Nástupiště je po opravě kratší než vlaky, lidé vystupují jen předními vagony

  6:32
Nepříjemný problém vznikl po modernizaci železniční stanice v Duchcově na Teplicku. Plocha pro nástup a výstup cestujících je totiž kratší než dříve a některé vlakové soupravy jsou mnohem delší než nástupiště. Město chce po Správě železnic nápravu, ta ale pochybení odmítá.

Zatímco před rekonstrukcí měla nástupiště délku přes 250 metrů, teď je to pouze 120 metrů. Některé vlakové soupravy, které tu zastavují, přitom měří i 150 metrů. Průvodčí proto před zastávkou procházejí vlaky a upozorňují cestující, aby se přesunuli do předních vagonů, jinak nemohou bezpečně vystoupit.

„Uvedenou skutečnost jsme zjistili 9. září poté, kdy byly naše vlaky poprvé přistaveny k novým nástupištím. Okamžitě jsme přijali vnitřní opatření k zajištění bezpečnosti. Průvodčí ve vlacích dálkové dopravy, které ve stanici Duchcov zastavují, informujeme o tom, že bezpečně lze vystupovat jen z prvních čtyř vozů,“ potvrdila Gabriela Novotná, mluvčí Českých drah (ČD).

Dodala, že denně v Duchcově zastaví 28 párů vlaků a většiny z nich se problém netýká. „Přesah přes délku nástupiště mají pouze tři páry rychlíků denně,“ sdělila.

Výsledek opravy kritizuje i město, které se prostřednictvím starosty Zbyňka Šimbery (ČSSD) obrátilo se stížností na vlastníka trati – Správu železnic (SŽ). Právě ta je za modernizaci trati mezi Oldřichovem u Duchcova a Bílinou v celkové hodnotě téměř dvou miliard odpovědná.

„Při vyjadřování k EIA a zadávací dokumentaci město požadovalo délku nástupišť 200 metrů. Cílem bylo, aby tu mohly zastavovat nejen lokální vlakové soupravy, ale i vnitrostátní spěšné vlaky a regionální rychlíky. Proti požadavkům města se ale do zadávací dokumentace dostala délka nástupišť pouze 120 metrů,“ píše Šimbera ve stížnosti.

Pozastavuje se i nad tím, že bez ohledu na dřívější dohody s investorem a projektantem proběhla demolice nástupišť v celé původní délce 254 metrů a odtěžení jejich podloží až na úroveň kolejí. 

Ministerstvo: Takových případů je víc

SŽ by podle něj měla urychleně zajistit bezpečnost cestujících tak, aby mohli vystupovat a nastupovat na nástupištích a nikoli do kolejiště, a neprodleně zajistit dostavbu nástupišť na 200 metrů.

„To, co jste realizovali, je nepřípustné. Nejenže jste porušili dohody, ale ještě hazardujete s životy a zdravím občanů,“ zlobí se Šimbera v dopise adresovaném SŽ.

SŽ však jakékoli pochybení odmítá a brání se, že za vzniklou situaci nemůže. „Dle stanoviska ministerstva dopravy z roku 2013 a 2017 bylo na zastávce Duchcov navrženo nástupiště o délce 120 metrů s prostorovou rezervou na 200 metrů. Příslušných porad, kde se řešila délka nástupiště, se účastnili i zástupci majoritního dopravce,“ sdělila mluvčí společnosti Nela Friebová.

Podle ministerstva dopravy je Duchcov primárně zastávkou pro regionální dopravu, kde je 60minutový interval vlaků příměstské dopravy, doplněný spěšnými vlaky ve špičce, z nichž dominantní část zde zastavuje. 

„V pracovní dny je to 25 párů vlaků regionální dopravy, což zajišťuje odpovídající obsluhu Duchcova. Pro tuto dopravu je nástupiště zcela dostačující,“ upozornil mluvčí ministerstva František Jemelka.

Uznává, že u dálkové dopravy problém vzniká, týká se však podle něj jen tří okrajových párů rychlíků a v síti české železnice jsou i další případy, kde se nastupuje a vystupuje jen z části soupravy, pokud je zastavení takových vlaků minoritní. 

„Stávalo se to například na relaci Děčín – Bad Schandau, na které po určitý čas vlaky zastavovaly i na menších zastávkách na trase, ale nástup a výstup byl pouze z části soupravy,“ podotkl mluvčí ministerstva.

Až do vyřešení celé situace tak budou muset průvodčí v rychlících dál upozorňovat cestující, aby vystupovali pouze předními vagony, a České dráhy přijímat opatření, jako třeba že kola a kočárky je nutné uložit do předních vozů. 

„Pokud bude objednatel trvat na zastavování rychlíků v Duchcově i nadále, doporučujeme prodloužení nástupišť na 200 metrů,“ řekla za ČD Novotná.

Stát se ale může i to, že rychlíky v Duchcově zastavovat přestanou. To se ale nelíbí vedení města. „Jednoznačně požadujeme zastavit další omezování spojů, tentokrát se zdůvodněním, že se k nástupištím nevejdou,“ upozorňuje starosta ve stížnosti pro Správu železnic.

Autor: