Ještě loni Batist Medical nevyrobil ani jednu roušku. Nyní je z téhle firmy z Červeného Kostelce u Náchoda největší výrobce tohoto žádaného zboží v Česku. Od září z jeho linek každý měsíc vyjede na 10 milionů kusů roušek. Pro Batist, který vyrábí a dodává zdravotnický materiál, to znamená raketový růst.

Původně plánovaný obrat ve výši jedné miliardy se letos zdvojnásobí, zisk dosáhne středních stovek milionů korun. „Jo, je to fakt dobré. Jsem za to moc rád,“ říká Tomáš Mertlík, když komentuje zásah epidemie do svého podnikání.

Batist Medical, který funguje od roku 1992, dokázal naplno využít příležitost, jež se letos s šířením koronaviru objevila. Rychle nakoupili první linky na výrobu roušek, vyvinuli vlastní ústenky s nanomembránou a už na konci února začali s jejich vlastní produkcí.

S tím ale neskončili a celkem letos investovali 40 milionů korun – právě do dalších výrobních linek na roušky. V těchto dnech se rozjíždí nejnovější čtvrtá linka, která celkovou kapacitu výroby zvýší na oněch 10 milionů kusů roušek za měsíc.

Roušky z Červeného Kostelce míří vedle českého trhu ještě do dalších víc než 30 zemí světa a mezi jeho zákazníky patří jak jednotlivci, tak nemocnice, polikliniky a další zdravotnická zařízení. Pokud se třeba na podzim ukáže, že si trh říká ještě o víc, je Tomáš Mertlík připravený produkci znovu navýšit.

Jeho firma přitom není zdaleka jedinou firmou v Česku, která rychle zareagovala a dala se do výroby roušek a respirátorů. „V loňském roce se zde roušky prakticky vůbec nevyráběly. Z důvodu silné a levné čínské konkurence dřívější i tradiční výrobci tento produkt vyřadili ze svého portfolia a vrátili se k němu až letos,“ říká Jana Vykoukalová z Asociace výrobců a dodavatelů zdravotnických prostředků.

Dnes je takových výrobců v Česku celá řada a jejich celková produkce se podle odhadů blíží ke 20 milionům kusů měsíčně. Kromě Batistu patří k těm největším například Dina-Hitex z jižní Moravy, ale i brněnský Respilon nebo třeba zlínská plastikářská firma Spur.

„V tuto chvíli máme kapacitu asi 1,5 milionu kusů roušek za měsíc. Zaměřujeme se ale více na komplikovanější produkci respirátorů FFP2, kde počítáme s kapacitou až 3 miliony kusů měsíčně,“ říká marketingová manažerka Spuru Ivana Oharková s tím, že firma používá na všechny své výrobky vlastní nanotextilii.

Jen letos Spur, který letos čeká mírně vyšší obrat než loni – přes miliardu korun, investoval do vývoje a výroby roušek a respirátorů desítky milionů korun.

Také Respilon, který se zabývá vývojem a distribucí výrobků z nanovláken, letos investoval skoro 40 milionů korun do rozšíření výrobních kapacit a také do nových výrobních prostor v Brně.

„Od začátku omezení jsme se zaměřili na prodej respirátorů FFP2 a preferujeme český trh. Prodeje však jdou z 80 procent do zahraničí, jelikož tam je značka díky dlouholetému úsilí lépe etablovaná,“ uvádí spolumajitelka Respilonu Jana Zimová s tím, že firma nyní měsíčně vyrobí 930 tisíc kusů těchto respirátorů.

Během příštích 6 až 12 měsíců rozšíří kapacitu až na trojnásobek. A i pro Respilon, který vyrábí vedle ústenek a respirátorů i sítě do oken, filtry do tiskáren nebo třeba membrány do bot a oblečení, je letošek víc než dobrým rokem. Z loňských zhruba 50 milionů korun zvýší letos obrat na desetinásobek.

Vydání Forbesu Zázrak

Mimořádný rok chtějí firmy využít pro svůj další rozvoj. V Batistu investují do vybavení, nabírají nové zaměstnance, kterých bude do konce roku 400, a mají rozjednané akvizice i otevírání nových poboček v zahraničí. Ambice má společnost velké a neomezují se jen na Evropu.

Příběh raketového růstu firmy Batist Medical, kterou před dvěma lety koupil syn původních zakladatelů od švédského koncernu, si přečtěte v zářijovém vydání magazínu Forbes.