Kritiky.cz > Speciály > Karel May – fakta nebo fikce? - 4. Řeč & 5. Struktura společenství a jeho ráz & 6. Toponyma a hydronyma & 7. Morálka a náboženství

Karel May – fakta nebo fikce? - 4. Řeč & 5. Struktura společenství a jeho ráz & 6. Toponyma a hydronyma & 7. Morálka a náboženství

KarelMay
KarelMay
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

4. Řeč

Záznam někte­rých jazy­ků – apač­ský, navaž­ský – vyža­du­jí spe­ci­ál­ní zna­ky (tona­li­ta, nezně­lé l, zado­pa­t­rov­ka gh), a těmi tis­ka­ři dob­ro­druž­ných knih nedis­po­no­va­li. Vyjma ten­to pocho­pi­tel­ný nedo­sta­tek je Karel May přes­ný (džo­naí, kliunaí – Slunce, Měsíc – Vinnetou I. ) Zkontroloval jsem i dal­ší apač­ské věty, a pokud mi zna­los­ti sta­čí, všech­ny jsou v pořád­ku. A někte­ré dia­lo­gy zpro­střed­ku­jí i zákla­dy apač­ské gra­ma­ti­ky. Třeba výraz ozna­ču­jí­cí nepří­te­le – to-sikis-ta (Supové Mexika I) – nás pou­čí o tom, že pod­stat­né jmé­no se vždy pojí s posesi­vem, při­vlast­ňo­va­cím zájme­nem, a o tom, jak se dělá zápor. „Si nebo ši je můj, kis je pro chlap­ce bra­tr a pro dív­ku sest­ra, si/ši-kis je pří­tel. Zápor slo­va nebo věty se tvo­ří tak, že před slo­vo nebo větu se dá to- a za ně -ta , pří­pad­ně nářeč­ně do- a -da. Samotné „da“ zna­me­ná „ne“. Takže „sikis“ je pří­tel a „to-sikis-ta“ nepří­tel.

Vinnetou I str. 338 – „Nšo-či uči­la mne náře­čí Mescalerů, Inču-čuna LLanerů a Vinnetou Navajů“. Moderně řeče­no západ­ní, východ­ní a navaj­ský dia­lekt jsou přes­ně ty tři dia­lek­ty, s nimiž bys­te se doro­zu­mě­li s kaž­dým již­ním Athapaskem. Beze zbyt­ku však nelze sou­hla­sit s tvr­ze­ním „Jelikož jsou řeči ty pří­buz­ny, a nema­jí vel­ké bohat­ství výra­zů, pokra­čo­val jsme vel­mi rych­le“. My Češi jsme pyš­ní na dva vidy, Apači jich mají osm, nemluvě o dru­hém množ­ném čís­le, tona­li­tě (ko – oheň, kó – voda – Llanerové, ši-lo – babič­ka a ši-ló – děde­ček navaj­sky, čár­ka ozna­ču­je ne dlou­hý, ale vyso­ký tón), dále mají růz­né zado­pa­t­rov­ky jako tře­ba ve slo­vě „hathun­gha“ (proč ?) a tak dále a tak podob­ně. Jazykový génius George Wratten se nau­čil západ­ní, čiri­kav­ské a mim­breň­ské náře­čí, je ovšem prav­da, že jsou si podob­ny, lidé bez při­ro­ze­né­ho talen­tu k tomu stej­ně potře­bo­va­li i 30 let živo­ta mezi Indiány.

5. Struktura společenství a jeho ráz

Jestliže Old Shatterhand vyprá­ví, že v pue­blu žil Vinnetou a Inču-čuna jen s něko­li­ka rodi­na­mi nej­bliž­ší­mi jejich srd­cím, je to dob­rý popis toho, co antro­po­lo­go­vé líčí jako čtyř­stup­ňo­vou soci­ál­ní struk­tu­ru Apačů: rodi­na – roz­ší­ře­ná rodi­na – tlu­pa – kmen.

