Úspěchy českých baletních souborů v domácím kontextu

Uvedením inscenace Zkrocení zlé ženy (recenze zde) v podání plzeňského baletu se 15. září 2020 ve Stavovském divadle v Praze s téměř půlročním zpožděním (dubnový termín byl z důvody karantény zrušen) definitivně uzavřou dveře přehlídky současné taneční tvorby Balet 2019 pořádané Asociací tanečních umělců.

Zkrocení zlé ženy (Jarmila Hruškociová). Foto: Martina Root.

Zkrocení zlé ženy (Jarmila Hruškociová). Foto: Martina Root.

Lucie Dercsényiová k přehlídce současné taneční tvorby Balet 2019 říká:

Baletní soubory velkých i malých kamenných divadel prokázaly totiž nejen svou životaschopnost, ale především dramaturgickou barvitost. Produkce českých umělců se zřetelněji prosadily v komornějších tělesech, ta větší přitáhla výraznější pozornost zahraničních tvůrců. Bylo zkrátka z čeho vybírat.

Současná tvorba se stala nedílnou součástí repertoáru stálých souborů – a nešlo pouze o představení s fokusem na contemporary dance. V souborech se profilovali jak tvůrci inklinující více k tanečnímu divadlu, neoklasice, tak ti, kdož se s erudicí odvážili pracovat s klasickými baletními díly jako v případě olomouckého souboru.

Pluralita názorů (ovlivněných zkušenostmi a vkusem) na hodnocení může vyvolat nekonečné polemiky, ale rozhodovat o laureátech v osmadvaceti baletech nebylo opravdu snadné, aby finanční obolus vázaný na ceny se nerozdrobil na zanedbatelné částky.

Ať už se odborná či laická stanoviska na režijní a inscenační kvality přihlášených opusů mohou rozcházet, bohatá plejáda devátého ročníku přehlídky mně dala jistotu, že kamenná divadla disponují mladými a talentovanými umělci oddanými Terpsichoré  a český taneční rybník výrazně rozvířila zahraniční konkurence.

Proto je nyní v souborech stálých scén méně našinců a více cizinců. Ale nežehrejme na to. Je to světa běh a čeští tanečníci a choreografové zůstávají důležitou a nepřehlédnutelnou součástí domácího uměleckého dění. Na jevištích Češi excelují v dílech zahraničních autorů a Francouzi, Italové, Španělé či Japonci se zase vyjímají v baletech české provenience.  Není pochyb, že i v tomto ohledu baletní ansámbly kamenných divadel otevřely dveře současnosti, kterou intenzivně nasávají. Držme jim palce v nastávající sezoně a zachovejme jim diváckou přízeň, aby přestály i v těchto nelehkých časech…

Výsledky Inscenační přehlídky Balet 2019:

Pětičlenná porota ve složení Kateřina Dedková, Lucie Dercsényiová, Lucie Hayashi, Zdeněk Prokeš a Roman Vašek rozhodla v souladu se Statutem hlasováním o udělení cen a prémií takto:

 

Hlavní cena: 

- diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 25 000 Kč a prémií 10 000 Kč

Inscenaci Divadla J. K. Tyla v Plzni Zkrocení zlé ženy

(hudba Jan Kučera, choreografie a režie Alena Pešková)

 

cenu Za nejlepší choreografii - diplom s prémií 10 000 Kč Petru Zuskovi

za dílo Kytice Pražského komorního baletu

 

cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Ivoně Jeličové za interpretaci role Kateřiny Kabanové v tanečním dramatu Bouře Divadla F. X. Šaldy v Liberci (režie a choreografie Alena Pešková)


cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Gaëtanu Piresovi za interpretaci role Petruccia ve Zkrocení zlé ženy Divadla J. K. Tyla v Plzni (choreografie a režie Alena Pešková)


cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Barboře Šulcové za interpretaci sóla v baletu O Balcão de Amor Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (choreografie Itzik Galili)


cenu Za nejlepší sólistický výkon - diplom s prémií 10 000 Kč

Ondřeji Vinklátovi za interpretaci role Josefa K. v tanečním dramatu Proces Národního divadla Praha (choreografie a režie Mauro Bigonzetti)


cenu Za nejlepší kolektivní výkon

- diplom s věcnou Cenou firmy Grishko v hodnotě 10 000 Kč

Baletu Národního divadla moravskoslezského za výkon v inscenaci Rossiniho karty (choreografie Mauro Bigonzetti)

s přihlédnutím k výkonům v dalších dílech současného ostravského repertoáru


Dále se porota rozhodla udělit Čestná uznání:


za původní hudbu k baletu

Ondřeji Brouskovi (Kytice, Pražský komorní balet)

Janu Kučerovi (Zkrocení zlé ženy, Divadlo J. K. Tyla v Plzni)


za výtvarné řešení

Janu Duškovi

         za scénu k inscenaci Kytice (Pražský komorní balet) s přihlédnutím

         k návrhům scény k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice)


Janu Hladíkovi a Františku Pecháčkovi

          za projekce a mapping v inscenaci Cube v Laterně magice


Pavlu Knollovi

         za kostýmy k inscenaci Klíče odnikud (JD České Budějovice) s přihlédnutím   

         k návrhům kostýmů k inscenaci Inscenační porada (JD České Budějovice)

 

Zdroj: Přehlídka současné taneční tvorby Balet 2019

Témata článku

Alena PeškováAsociace tanečních umělců ČRBALET 2019Barbora ŠulcováBouřeGaëtan PiresIvona JeličováKyticeOndřej VinklátPetr ZuskaProcesRossiniho kartyZkrocení zlé ženy

Balet DFXŠBalet DJKTBalet Národního divadlaBalet ND moravskoslezskéhoPražský komorní balet

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: