Zde může být vaše reklama.

ZŠ Spojenců Miluše Zatloukalová: Roušky chceme u jídelny, v šatně a u vstupu

Miluše Zatloukalová: Roušky chceme u jídelny, v šatně a u vstupu
Ředitelka ZŠ Spojenců Miluše Zatloukalová ve své pracovně

foto: Lukáš Blokša

03. 09. 2020 - 12:00

Na ZŠ Spojenců začal, stejně jako na dalších základních a středních školách, prvního září nový školní rok. V mnoha ohledech jiný, než jakýkoliv předchozí. Školy byly zařazené do systému semaforu, podle výskytu nákazy koronaviru, od ministerstva školství dostaly manuál, jak postupovat. Vyzpovídali jsme ředitelku ZŠ Spojenců Miluši Zatloukalovou, jak je její škola na školní rok připravená.

HV: Se začátkem letošního školního roku jste se museli poprat kromě nabírání nových žáků s koronavirem. Ze strany Ministerstva školství k tomu byl určený manuál. Jak na vás působí, je přehledný?
Manuál jsme dostali a na mě působil dojmem, že přehledný je. Na začátku bylo jasně řečeno, že jde o materiál pro ředitele a školy. Na začátku bylo vysvětleno, co znamenají jednotlivé barvy a piktogramy, co je část závazná a co doporučená. Budiž úředníkům ke cti, že povinná část je velmi strohá, šlo hlavně o odkazy na legislativu. Vše ostatní bylo hlavně o doporučeních, nad čím se má ředitel zamyslet.

HV: Potřebovali jste si k manuálu něco přidat, nebo to pro vaši školu není potřeba?
My jsme k tomu zatím nepřidávali nic. Manuál v upravené verzi nemá roušky, takže dokud na semaforu není jiná barva než bílá, neplánujeme nic přidávat. Jedinou věcí jsou roušky v místech, kde dochází k potkávání větších skupin dětí. To u nás znamená vstup do školy, šatnu a fronty na oběd. Důležité je říct, že proti tomu nikdo neprotestoval. Ani ze strany rodičů, ani z řad dětí.

HV: Ozvali se vám před začátkem školního roku rodiče nějakého žáka, že své dítě do školy nepošlou?
Oficiálně vím o čtyřech dětech. Dvě děti nepřišly z důvodu karantény. U dalších dvou dětí jde o prevenci, kdy jsou žáci nachlazení, rodiče si jsou na sto procent jistí, že nejde o koronavirus. Dnes odpoledne má pedagogický sbor poradu, takže učitelé budou hlásit ty počty skutečně došlých dětí. U těch dětí, které dnes do školy nedošly, budou třídní učitelé volat rodičům a zjišťovat důvod.

HV: Ministerstvo zavedlo v rámci škol semafor, tedy podobné hodnocení nákazy koronavirem, které funguje v regionech. Vaše škola je momentálně na bílém stupni. Jak jste připraveni na to, že by došlo ke změně, a nakonec se zde objevila barva rudá, tedy vysoký stupeň nákazy, kdy už by ve škole nemohl být nikdo?
Pokud bude svítit rudá, tak už tady ve škole nikdo nebude, respektive nebudou tady ty děti. To je ta nejhorší varianta. S každým stupněm se hygienická opatření budou zpřísňovat. My zatím budeme stěhovat třídy a pojedeme v normálním režimu. V okamžiku, kdy se objeví na semaforu další barvička, přestaneme stěhovat třídy, omezíme pohyb na chodbách, zavedeme striktní zasedací pořádek. Zároveň můžeme fázovat příchody dětí do školy. 

HV: Kdyby došlo k zavření školy, jste připravení na distanční výuku?
Jednou věcí je výuka přes internet. Na jaře jsme rozjížděli elektronickou žákovskou knížku do plného provozu, což nám hodně usnadnilo situaci. S rodiči jsme tedy komunikovali prostřednictvím tohoto systému, ale i mailů. Zároveň jsme na webové stránky dávali dětem materiály a úkoly vždy jednou za týden v tabulkách.

Postupně jsme se dopracovali v rámci některých předmětů k výuce online, to znamená, že učitelé využívali například nástroj Teams pro hromadnou komunikaci. To byl velmi šikovný nástroj, který budeme dále rozvíjet, protože se nám to osvědčilo. Hlavně v rámci češtiny a matematiky.

HV: Jak u vás na konci školního roku probíhalo předávání vysvědčení?
Na předávání vysvědčení jsme do školy pustili všechny žáky školy s tím, že ty děti, které přicházely z venku, musely mít roušky.

HV: Kolik máte na škole žáků a tříd?
Máme 496 žáků. A dvacet tříd. Deset tříd na nižším stupni a deset na vyšším stupni. Z toho na vyšším stupni je v šesté a deváté třídě Áčko, Béčko i Céčko.

Další články