Rodina byla mat­ri­lo­kál­ní, muž se tedy stě­ho­val za man­žel­kou, jedi­nou výjim­kou byli patri­lo­kál­ní Mimbreňové. V pue­blu by tedy žila roz­ší­ře­ná rodi­na, maxi­mál­ně tlu­pa. Jak už jsme zmí­nil, Karel May vychá­zel ze star­ších knih, pro­to je jeho Apačerie málo pro­tknu­tá pev­nost­mi a osa­da­mi a cel­ko­vě lidu­prázd­ná, opět odpo­ví­dá době kolem roku 1800 jako Cortézův a Corderův seznam. Jediné, co lze vytknout je opo­mí­je­ní Hispánců – jed­no­du­chou špa­něl­šti­nou hovo­řil téměř kaž­dý Apač. Náčelníci měli vět­ši­nou špa­něl­ská jmé­na, civi­li­zo­va­ní Nedniové i pří­jme­ní (Juan José Compá). Potkat špa­něl­sky mlu­ví­cí­ho bylo pra­vi­dlem. Apačérie měla (a dodnes má) hispán­ský ráz. U Karla Maye je to běž­né jen pokud děj pro­bí­há v Sonoře a Chihuahuě, ale ne v Novém Mexiku a Arizoně, Texasu, tam je jen pan Cortesio exo­tem byd­lí­cím v texaském La Grange, kte­rý nabí­zí a popí­jí víno a kou­ří dout­ní­ky.

6. Toponyma a hydronyma

Zeměpisná jmé­na jsou napros­to v pořád­ku. I dvě hory Hancock (v Yellowstonském par­ku v seve­ro­zá­pad­ním cípu Wyomingu a v Montaně v Bears Paw Mountains, jak se o nich zmi­ňu­je Vinnetou krát­ce před svou smr­tí ve III. díle) lze dodnes najít, což je div, neboť v USA se čas­to mění země­pis­ná jmé­na. V rela­tiv­ně malé oblas­ti se stej­né jmé­no dáva­lo více loka­cím, napří­klad v Apačerii máme 4x Bílé Hory a 2x San Carlos a 3x Rio Colorado, 2x Las Vegas, mini­mál­ně 2x Sierra Guadelupe. Příklady přes­ných iti­ne­rá­řů: seňor Cortesio dává Old Deathovi návod, jak se dosta­ne do Chihuahuy (Vinnetou II). Celou ces­tu lze sle­do­vat na mapě Arrowsmithe z roku 1841. Dalším tako­vým iti­ne­rá­řem je ces­ta paci­fic­kou želez­ni­cí na západ (Vinnetou III). Jediný omyl: lot­ři Morganové v Novém Mexiku poblíž Sierra Guadelupe se pohy­bu­jí v sou­sed­ství Sierra Rianca, Rio Suanca, Skettel a Head Pike, kte­ré nelze zto­tož­nit, což nezna­me­ná, že neby­ly, v USA se topo­ny­ma čas­to měni­la. Vytknout lze jen, že pod­le tex­tu se má Rio Pecos točit na západ při odcho­du ze Sierra Rianca, ale střed­ní Rio Pecos nikde poho­ří nekři­žu­je a ani tako­vé jmé­no poho­ří není na sta­rých mapách. Překlepem „Sierra Blanca“ se to nevy­svět­lí, Pecos teče opo­dál Sierry Blancy. Soudí se na pře­kle­py v tis­kár­nách, nakla­da­te­lé také čas­to text své­vol­ně upra­vo­va­li a Karel May se s nimi sou­dí­val.

Pochyby budí mož­ná způ­sob, jakým se Karel May obí­rá pouš­tí Llano Estacado. Líčí ji oprav­du děsu­pl­ně a my při pohle­du na mapu na ní najde­me i vel­ko­měs­to, jako je Amarillo. Z inter­ne­tu zjis­tí­me, že půda Llana Estacada je země­děl­sky vyu­ží­vá­na. Problém spí­še spo­čí­val v nedo­stat­ku ori­en­tač­ních bodů a říd­kém a nepra­vi­del­ném roz­mís­tě­ní vod­ních zdro­jů, což dohro­ma­dy dáva­lo vzni­kat mož­nos­ti točit se doko­leč­ka bez vody. Poušť hos­tí děj v mini­mál­ně čtyřech pří­bě­zích: Supové Mexika II, Vinnetou III, Duch Llana Estacada, Old Surehand I. Sluší pozna­me­nat, že v Llanu Estacadu žili Indiáni, najmě Komanči, na před­měs­tí Amarilla odha­li­li arche­o­lo­go­vé ves­ni­ci z dře­vě­ných chý­ší, pod­le kera­mi­ky zde žili Faraoni, jeden z kme­nů, kte­rý se roz­pus­til v Mescalerech.

7. Morálka a náboženství

Vinnetou se ve II díle roz­hor­lí na adre­su bílých křes­ťa­nů. Pochvalně při­tom mlu­ví o prv­ní gene­ra­ci špa­něl­ských misi­o­ná­řů. I tady má May prav­du. Situace je dob­ře zdo­ku­men­to­va­ná, řím­sko­ka­to­lic­ká cír­kev stá­la čas­to pro­ti poli­tic­ké moci dvo­ra ve pro­spěch Indiánů. Kolem roku 1760 se situ­a­ce mění, mar­kýz de Rubí navr­hu­je geno­ci­du Apačů, cír­kev je v té době sla­bá a dění neo­vliv­ňu­je.

Manitoua jako oso­bu Indiáni pré­rií nezna­li. To je pojem Algonkinů ozna­ču­jí­cí neo­sob­ní sílu. Apačské nábo­žen­ství má v cen­t­ru tzv. vyku­pi­tel­ský mýtus – Tu-ba-i-čin (Dítě vod) je pro­to­ty­pem bojov­ní­ka pro­ti zlu, vyku­pi­te­le, jeho mat­ka (Išdzánnadléšé) je vzor žen­ství, je jakousi apač­skou Marií. Bůh stvo­ři­tel je jeden, je osob­ní a lze se k němu mod­lit a má se tak činit. Zajímavé je tvr­ze­ní, že had je pro­kle­tý a ryba (-la) se nemá jíst, pro­to­že to je sko­ro­had. Tabu zví­ře­tem je med­věd (šaš). Kulturním hrdi­nou je kojot (Mbayé arch., mes­ca­ler­sky Tsékeščie – „Kálí na kámen“), šibal, kte­rý kaž­dé­ho přelstí. Apači se bavi­li vyprá­vě­ním, hud­bou a tan­cem. Nadaní jedin­ci sklá­da­li pís­ně, vět­ši­nou s nábo­žen­ským obsa­hem. Navažská Ešdzannadlehi je opro­ti tomu „žena prů­běž­ně se omla­zu­jí­cí“, tedy pří­ro­da. Byli Navajové spí­še pan­te­is­té vli­vem pue­blan­ských kul­tů? Kulturní vliv Pueblanů na Navaje byl vel­mi sil­ný i v jiných oblas­tech.

Hodně se dis­ku­to­va­lo o tom, jest­li Apači vůbec uzná­va­jí něja­kou morál­ku. Ze zna­los­tí vnitř­ní­ho fun­go­vá­ní tlup může­me řící, že ačko­liv byli nave­nek kru­tí, smě­rem dovnitř tlu­py byli vel­mi soli­dár­ní. Nejvyšší hod­no­tou pro ně byla rodi­na, pro ni byli ochot­ni obě­to­vat coko­li. Staří lidé nekon­či­li v zapo­mně­ní, soci­ál­ní soudrž­nost byla mno­hem vyš­ší než je tomu zvy­kem v dneš­ních spo­leč­nos­tech. Tělesná čis­to­ta byla důle­ži­tá, mís­to pro vyko­ná­ní potře­by bylo vole­no nejmé­ně 3 km od tábo­ra. Pohlavní morál­ka uklá­da­la v někte­rých bodech i tvrd­ší ome­ze­ní než judais­mus a křes­ťan­ství, na roz­díl od jiných Indiánů. Apači netr­pě­li ber­dache (transves­tit­ní homose­xu­ál) a nepěs­to­va­li homose­xu­a­li­tu. Bojovník nesměl pod­lé­hat váš­ním, jinak byl v opo­vr­že­ní. Ženy byly s muži rov­no­práv­né, vliv­né, schop­né zaní­ce­ně bojo­vat za rodi­nu a tlu­pu. Metodisté (sou­čas­ní) v jed­né pří­ruč­ce popi­su­jí apač­ský ide­ál žen­ské krá­sy. Uspořádali vol­bu miss a tvr­dě si naběh­li, pro­a­me­ric­ké posta­vy se Apačům nelí­bi­ly. Jejich ide­á­lem je, aby žena měla tělo rov­no­měr­ně vál­co­vi­té, tedy žád­ných 90-60-90, ňad­ra malá a hla­vu kula­tou.

