145 let pražské hromadné dopravy. Koněspřežky nahradily elektrifikované tramvaje, vrací se trolejbusy

Přesně před 145 lety vyjela do pražských ulic první koněspřežná tramvaj a začala se psát historie městské hromadné dopravy v hlavním městě. Ta se od roku 1875 výrazně proměnila a nejen proto, že tramvaje dnes netáhnou koně, ale elektrické motory.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Od roku 1883 byla po Palackého mostě jako po prvním v Praze vedena linka koněspřežné tramvaje

Od roku 1883 byla po Palackého mostě jako po prvním v Praze vedena linka koněspřežné tramvaje | Foto: H 197 497-002 logo | Zdroj: Muzeum hlavního města Prahy

První koněspřežka jezdila z Karlína k tehdy rozestavěnému Národnímu divadlu. Trať měřila zhruba tři a půl kilometru.

„Vozy byly poměrně lehké, taky jeden při slavnostním zahájení provozu v roce 1875 jeden vyskočil z kolejí,“ popisoval před lety pro Radiožurnál historik pražského dopravního podniku Pavel Fojtík.

Praha představila první autobus ve sjednoceném designu, v ulicích začne jezdit ve čtvrtek

Číst článek

Tramvajím ze začátku překážely dostavníky a povozy a jízda kvůli tomu někdy trvala mnohem déle, než předpokládal jízdní řád. Fojtík připomněl, že v Praze vznikl poměrně brzy plán na elektrifikaci tramvají.

„V následujících letech se celý systém koněspřežné tramvaje elektrifikoval s výjimkou Karlova mostu, kde se hledalo vhodné technické řešení. Na Karlově mostě tak ‚koňka‘ skončila až 12. května 1905 a tím i skončila celá koněspřežná éra v pražské městské dopravě,“ popisuje historik.

Už na konci 19. století se v Praze začalo mluvit také o vybudování podzemní dráhy. Metrem se ale cestující svezli až v roce 1974. Komunistický režim využil otevření první trasy pro svou propagandu. S projevem vystoupil i pražský primátor Zdeněk Zuska:

„Lze říci, že v pražském podzemí v posledních letech ožilo – samozřejmě ve změněných podmínkách a poněkud pozměněném znění – staré svazácké heslo: My stavíme metro, metro staví nás.“

Ženy pracují v pražském dopravním podniku 100 let. Začínaly jako průvodčí

Číst článek

Trolejbusy

Samostatnou kapitolou v historii pražské MHD jsou trolejbusy. Začaly v Praze jezdit v roce 1936. Rozšíření autobusů ale vedlo k tomu, že město v roce 1972 provoz trolejbusů ukončilo. 

„Byly problémy zejména s dodáním elektrické energie pro tento trolejbusový systém,“ říká vedoucí archivu pražského dopravního podniku Robert Mara:

Trolejbusy se ale do Prahy znovu vrací. Dopravní podnik dokonce počítá s tím, že jednou odvezou cestující až na letiště Václava Havla.

Jan Nevola Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme