tedy herečku Maisie Williamsovou, která tu opět prokazuje podstatně větší talent. Jenže tak jako všichni ostatní Williamsová hraje zapomenutelnou postavu.

Noví mutanti selhávají ve schopnosti představit novou partu hrdinů, po skončení filmu si divák sotva zapamatuje, jakou má kdo z nich schopnost. A přitom i na nadpřirozených dovednostech protagonistů si režisér a spoluscenárista Boone záměrně pohrává s klišé béčkovějších žánrových poloh. Jedna hrdinka prochází proměnou ne nepodobnou té vlkodlačí, jiná se stává podivnou fantasy bohyní.

Henry Zaga a Anya Taylor-Joyová.
Henry Zaga a Anya Taylor-Joyová. | Foto: Falcon

Více než předešlé snímky série X-Men - ať už ty zdařilé, nebo méně povedené - Noví mutanti připomínají filmy na komiksová témata z produkce Netflixu jako Old Guard: Nesmrtelní, případně Project Power. Ve všech případech jde o méně nákladné produkce natočené tvůrci, kterým nelze upřít invenčnost přinejmenším v dílčích nápadech. A pro všechny tři platí, že části převyšují celek. S tím rozdílem, že Noví mutanti nejsou natolik dramaturgicky rozpadlí, jak bývá zvykem u filmů z Netflixu. Jsou jen zaměnitelní.

Pokud předchozí snímek X-Men: Dark Phoenix působil jako pohřebiště celé série, nyní žádný slibný počátek nepřišel. Noví mutanti však možná přece jen něco předznamenávají: éru, v níž na jedné straně nestojí pompézní hollywoodské produkce a na druhé laciné televizní snímky. Novinka ze světa X-Men sama působí jako mutant, hybrid mezi televizí a Hollywoodem.

Noví mutanti

Režie: Josh Boone
Falcon, česká distribuční premiéra 27. srpna.

 

Právě se děje

Další zprávy