Rozpoložení 33. ročníku Wien Modern

Od roku 2016, kdy umělecké vedení přehlídky soudobé hudby ve Vídni převzal muzikolog Bernhard Günther, je jeho dramaturgická náplň nesena podtituly souvisejícími s určitými společenskými tématy a událostmi. V letošním roce jde o „Stimmung“, tedy náladu či rozpoložení, což je podtitul v době COVID pandemie víc než výstižný. Jde o 33. ročník, festival slaví tzv. „Kristovy roky“, o důvod víc k bilanci a pohledu do budoucna. Letošní Wien Modern proběhne 29. 10.–29. 11. 2020.

Lze v dnešní době vůbec něco plánovat, natož festival tohoto rozsahu? I to je jedna z výzev, kterým kromě každoročního shánění rozpočtu a partnerů festival letos čelí. Nově byl nastaven tzv. Generalpass neboli permanentka na koncerty, značně se snížila kapacita sálů, publikum musí dbát zvýšených hygienických opatření a je docela dobře možné, že daný koncert odpadne, nebo se na něj nedostanete. Odpovědnost, flexibilita a trpělivost platí nejen v případě festivalu, ale měli bychom se jim učit především v běžném životě. I přes pro umělce a pořadatele kulturních akcí velmi nepříznivou dobu vstupuje Wien Modern do další sezóny s celkem 104 koncerty a představeními, které zazní ve 32 různorodých prostorách města Vídně. Diváci se mj. mohou těšit na 44 nových produkcí a 85 premiér.

Friedrich Cerha

Pojítkem letošní dramaturgie je, jak už bylo řečeno, rozpoložení, nálada. Pohled, či ponoření se do světa neotřelých zvukových barev a prostor, jak skrze rozličné, a to i historické a elektronické nástroje a zvukové instalace, tak o využití „tradičního“ nástrojového obsazení mistrovským způsobem – např. v premiéře nové skladby Sofie Gubajduliny Der Zorn Gottes v rámci koncertu věnovaného zakladateli festivalu Maestro Claudiu Abbadovi, nebo v kultovní skladbě Spiegel doyena rakouské Nové hudby, stále píšícího Friedricha Cerhy (1926). Publikum se může těšit na nové koncertní formáty a experimenty – např. koncert Große Stimmung švýcarského skladatele Edu Haubensaka, který do vyklizeného Velkého sálu vídeňského Konzerthausu přiveze 11 různě naladěných klavírů. Klaus Lang představí společně s Vídeňskými symfoniky prostřednictvím svého 3D koncertu Tönendes Licht nové obrovské varhany kostela sv. Štěpána. Pro Uměleckohistorické muzeum připravil Georg Friedrich Haas kompozici Ceremony II pro 70 nástrojů šesti století. Zvláštní pozornost je letos věnována americké skladatelce Pauline Oliveros.

Doufejme, že „rozpoložení“ společnosti bude festivalu přát, že naše odpovědnost vůči sobě i druhým nedá šanci očekávané druhé vlně a že se, byť za poněkud absurdních, ale prozatím nutných opatření dočkáme prostřednictvím Wien Modern mnoha krásných uměleckých a hudebních zážitků. (Vždyť poslech hudby pozitivně ovlivňuje a posiluje imunitu, o kterou tu běží víc, než o vývoj další nové vakcíny a dvoumetrový odstup). Předprodej vstupenek byl zahájen v den tiskové konference – 8. 9. 2020.

Sdílet článek: