Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takový byl letošní závod 1000 mil československých. Znáte i historii této soutěže?

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Obnovená tradice se změnila z drsného závodu na 1.600 kilometrů dlouhou jízdu pravidelnosti. Ždímané sportovní prototypy vystřídaly naleštěné sběratelské kusy opatřené veteránskou registrací.

Psal se rok 1933, když se poprvé podařilo úspěšně zorganizovat závod, který vydržel jen tři roky, přesto na něj nebylo zapomenuto. Do dějin českého a hlavně československého motoristického zápolení se zapsala minisérie zvaná 1000 mil československých. Úvodní ročník připravil a uskutečnil Autoklub Republiky Československé.

Záměr svolat závodníky k prvnímu soutěžení byl oznámen v tisku na začátku roku 1933. Plány hovořily o hromadném setkání ve dnech 10. a 11. června, pořadatelé měli jasno také o tisícimílové trase Praha – Brno – Bratislava a zpět bez přerušení a hned dvakrát. Dnešní ekvivalent dálnic D1, D2 stačil na délku zhruba 1600 kilometrů čili 1000 mil.

Předepsaný závod mnohem více odpovídal vytrvalostní soutěži a pro některé účastníky znamenal úmornou honičku na veřejných komunikacích. Start se odehrával dopoledne a významná část jízd  vycházela na noční dobu. Sice jezdilo méně aut, ale chabé osvětlení v 30. letech spíše připomínalo jízdu zručnosti prašnými cestami, než bezpečný průlet přes pozdější hranice.

 

Veřejně používaná závodní dráha směřovala z Prahy do Kolína, dále na Havlíčkův Brod, Jihlavu, Velké Meziříčí, Brno, Břeclav a poté na Bratislavu. Jen v roce 1935 nastala změna a z Brna museli závodníci přes Pohořelice a Mikulov. Dnes nepředstavitelně vedený závod probíhal pod záštitou prezidenta Masaryka.

Těžko opomíjet dobu podobných podniků i ve světě. Italové měli Mille Miglia, Němci jezdili 2000 km durch Deutschland a Čechoslováci znali 1000 mil Československých. Tuzemská verze napodobovala apeninský vzor, ale takový věhlas nikdy nezískala. Mille Miglia se před válkou jelo 13x, zatímco tisíc mil po Česku proběhlo jen 3x.

Tři ročníky a poté útlum 72 let

V roce 1933 zvítězila šestiválcová Praga Alfa 1800 Roadster s pilotem a konstruktérem Petrem Muchou. Z osmi továrních týmů dojela polovina. Nejlepší čas byl stanoven na 19:01,15 hodiny při průměru rychlosti 83,76 km/h. Po 12 měsících se protagonisté sešli 9. a 10. června 1934 a mezi nejlepší souputníky se zapsal vítěz Jindřich Knapp zpoza volantu též roadsteru české výroby Walter Standard S. Stopky se zastavily na hodnotě 15:22:37 hodiny, to vychází na dosud nepřekonaný rychlostní rekord 103,598 km/h. Předválečně poslední závod byl vypsán na 15. a 16 června 1935 a českou technickou dominanci vozů narušil Jan Kubíček s osmiválcovým Bugatti 35B. Nejzásadnějším okamžikem byla smrtelná nehoda posádky Kůrka-Trnka, kdy František Kůrka zraněním podlehl.

Hořký konec slavné soutěže podpořila napjatá geopolitická situace. 1000 mil Československých zajímalo diváky, u náročné trati postávaly tisíce fandících jedinců a neméně dalších drželo do rána pěsti svým favoritům u vysílaného rozhlasového přenosu. Od roku 1935 v Opletalově ulici utichlo burácení sportovních modelů, startovní čára se k hlavnímu vlakovému nádraží vrátila po dlouhých 72 letech.

Náznaky o znovuzrození 1000 mil přicházely postupně, až se výjimečnou událost podařilo v menší míře vzkřísit v roce 2007 bývalému závodníkovi Miroslavu Krejzovi z Veteran Car Clubu Praha. „Silnice byly v úplně jiném stavu než dnes. Například úsek od Malacek do Bratislavy tvořila prašná šotolinová cesta, kde závodníky trápil prach v očích. Tam, kde je to jen trochu možné, se snažíme původní trasu kopírovat,“ sdělil Krejza k novodobým podnikům dnes už ryze zábavné soutěže.

U příležitosti 80. výročí uspořádání první akce byla v roce 2013 odmávána hromadná jízda pravidelnosti kopírující místy původní trasu. Především kulturní a společenská akce připomněla neporazitelnost tuzemských strojů při nonstop dvojité jízdě zhruba 1600 kilometrů. Ke všeobecné spokojenosti se akce opakovala každý rok včetně letošního srpna, kdy se symbolicky v pražské Opletalově ulici před Autoklubem ČR sešla početná skupina veteránů připravena podstoupit přejímku k třídennímu závodu 1000 mil československých.

Modely vyrobené do roku 1939 dojely po vlastní ose k Vrchlického sadům zhruba před měsícem, a to 12. srpna. „Obnovujeme tak tradici programu závodu, který naposledy startoval u Autoklubu před 85 lety,“ řekl Jan Šťovíček, prezident autoklubu České republiky.

Start byl plánovaný na šestou ranní a publikum mohlo obdivovat sběratelské verze soukromých i veřejných kolekcí. Odolné kusy po návratu ze Slovenska čekalo přivítání a vyhlášení u Národního technického muzea.

Mirek Mazal
Diskuze (0)

Doporučujeme