Hlavní obsah

Audit: Firma, která se stará o silnice, kupovala předražené palivo

Foto: Silnice LK

Někdejší vedení společnosti Silnice LK čelí nyní na základě auditu podezření, že podnikalo kroky nevýhodné pro Liberecký kraj.

Reklama

Hrubé nedostatky při zadávání veřejné zakázky na dodávky pohonných hmot i jejich nakupování za výrazně nevýhodné ceny odhalil audit ve společnosti Silnice LK, která se v Libereckém kraji stará o údržbu silnic.

Článek

Audit ve své, tedy krajské firmě, si hejtmanství zadalo v srpnu poté, co rada odvolala z představenstva společnosti Silnice LK Petra Šéna a Josefa Rechcígla. Jak dnes uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj) výsledky auditu jsou podle něj „více než znepokojivé“. Cílem kontroly je zjistit, proč v posledních letech rostly náklady společnosti a jaké smluvní vztahy firma vlastně uzavřela.

„Po svém nástupu na Liberecký kraj jsem zlepšení fungování společnosti Silnice LK považoval za jeden ze svých hlavních úkolů, ale netušil jsem, že situace v této společnosti bude až tak vážná. Věděl jsem o tom, že zástupci obcí nejsou stejně jako já s prací a komunikací vedení společnosti směrem k nim spokojeni. Ihned po nástupu do funkce jsem proto zadal vedení firmy první úkoly, které ovšem nevedly k očekávanému cíli. Postupem času jsem začínal mít pochybnosti o fungování společnosti, které mi potvrdila až zadaná hospodářská analýza,“ uvedl Sviták.

Jak dodal, z prvních závěrů auditu je zřejmé, že představenstvo kromě jiného podnikalo věci, které jsou pro samotnou společnost Silnice LK a tedy i pro kraj prokazatelně nevýhodné.

„Předložené závěry společnosti NEXIA AP (která audit pro kraj dělá - pozn. red.) dokládají hrubé nedostatky při zadávání veřejné zakázky na dodávky pohonných hmot, narušování podmínek zadávacího řízení, nedodržování smlouvy dodavatelem pohonných hmot, jejich významně cenově nevýhodné nákupy, přijímání plnění bez řádně vysoutěžené smlouvy. Chybí i dokumenty a podklady k některým důležitým transakcím a majetku na pozemcích společnosti nebo třeba záměr prodeje některých nemovitostí. Společnost také nepožadovala nájemné za využití svých pozemků,“ dodal Sviták.

Už na konci roku 2017 proběhl ve společnosti Silnice LK forenzní audit, který se měl věnovat hospodaření společnosti a všem smlouvám nad 100 tisíc korun, ovšem v závěrech auditu nebyla o případné (ne)výhodnosti nákupu pohonných hmot a smluvních vztazích s dodavatelem ani zmínka. „Nutně se nabízí otázka, proč se již tento audit nevěnoval i výhodnosti nákupu pohonných hmot ve společnosti Silnice LK a v čí to bylo prospěch,“ dodal hejtman Martin Půta (Starostové pro Liberecký kraj).

Faktem nicméně je, že v dozorčí radě sedí Půtovi kolegové a - jak lze soudit například ze sociálních sítí - také blízcí přátelé z hnutí Starostové pro Liberecký kraj. Předsedou je Josef Horinka, starosta Hrádku nad Nisou, kde Půta žije a jemuž kdysi starostoval, a členem pak například starosta Hejnic Jaroslav Demčák.

Jak je možné, že si ničeho nevšimli? Podle Jana Svitáka „představenstvo (Silnic LK) neúplně informovalo dozorčí radu i členy Rady Libereckého kraje“.

Nyní každopádně představenstvo Silnic LK pozastavilo možnost plnění některých smluv a také všechny majetkové operace. „Případné právní kroky bude Liberecký kraj zvažovat až po ukončení auditu. Finální analýza a audit by měly být hotovy do konce října 2020,“ vysvětlila mluvčí kraje Andrea Fulková.

Kritika hejtmana od bývalého náměstka

Z představenstva odvolaný Petr Šén považuje výhrady kraje za mylné. „Je to taková nemilá odměna po deseti letech fungování, která přišla bez nějakých větších výtek. Občas se nějaké věci řešily, ale nemyslím, že by to bylo takové, aby se muselo odvolávat,“ řekl v srpnu Šén agentuře ČTK. Odmítl také, že by Silnice LK bránily změně firmy, od které kupovaly pohonné hmoty. Podle něj společnost měla dlouhodobou smlouvu s dodavatelem a poslední dva roky řešila, jak postupovat po jejím vypršení.

Celkově jde podle něj de o nepochopení, jak Silnice LK fungují a k čemu byly založeny. „Jako servisní organizace, která se stará o fyzický stav údržby. A ještě je tady Krajská správa silnic Libereckého kraje, která nám práci zadává a zároveň přebírá a kontroluje,“ uvedl Šén.

K aktuálnímu veřejně deklarovanému postoji hejtmanství se na opozičním webu Náš Liberec kriticky vyjádřil i Marek Pieter, bývalý náměstek hejtmana pro resort dopravy a člen zastupitelstva Libereckého kraje za Starosty pro Liberecký kraj. „Několikrát jsem jednal s hejtmanem, s náměstkem hejtmana panem Svitákem a generálním ředitelem společnosti Silnice LK o možnosti výhodného nakupování pohonných hmot prostřednictvím komoditní burzy. Bohužel zatím bez úspěchu,“ napsal Pieter.

V textu se vymezuje i vůči dalším výrokům hejtmana Půty z oblasti dopravy. Na mysli má zřejmě především relativně čerstvou kauzu, kdy na začátku srpna policie obvinila z pletich dopravní společnosti ČSAD Liberec a BusLine. Hejtman to okomentoval slovy, že Liberecký kraj svádí boj s dopravní mafií.

A dodal: „Při seznamování s trestním spisem jsem také pochopil, kdo všechno tehdy pracoval pro druhou stranu místo toho, aby pracoval pro kraj.“

Což si vzal jeho bývalý náměstek Marek Pieter, který byl léta – až do doby, kdy ze zdravotních důvodů rezignoval – vnímán jako Půtův oblíbenec a kamarád, očividně osobně. O svém aktuálně zveřejněném prohlášení říká, že jej sepsal proto, že „bohužel špinění lidí, kteří pracovali v týmu pana hejtmana, z jeho strany neustává“.

A připojuje i svůj pohled na obecné fungování dopravy v Libereckém kraji. „Z témat, která jsou nyní nepohodlná, je pravdou, že většina kroků byla řízena přímo panem hejtmanem. Ostatně to mohou potvrdit mimo jiné zaměstnanci úřadu. Často byli a jsou voláni na autoritativní jednání k hejtmanovi bez příslušného člena rady kraje zodpovědného za uvedenou oblast s jasným zadáním,“ tvrdí Pieter.

Reklama

Doporučované