Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

České dráhy vyhrály nad RegioJetem. Nemusejí vracet Správě železnic 7 miliard

České dráhy - ilustrační foto. foto: Iveta Lhotská, MAFRA

Vrchní soud v Praze ve středu zamítl žalobu společností RegioJet a Student Agency, které požadovaly, aby České dráhy vrátily Správě železnic více než sedm miliard Kč jako domnělou veřejnou podporu. Informaci přinesl jako první server Zdopravy.cz.
  20:45

České dráhy chtějí od státu vyplatit dvě miliardy, ztrátu za půl roku. Má to háček

Žalobci tvrdili, že České dráhy obdržely příliš vysokou kupní cenu (veřejnou podporu), když v roce 2008 prodaly Správě železnic ( jde o nový oficiální název podniku Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), pozn. red.) část svého podniku označovanou jako tzv. mrtvá dopravní cesta. 

Vrchní soud v Praze tak potvrdil předchozí rozsudek Městského soudu v Praze z února 2019, který také označil žalobu za nedůvodnou. 

Rozhodnutí Vrchního soudu v Praze bude pravomocné, jakmile bude doručeno jeho písemné vyhotovení. České dráhy zastupuje v tomto řízení advokátní kancelář Skils.

Společnost RegioJet reagovala na verdikt soudu s tím, že podle ní nezpochybnil to, že se jednalo o nedovolenou veřejnou podporu. „České dráhy si neoprávněně finančně pomohly tím, ze státu prodaly majetek za cenu, která byla nadhodnocena o 7 miliard Kč. Tuto částku by tudíž měly vrátit zpět do státního rozpočtu. Navíc tyto peníze Českým dráhám pomohly jako neoprávněná výhoda proti novým dopravcům, kteří vstupovali na českou železniční síť a zákazníkům přinesli lepší služby a výhodnější cestování,“ tlumočil pohled RegioJetu tiskový mluvčí Aleš Ondrůj. 

„Soud ve středu pouze konstatoval, že z procesních důvodu promlčení časových lhůt, nelze aktuálně tuto věci již posuzovat. S rozsudkem a jeho odůvodněním se nicméně seznámíme poté, co jej dostaneme v písemně a rozhodneme se o dalším postupu,“ dodal Ondrůj na závěr. 

Oč v kauze jde

V roce 2008 dráhy na správce kolejí, dnešní Správu železnic, převáděly majetek a činnosti související s údržbou železničních tratí. V souhrnu byly označovány jako takzvaná mrtvá dopravní cesta. Šlo zejména o vozidla určená k opravám kolejí, budovy sloužící jako zázemí, depa, dílny nebo administrativní objekty. Dráhy za to od SŽDC dostaly 12 miliard korun.

RegioJet obchod od začátku kritizoval, podle společnosti tehdy strany zvolily špatný způsob ocenění převáděného majetku a výsledná částka byla výrazně nadhodnocena. Podle posudků soukromého dopravce měl majetek hodnotu necelých pěti miliard korun. RegioJet proto obchod označoval jako nedovolenou veřejnou podporu, která by mohla dráhy proti konkurenci zvýhodnit například při nákupu nových vlaků.

Společnost podnikatele Radima Jančury požadovala vrácení většiny z částky 12 miliard korun, žalobu RegioJet podal v dubnu 2015. Ještě předtím společnost podala ve stejné věci stížnost k Evropské komisi, která v roce 2012 prověřování zastavila s odůvodněním, že pro jeho pokračování nedostala dostatek informací.

Autoři: ,