Hlavní obsah

Pozor na cyklisty! Poslanci chystají zákony, které je ochrání na silnici

Foto: Profimedia.cz

Bezpečná vzdálenost při předjíždění cyklistů zatím není jasně stanovená. Změnit to má návrh poslanců, který je rovnou ve dvou verzích ve Sněmovně. Ilustrační snímek.

Reklama

S pandemií přibylo lidí, kteří začali využívat k přepravě jízdní kolo. Větší bezpečnost by jim mělo zajistit jasné stanovení vzdálenosti, v jaké je mají řidiči motorových vozidel předjíždět.

Článek

Ve Sněmovně leží hned dva návrhy, které se snaží do zákona dostat konkrétní vzdálenost – jde o jeden a půl metru – kterou by měli řidiči motorových vozidel dodržovat při předjíždění cyklistů.

Autoři návrhu obhajují potřebu takového paragrafu v zákoně tím, že v časech koronavirové epidemie vzrostl v silničním provozu počet cyklistů a s tím je prý třeba zpřesnit podmínky, za nichž se v něm budou pohybovat. V zákoně nyní není předjíždění cyklistů blíže specifikováno a nebezpečné předjíždění se řeší jen v případě, kdy se při tomto manévru stane nehoda.

Zatímco první návrh přináší samostatnou novelu zákona, jež se dostala do Sněmovny v červnu a poslanci se jí ještě nestihli zabývat, druhou verzi už stejní autoři podali jako pozměňovací návrh, který přidali tento týden v pondělí k jinému dopravními zákonu. Díky tomu by se jí měli příští týden poslanci zabývat v druhém čtení.

To, že počet cyklistů roste, dokládají například nedávná data z hlavního města – podle automatických snímačů rozmístěných na 25 místech po Praze letos koncem června meziročně přibylo lidí na kole o 39 procent.

Jde o životy, říkají autoři

Za autora návrhu se označuje advokát Tomáš Kindl, ve Sněmovně je předkladatelem poslanec Petr Dolínek z ČSSD s dalšími poslanci z hnutí ANO, KDU-ČSL, KSČM a Pirátské strany.

„Jde nám o to, aby se o návrhu stihlo hlasovat do konce volebního období,“ vysvětluje advokát Kindl, proč paragraf o cyklistech byl nyní přidán k jinému dopravnímu zákonu.

„Tato varianta má výrazně větší podporu,“ říká pak poslanec Dolínek a upozorňuje i na to, že pozměňovací návrh se od původní novely liší.

Novela podle něho zaváděla i povinnosti pro zaměstnavatele, aby vytvořili místa pro ukládání kol, a zasahovala tak i do zákoníku práce.

„Prioritou je to, co zachraňuje životy,“ vysvětluje pak advokát Kindl, proč v pozměňovacím návrhu zůstaly jen dvě změny.

První je už zmíněná povinnost dodržovat jedenapůlmetrový rozestup při předjíždění cyklisty. Druhou pak zmírnění povinnosti cyklistů vždy jezdit po cyklostezkách a ve vyhrazených pruzích pro kola.

„Stanoví se poměrně široká výjimka. Je to například to, že je cyklostezka plná lidí nebo že je ve špatném technickém stavu a těžko se tam dá projet na silničním kole,“ říká Kindl, podle kterého je rarita, že zatím platí, že cyklisté musí jako jediní vždy využívat cyklostezky.

Právník Kindl tvrdí, že se pro jeho návrh podařilo získat ve Sněmovně podporu, která čítá řádově desítky poslanců. „Ale bude to napínavé,“ dodává advokát, který v minulosti velmi aktivně usiloval o prosazení zákazu kouření.

O to, aby v zákoně byla jasně formulovaná vzdálenost nutná pro objetí cyklisty, se snaží na základě vlastních zkušeností, kdy prý jako cyklista má na cestě do práce pocit, že mu jde o život.

„Dnes se to vůbec neřeší. Když dojdete na policii s kamerovým záznamem, že vás někdo předjel na centimetry, tak vám řeknou, že se vám nic nestalo, že vlastně nevědí, jak daleko od vás měl být a že to budou řešit až v okamžiku, kdy vás zabije,“ popisuje Tomáš Kindl s tím, že je pozdě zabývat se nebezpečným předjížděním až ve chvíli, kdy se stane nehoda.

Místo plechů bezpečný odstup

Návrh podporuje i dopravní expert Vratislav Filler, který mimo jiné působí ve spolku Auto*Mat.

„Když jedete autem, máte prvky pasivní bezpečnosti, cyklista má jen přilbu, pokud ji má. A cyklistovi nahrazuje tyto prvky tento boční odstup,“ říká Filler o navrhované vzdálenosti při předjíždění.

Podle něj nebezpečné předjíždění může být příčinou zhruba 10 až 20 procent nehod s účastí cyklistů. Těch se loni podle Centra dopravního výzkumu celkově stalo 3891.

Naopak mezi kritiky povinné vzdálenosti při předjíždění cyklistů patří například Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID).

„Striktním dodržováním pravidla je pro předjíždění cyklisty autobusem potřebná minimální využitelná bezpečná šířka vozovky zhruba 5,2 metru, jinak by autobusy musely úseky projíždět rychlostí cyklisty, ve stoupáních třeba i jen 10 kilometrů za hodinu, čímž by se nejen prodloužily cestovní doby, ale docházelo by i ke komplikacím pro další vozidla,“ říká Tomáš Prousek z odboru městské dopravy v ROPIDu s tím, že by předjíždění cyklisty mohlo způsobovat kolony.

Upozorňuje navíc, že takových úseků je v oblastech, kterou Pražská integrovaná doprava obsluhuje, spousta a nejde jen o úseky na venkově.

„Žádný cyklista za sebou nechce vést autobus, má spoustu možností, jak autobus pustit, kdyby k tomu mělo dojít,“ brání svůj návrh Tomáš Kindl.

Reklama

Doporučované