Na trase obchvatu je neprozkoumaná skládka, silničáři zpoždění nepřipouštějí

  9:10
Ředitelství silnic a dálnic ani po půl roce od odhalení černé skládky na trase budoucího obchvatu Svitav neví, jak s ní naložit. To je pro město špatná zpráva. Není totiž vyloučeno, že to nakonec povede k dalšímu odkladu stavby devět kilometrů dlouhé silnice, která má uvolnit ucpané centrum.

Z vizualizace je patrné, že pravá polovina kruhového objezdu, kde se kříží silnice I/34 a I/43 stojí na černé skládce. | foto: Ředitelství silnic a dálnic

Když v květnu MF DNES na problém upozornila, pracovníci pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vzkázali, že čekají na vyjádření projektanta, který musí situaci vyhodnotit.

„Zpracováváme projektovou dokumentaci pro zadání a výběr zhotovitele této akce,“ sdělila tehdy Hana Jarolímová z pardubické správy ŘSD.

Ani na konci léta, kdy archeologové pomalu začínají vyklízet pozice a prozkoumané pásové sondy na budoucí trase obchvatu začínají zarůstat plevelem, nejsou silničáři o moc chytřejší.

„Z čeho skládka je, zatím nevíme. Nemůžeme si však dovolit natolik podrobný průzkum, aby nám to celé nezdrželo stavbu. Budeme se snažit co nejvíce zmapovat rozsah skládky, abychom ji měli naceněnou do výběrového řízení na dodavatele stavby,“ řekl šéf pardubické správy silnic a dálnic Bohumil Vebr.

Součástí výběrového řízení bude nejhorší varianta

Problém je hlavně v tom, že nikdo neví, kolik sutě zhutněné ve staré pískovně do výšky osmi metrů bude nutné odtěžit. Projektanti však budou počítat s tou nejhorší variantou. 

Budoucí obchvat města odvede dopravu z velké části Svitav.

„Nedokážeme dnes říct, zda část materiálu bude moci být použitelná pro náspy, nebo se bude muset odvézt celá. Do dokumentace výběrového řízení odhadneme kubíky a do tendru dáme tu nejhorší variantu, že všechno musí pryč,“ nastínil řešení Bohumil Vebr, podle něhož stavbu odtěžení neznámého materiálu nezdrží.

Koneckonců stavbaři si budování velké kruhové křižovatky stejně nechají na poslední chvíli vzhledem k tomu, že místem prochází hlavní tah silnice I/34.

Problém by mohl nastat u financí, které jsou na stavbu devět a půl kilometru dlouhého obchvatu určeny. Vyprojektovaná cena je zhruba 850 milionů korun.

„Pokud stavba bude hrazená z prostředků EU, jsou tam určitá pravidla pro rozšiřování rozsahu stavby a zvyšování ceny. Abychom to dodrželi, musíme mít co nejpřesnější podklady pro výběrové řízení,“ řekl Vebr.

Silničáři sice mají dokumentaci pro stavební povolení téměř hotovou, ale o stavební povolení z výše uvedených důvodů ještě nepožádali. Přitom mají docela naspěch. V co nejbližší době chtějí vysoutěžit dodavatele na vykácení stromů. Hrozí totiž, že by vegetační období příští rok na jaře posunulo zahájení stavby o půl roku do dalšího vegetačního klidu.

Soutěž na vykácení zeleně ještě do jara

„V předstihu vybereme zvlášť dodavatele na kácení stromů a zeleně. Pokud bude tendr na stavbu probíhat bez komplikací, tak se domníváme, že by nemělo nic bránit tomu, abychom staveniště předali firmě v prosinci letošního roku. Pokud to bude v lednu nebo v únoru, ani to žádné zdržení neznamená,“ dodal šéf pardubické správy ŘSD.

Na stavbu je vykoupeno 99 procent pozemků. Zbývají pouze jednotlivci, se kterými silničáři jednají. Minimálně v jednom případě budou muset přistoupit k vyvlastnění kvůli pozemkům v exekuci.

Na pětatřicítce otestují kruhový objezd „lego“

Součástí severojižního obchvatu Svitav nebude jen okružní křižovatka na výpadovce z města směrem na Moravskou Třebovou, „kruháč“ zbrzdí provoz i na hlavním tahu silnice I/35, kde se obchvat napojí na stávající silnici I/43 k Opatovu.

Dnes si lze jen těžko představit, co taková změna na vytížené pětatřicítce způsobí. Silničáři se proto rozhodli pro experiment. Možná ještě letos umístí na nedalekou křižovatku před Lačnovem provizorní kruhový objezd. „Je to problematická křižovatka jak ze směru Svitav, tak ze směru od Opatovce. Je zadaný projekt na umístění malého provizorního kruhového objezdu, kterému se říká lego,“ řekl šéf pardubické správy ŘSD Bohumil Vebr.

Chceme si na tom vyzkoušet, jak na této silnici bude fungovat finální okružní křižovatka. Dálnici určitě nepostavíme za rok ani za dva. Proto si myslím, že záměr splní svůj účel zejména z důvodu bezpečnosti,“ dodal Vebr. Otázkou je, jak si řidiči na novou brzdu na jinak rovné a přetížené silnici mimo obec zvyknou. Mírné obavy z údržby „lega“ neskrývá ani šéf pardubické správy silnic a dálnic. „Máme tyto provizorní křižovatky v celém kraji a upravujeme je každý týden. Vždycky do ní někdo vjede.“