Karel May byl lute­rán po rodi­čích, ve věze­ní poznal vel­mi nábo­žen­sky živé­ho kato­lic­ké­ho kap­la­na Johanesa Kochtu, kte­rý se zají­mal o jeho vnitř­ní svět a osu­dy, Karel May se při­m­kl k jeho víře. Ve 20. sto­le­tí sla­vi­la misij­ní úspě­chy Holandská refor­mo­va­ná cír­kev mezi nej­tvrd­ší­mi Apači – Čirikavy a Mescalery, děti slav­ných osob­nos­tí (Juha, Chihuahuy) může­me najít na pre­zenč­ních lis­ti­nách cír­kev­ních výbo­rů jako funk­ci­o­ná­ře. Dlouholetý pře­dák Mescalerů Wendel Chino byl ordi­no­va­ný meto­dis­tic­ký kaza­tel (dnes je vrch­ním náčel­ní­kem Alan Houser). Asa Datluží (Nedni) zane­chal půvab­né inter­view, kde rozu­mu­je nad křes­ťan­ský­mi dogma­ty a srov­ná­vá je s apač­ský­mi. Dospívá k názo­ru, že je to vel­mi podob­né, jen ta lás­ka k nepřá­te­lům by se nemě­la pře­há­nět. Z doby asi před 100 lety máme zázna­my roz­to­mi­lých his­to­rek: „Jak sis dovo­lil pozvat mne na med­vě­dí maso? Jsem křes­ťan z refor­mo­va­né církve, ale před­ně jsem Apač“ (kte­ří med­vě­da neje­dí).

Závěr

Možná si řek­ne­te, že není moc co obdi­vo­vat na spi­so­va­te­li, kte­rý si zjis­tí fak­ta a vtě­lí je do svých fabu­la­cí. Představte si ale sami sebe bez inter­ne­tu, full­tex­to­vé­ho vyhle­dá­vá­ní, rejstří­ků, nápo­věd a rešer­ší, odká­zá­ni jen sami na sebe bys­te muse­li umět pro­hle­dá­vat tisí­ce strá­nek knih, nebo ale­spoň klást ty správ­né otáz­ky správ­ným lidem, aby Vás navi­go­va­li ke zdro­jům infor­ma­cí, kte­ré uči­ní Vaše dílo více pře­svěd­či­vým. Je to oprav­du samo­zřej­mos­tí mezi auto­ry dob­ro­druž­né lite­ra­tu­ry? Já mys­lím, že ne vždy, a to ani mezi těmi nej­ví­ce uzná­va­ný­mi. Mayovská fak­to­gra­fie je kva­lit­ní, pro­bou­zí hlub­ší zájem a čet­ba ame­ric­ké řady romá­nů a poví­dek Karla Maye je pro pocho­pe­ní antro­po­lo­gic­kých, his­to­ric­kých a země­pis­ných rea­lit jed­no­znač­ně pří­no­sem.

Pramenné zdroje:

  • MAESTAS, Enrique Gilbert-Michael, Culture and History of Native American Peoples of South Texas. Dissertation Presented to the Faculty of the Graduate School of The University of Texas at Austin.
  • RUHLEN, Merritt. The ori­gin of the Na-Dene. Program in Human Biology, Stanford University, Stanford, CA 94305, c:435Proc. Natl. Acad. Sci. USA Vol. 95, pp. 13994–13996, November 1998 Anthropology.
  • HYDE, George E. Indians of the High Plains. University of Oklahoma Press. 1959. ISBN 1258167395
  • BASSO, Keith H, Morris Edward OPLER a William Yewdale ADAMS. Apachean cul­tu­re his­to­ry and ethno­lo­gy. Tucson: University of Arizona Press, 1971, 168 s. Anthropological papers of the University of Arizona, no. 21. ISBN 08-165-0295-1.
  • SWEENEY, Edwin R. Mangas Coloradas, chief of the Chiricahua Apaches: the Janos Presidio, 1750-1858. 1st ed. Norman: University of Oklahoma Press, c1998, 578 s. ISBN 0806130636.
  • GRIFFEN, William B. Apaches at war and pea­ce: the Janos Presidio, 1750-1858. 1st ed. Albuquerque: University of New Mexico, c1988, 300 s. ISBN 08-263-1109-1.
  • HODGE, Frederick Webb. Handbook of American Indians North of Mexico.
  • ORTIZ, Alfonso. Handbook of North American Indians - Vol. 10: Southwest. Edited by William C. Sturtevant. Washington D.C.: Smithsonian Institution, c1983, 884 s. ISBN 047000003903
  • Chiricahua and Mescalero Apache Texts, Harry Hoijer, prin­ci­pal author. Ethnological Notes by Morris Opler. Editor, M. Eleanor Culley, Anthropology Department, University of Virginia.
  • ANDERSON, Gary Clayton. The Indian Southwest, 1580-1830: ethno­ge­ne­sis and rein­ven­ti­on. pbk. ed. Norman, Okla: University of Oklahoma Press, 2009. ISBN 978-080-6140-674.
  • STOCKEL, H. On the blo­o­dy road to Jesus: Christianity and the Chiricahua Apaches. 1st ed. Albuquerque: University of New Mexico Press, c2004, 314 s. ISBN 08-263-3208-0.
  • Korespondence s P. Mizerou

O auto­ro­vi: Ing. Jiří Kouba (*1957) je povo­lá­ním správ­ce data­bá­ze, ve vol­ném čase se zabý­vá Indiány sever­ní­ho Mexika a jiho­zá­pa­du Spojených stá­tů. Hlavním před­mě­tem jeho zájmu je etno­ge­ne­ze apač­ských sku­pin.


Foto: Pixabay


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Části seriálu:  Karel May – fakta nebo fikce?


Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Road to Perdition - První úspěšný film režiséra posledních dvou bondovek!21. srpna 2019 Road to Perdition - První úspěšný film režiséra posledních dvou bondovek! Malý Mike Sullivan náhodou u svého táty zahlédne pistoli. Do té doby on ani jeho mladší bráška netuší, čím si vlastně jejich táta vydělává. Rozhodne se to tedy vypátrat. Jeho zvědavost má […] Posted in Retro filmové recenze
  • Au Revoir, Monsieur Poirot – byly to dobré časy aneb Od Claphamské kuchařky až k Oponě5. března 2015 Au Revoir, Monsieur Poirot – byly to dobré časy aneb Od Claphamské kuchařky až k Oponě U mnoha seriálů může člověk říct, že na nich vyrůstal. U dalších, že na nich dospíval. Ovšem ne každý seriál se může pochlubit existencí trvající čtvrt století s tím, že jeho kvalita […] Posted in TV Recenze
  • Baby Driver [70%]2. srpna 2017 Baby Driver [70%] Edgar Wright patří mezi adorované tvůrce, kteří si i s rostoucí filmografií zvládají držet svůj výrazný režijní styl. Nyní však dostane jeho tvorba tvrdou zkoušku, neboť po odchodu od […] Posted in Filmové recenze
  • Divadélko se zvířátky na louce - Moudré pohádky s výchovným poučením28. září 2017 Divadélko se zvířátky na louce - Moudré pohádky s výchovným poučením Rodičům batolat netřeba představovat autorku dětských knih Romanu Suchou. Nepíše dětskou prózu, zaměřuje se na aktivity pro nejmenší. V řadě dětských klubů, mateřských školek ale i […] Posted in Recenze knih
  • Jakub Šmíd - rozhovor30. května 2018 Jakub Šmíd - rozhovor Váš celovečerní debut Laputa byl víceméně výpovědí o jedné, vám věkově blízké, generaci, zatímco hrdinové vašeho nového filmu jsou generačně rozvrstveni: kluk na prahu puberty, teenagerka, […] Posted in Rozhovory
  • Final Storm, The (2010)11. června 2023 Final Storm, The (2010) Se silnou bouří přichází na jejich farmu i záhadný cizinec Luke Perry a pro tříčlennou rodinku začínají krušné chvíle…Děsivá bouře a záplavy pustoší celý kontinent a špatné počasí […] Posted in Horory
  • Surveillance (2008)4. června 2013 Surveillance (2008) Dcera Davida Lynche rozhodně svému otci tímto filmem ostudu neudělala. Pojďme se podívat na zapadlou policejní stanici, kam přijíždí dvojice agentů FBI, aby zde vyslechla […] Posted in Horory
  • Cold and Dark (2005)29. ledna 2013 Cold and Dark (2005) Film o dvou detektivech, které postaví osud proti sobě. Detektiv Dark a komisař Shade zvaný Mort patří k nejlepším na oddělení. Zatímco Mort je trochu podivín a má velkou oblibu v […] Posted in Horory
  • Leviathan (1989)18. ledna 2018 Leviathan (1989) Dejte si dobrý pozor na to, co pijete! Zvláště pokud to naleznete na dně oceánu… Geolog Steven Beck byl pověřen vedením těžařské korporace Tri-Oceanic, aby po dobu šesti […] Posted in Horory
  • Pošťák Pat - ZAJÍMAVOSTI9. září 2014 Pošťák Pat - ZAJÍMAVOSTI Pošťák Pat se poprvé vysílal roku 1981 na BBC1, takže je na BBC nejdéle vysílaným animovaným seriálem. Pošťák Pat se vysílal ve více než 85 zemích, takže Pat je bezpochyby […] Posted in Články

O autorovi: Ing. Jiří Kouba (*1957) je povoláním správce databáze, ve volném čase se zabývá Indiány severního Mexika a jihozápadu Spojených států. Hlavním předmětem jeho zájmu je etnogeneze apačských skupin.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,88834 s | počet dotazů: 263 | paměť: 72219 KB. | 26.04.2024 - 20:29:54