TZ: Signal Festival má Plan B. Výrazní čeští i zahraniční vizuální umělci se zamýšlejí nad environmentálními tématy a reagují na pandemii

Signal Festival má Plan B. Výrazní čeští i zahraniční vizuální umělci se zamýšlejí nad environmentálními tématy a reagují na pandemii / Praha / 23. 9. 2020

Signal Festival letos hledá Plan B. Společně s vizuálními umělci z celého světa hledá způsoby, jak se chovat šetrně k planetě Zemi. Uměleckou formou vnáší do veřejného prostoru palčivé environmentální otázky. Zkoumá vysychající krajinu a odlesňování lesů, mizející vodní zdroje, tání ledovců, stejně jako schopnosti větrné energie nebo dopady těžby dřeva a uhlí. Osmý ročník festivalu digitální a kreativní kultury se uskuteční od 15. do 18. října 2020. Představí například kritická díla dvou výrazných českých výtvarných umělců, a to konceptuální umělkyně sociálního zaměření Mileny Dopitové a tvůrce experimentálních projektů Jiřího Černického. Návštěvníci uvidí také novou verzi instalace mezinárodního datového studia Accurat, která nadchla diváky loňského trienále v Miláně. 

Letošní festivalový program se může pyšnit dvěma jmény nejvýraznějších českých vizuálních umělců. Konceptuální umělkyně sociálního zaměření, která mimo jiné aktivně reflektuje pozici ženy v současné společnosti a umění, Milena Dopitová, připravila pro lokalitu ostrova Štvanice fascinující objektovou instalaci Jeff. Partnerem instalace je Česká televize. Ostrov Štvanice připomíná plující loď. Archu, která nám symbolicky přináší vzkaz či důležité poselství. Pohyblivý objekt, který Milena Dopitová vytvořila speciálně pro toto místo, připomíná čerpadlo určené k těžbě ropy, jenž svou světelnou a zvukovou performancí oslňuje a láká k obdivu. Je nositelem závratného bohatství stejně jako důkazem nezdravé existence nenasytné moderní společnosti. Umělkyně reflektuje způsob, jakým člověk ovlivňuje prostředí kolem sebe. Chce upozornit na priority a hodnoty, kterým dnes a denně věříme, stejně jako motivovat k šetrnosti vedoucí ke zdravému a šťastnému bytí.

Jiří Černický je český vizuální umělec, tvůrce experimentálních a intermediálních projektů. Věnuje se médiím na pomezí videoartu, vizuální poezie nebo fotografie. V jeho díle se objevuje sociálně politická angažovanost a překračování společenských tabu. Černický, který v současné době vede Ateliér malby na pražské UMPRUM, připravil pro Signal Festival unikátní dílo nazvané Archaické aktuality. Pracuje v něm s principem bioluminescence neboli vyzařování světla některými skupinami organismů, kteří se takto dorozumívají v nejtemnějších hlubinách oceánů, kam nepronikne denní světlo. Fenomén přírodní světelné emise však výzvanově posouvá dále – povrch těla živočichů používá jako projekční plátno pohyblivého obrazu plného kritických environmentálních sdělení. Parterem instalace je Radiožurnál.

Španělské audiovizuální studio Onionlab patří ke světovým pionýrům v oblasti videomappingu. Jejich velkolepá instalace Superrar v Průmyslovém paláci na Výstavišti Praha kombinuje výraznou 3D projekci se světelným designem. Projekce, která vzniká za podpory společnosti ROBE, vizuálně zpracovává téma světové pandemie, která dočista změnila život člověka na Zemi. Koronavirus samozřejmě přinesl zdravotní krizi. Klimatická situace se však zlepšila. Kontaminace vody je menší, kvalita vzduchu lepší, zvířata se začala vracet do míst, která kvůli člověku dávno opustila. Umělci upozorňují na zpomalení, které nastalo ruku v ruce s pandemií, jako na možnost nového začátku. Hledají harmonii mezi člověkem a přírodou. Patronem instalace je Staropramen.

Berlínský motion-designer a vizuální umělec Phil Max Schöll tvoří pod značkou studia Weltraumgrafik. Jeho projekce The Wind vypráví o budoucnosti. Vítr vnímá jako symbol pro změnu a nejistotu, které se však nemusíme obávat. Nejistotu, která je tvůrčím principem. Jak jinak bychom se posunuli dále? Jak jinak bychom přestali dělat stále stejné chyby? The Wind je abstraktní a hypnotická projekce, která letos promění fasádu kostela sv. Cyrila a Metoděje v utopický až dystopický prostor nového začátku. Instalace vzniká pod záštitou společnosti Mercedes-Benz.

„Projekce na kostel sv. Cyrila a Metoděje od německého studia Weltraumgrafik je výjimečná svým využitím budovy. Třebaže se toto dílo řadí do kategorie videomapping, pracuje s budovou v naprosto jiném kontextu. Umělec totiž nevyužil celé fasády a všechny architektonické prvky jako při klasickém videomappingu, který tak dobře znáte. Na budovu se podíval zcela jiným pohledem, rozhodl se k zásadní změně a využil pouze střední část kostela a hlavní loď kostela přetvořil na velký monolit. Odkazuje tak na film Stanleyho Kubricka, 2001: Vesmírná odysea. The Wind vám poskytne zcela nový pohled na videomapping. Jeho nečekaný minimalismus se projevuje také v grafickém zpracování – umělec využívá hravých a jednoduchých grafických prvků, které dokáží diváka vtáhnout do projekce nehledě na svoji 2D podobu. Mají stejně hypnotický efekt jako 3D. Vtáhnou vás a už nepustí,” popisuje vedoucí programu festivalu Matěj Vlašánek.

Instalace The Room of Change od mezinárodního studia Accurat sleduje změny na planetě Zemi. Jednou za pomoci projekce snímků z archivu NASA, které zaznamenávají proměny planety za posledních 20 let, podruhé prostřednictvím datové tapisérie ilustrující změnu našeho prostředí v několika posledních staletích. Kombinováním rozličných zdrojů dat zobrazujících svět z globálního, ale i lokálního a individuálního pohledu, vypráví umělecké dílo příběhy proměn našeho okolí v průběhu času. Accurat je mezinárodní studio zabývající se výzkumem dat, designem a inovacemi. Sídlí v Miláně a New Yorku a čítá tým 35 vědců, analytiků, designérů a vývojářů, kteří kreativně spojují špičkový design se všemi druhy dat a tvoří specifická inteligentní řešení s perfektním uživatelským rozhraním.

„Instalace Room of Change pro nás byla nejvýraznější dílem loňského La Triennale di Milano, které stejně jako Signal Festival pracovalo s environmentální tématikou a podtitul výstavy zněl Brocken Nature. Dílo prezentuje změny krajiny a životního prostředí posledních cca dvaceti let skrze snímky NASA různých částí planety, doprovázenou datovou tapisérií. Instalace originálně vznikla pro galerijní prostředí, našim cílem ale bylo názorně ukázat tyto změny co největšímu počtu návštěvníků festivalu a zároveň náhodným kolemjdoucím. Právě proto jsme se rozhodli dílo výrazně zvětšit, upravit jej do veřejného prostoru a umístit na frekventované místo v centru Prahy,“ dodává Matěj Vlašánek.

Osmý ročník Signal Festivalu nabídne celkem 15 instalací na 3 festivalových trasách, a to Holešovice, Staré Město a Karlín. Ulice Prahy rozsvítí od čtvrtka 15. do neděle 18. října 2020 vždy od 19:00 do 24:00 hodin. Signal Festival bude bezpečný. Organizátoři zahájili kampaň #signalsrouskou a maximálně se soustředí na hygienická opatření na všech festivalových lokacích. Bezpečí je pro ně momentálně nejvyšší prioritou. Většina festivalového programu je zdarma, vstup na 4 placené instalace si mohou návštěvníci pořídit jednoduše v rámci jediné vstupenky nazvané Signal Pass. Aktuálně jej mohou návštěvníci pořídit za 200 Kč, na místě pak za 300 Kč. Festivalová mapa je letos díky společnosti ING poprvé zdarma k vidění přímo na webových stránkách Signal Festivalu.