Liberecký balet uvede premiéru původní inscenace Sedmero krkavců

Premiéra celovečerního baletu na motivy pohádky Boženy Němcové a bratří Grimmů byla plánovaná již na začátku dubna 2020. Na svoji premiéru si inscenace Sedmero krkavců nakonec musela počkat na začátek sezony, premiéru bude mít tento pátek 4. září 2020. V hlavní roli Bohdanky se představí talentovaná tanečnice z Madridu Nuria Cazorla García a roli krále ztvární australský tanečník Rory Ferguson. Do tanečně, herecky i pěvecky rozmanitých postav vybral režisér a choreograf Richard Ševčík členy baletního souboru, herce i externí spolupracovníky divadla F. X. Šaldy. V díle se objeví zhudebněný text skladatele-textaře Jana Matáska, nahrávku pěvecky interpretují chlapci ze speciálně sestaveného sboru.
Jan Matásek, Richard Ševčík – Sedmero Krkavců (zdroj divadlo F. X. Šaldy)

Sedmero krkavců bude taneční psychologické drama na motivy tradičních pohádek, ale také ve stylu amerického filmového režiséra Tima Burtona. „Nechceme kopírovat Tima Burtona, chceme se mu ale trochu podobat,“ říká choreograf Richard Ševčík. V Burtonově duchu je stylizované představení kostýmově i scénograficky. Inspiraci například našel Ševčík v jeho filmu Střihoruký Edward při hledání řešení, jak budou ztvárnění krkavci.

Hrdinkou příběhu je dívka Bohdanka, která na sebe bere těžký úkol. Pokusí se zachránit svých sedm bratrů – krkavců, a zbavit je prokletí, které na ně v návalu vzteku před lety uvrhla jejich matka. Hrdinkou příběhu je mladá dívka Bohdanka, která na sebe bere těžký úkol. Pokusí se zachránit své bratry a zbavit je prokletí, které na ně v návalu vzteku před lety uvrhla jejich matka. Rodiče před Bohdankou toto rodinné neštěstí tají. Když se Bohdanka na prahu dospělosti dozví o prokletí své rodiny, rozhodne se, že musí bratry zachránit. Sama bez pomoci musí ušít sedm košil z vlastnoručně natrhaných kopřiv. A jak to v pohádkách bývá, na cestě potká krále, který se do ní zamiluje.

Režisér Richard Ševčík se známý příběh slavných spisovatelů snažil upravit do nadčasové podoby a některé motivy, které rozehrává, považuje v současnosti aktuálnější než kdy jindy. Je to pohádka, která bere vážně svou archetypální a iniciační povahu, a mnohé její scény jsou opravdu napínavé a dramatické. Přitom ale nabízí také mnoho odlehčených momentů.

Jan Matásek, Richard Ševčík – Sedmero Krkavců (zdroj divadlo F. X. Šaldy)

Inscenace bude náročná pro všechny interprety. Důležitou roli hraje hudba, kterou zkomponoval skladatel a textař Jan Matásek. „Je to syntéza všech různých scénických stylů,“ uvádí. Nejpůsobivější budou podle něj zřejmě nahrávky nazpívané sedmičlenným sborem chlapců. „A pak samozřejmě ty v dramatických chvílích. Scény, ať už násilné, nebo tam, kde se vykonává nějaká spravedlnost na zlých postavách.“ Diváci podle něj uslyší i hlasy skutečných krkavců, nahrávky byly vytvořené přímo pro představení.

Podle autora scény Luďka Hory představení není moderna ani klasika, ale něco mezi tím. „Dekorace jsou vymyšlené tak, aby s nimi mohli tanečníci fungovat a pohybovat si s nimi. A jsou zakomponované do tanečních čísel,“ říká. I dekorace jsou v Burtonově stylu, doplněné projekcí.

Ačkoli jde o taneční psychologické drama, je podle Ševčíka vhodné i pro děti. „Spousta dětí vidí horší věci,“ komentuje. V Liberci je to pro něj druhé představení, které připravil pro baletní soubor s Matáskem. Před dvěma lety bylo prvním zpracování povídky Charlese Dickense Vánoční koleda.

Jan Matásek, Richard Ševčík – Sedmero Krkavců (zdroj divadlo F. X. Šaldy)

Richard Ševčík je sólistou baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni, absolvoval taneční konzervatoř Evy Jaczovej v Bratislavě. Je držitelem řady ocenění z mezinárodních baletních soutěží v Brně i v zahraničí. Cenu Thálie získal v roce 2014 za titulní roli v baletu Spartakus. Je žádaným mladým choreografem, kterého tvůrčí práce fascinuje už od dob studií. Velký prostor pro jeho choreografické počiny mu vyčlenila domovská scéna divadla v Plzni. Zde byl jeho prvním celovečerním baletem Sen noci svatojánské, následoval Obraz Doriana Graye, Oliver Twist a originální choreografie ke Kytici. Richarda Ševčíka zkrátka oslovují silné příběhy. I proto si vybral po dohodě s vedením libereckého baletu v roce 2018 k uvedení dojemnou povídku známého anglického spisovatele Charlse Dickense Vánoční koleda.

Jan Matásek je nejen hudební skladatel, ale i pozounista a herec. Hře na trombon se učil v Pardubicích, skladbu studoval na konzervatoři Jaroslava Ježka v Praze. S jeho tvorbou se můžeme setkat nejen v divadle, ale také v televizi. Je autorem hudby k inscenacím svého mateřského divadla Minor, Divadla Komedie, Reduta, Viola, Naivního divadla v Liberci a královohradeckého divadla Drak. Právě v tomto divadle působil jeho slavný otec, scénárista Petr Matásek a Jan zde poznával divadelní svět plný tajemných příběhů a hudby. Spolupracoval s celou řadou skvělých režisérů, Arnoštem Goldflamem, Davidem Drábkem, Jiřím Adámkem, Braňo Holičkem či Rostislavem Novákem ml. Své zkušenosti z oblasti hudby a hlasu předává studentům Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy. V roce 2018 zkomponoval své první celovečerní dílo Vánoční koleda, které mu otevřelo nové dveře do světa baletu.

 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments