Svatá Jana v plamenech. Jazzová improvizace na velké historické téma

29. září 2020

Letošního 16. května uplynulo sto let od svatořečení Jany z Arku, dívky, která poslušna hlasů svatých zvrátila průběh stoleté války, vyhnala z Francie Angličany a vložila vládu do rukou francouzského krále, aby byla nakonec upálena za kacířství. V minulosti byl její příběh několikrát dramaticky zpracován. Hry o Johance z Arku se ale píšou i dnes, jedno z nejnovějších zpracování pochází od Laurenta Fréchureta. Jeho text Svatá v plamenech uvádí 6. října stanice Vltava.

Laurent Fréchuret (1966), rodák ze Saint-Étienne, začínal jako herec, když ho četba Beckettova románu Molloy inspirovala k pokusu převést toto dílo do scénické podoby. Požádal Jéroma Lindona, tehdejšího ředitele nakladatelství Éditions de Minuit a majitele Beckettových práv, o možnost adaptovat Beckettovy romány pro divadlo. Marně. Vytrvale však žádal dál, až ho Jérome Lindon nakonec přijal a práva mu udělil. Beckett se tak stal jedním z prvních autorů, kteří byli postupně inscenováni v divadle Théatre de I’Incendie, které Fréchuret v roce 1994 ve svém rodišti založil.

Luboš Veselý při natáčení minutové hry Do boje

Fréchuret chtěl prostřednictvím svého divadla dokázat, že i „nedramatický“ literární text může být využit na scéně. Jak později vzpomínal, možná mu nešlo o nic jiného, než vymanit slova z jejich samoty, podobně jako se z ní pokusil vymanit on sám, když začínal hrát. Chtěl také publiku objevovat autory, kteří bývají označováni jako nároční, nesnadno přístupní. Na repertoáru se tak postupně objevují Beckett, Cioran, Burroughs, Genet, Lewis Carroll, Pasolini – a také Bohumil Hrabal. Fréchuret, sám vášnivý čtenář, miluje autory vynálezce, objevitele nových slov i nových světů, ale také herecké interprety, schopné vést dialog s autorem a zároveň i s publikem.

V roce 2010 uvádí Fréchuret jako autor i režisér hru Svatá v plamenech. Jde o jakousi jazzovou improvizaci na známé historické téma. Fréchuretova koláž, skládanka z nejrůznějších fragmentů, které si zapisoval do deníků v průběhu patnácti let, se soustřeďuje na postavu Jany z Arku. Text opatřený podtitulem „dramatická báseň pro hry, hlasy a lidská těla“ uvedl Fréchuret jako monodrama pro jednu herečku, v jejímž podání se ovšem monologický part proměňuje v dialog s diváky v sále.

Laurent Fréchuret se pokouší vyjádřit něco víc než jenom znovu převyprávět legendu.

Svatá v plamenech je vlastně imaginárním příběhem venkovanky spalované životem, je to jakási forma živého snění. O Janě se v textu hovoří ve třetí osobě, slova se rodí jakoby spontánně, jazyk je jazykem dneška, i když se v něm objevují také novotvary, hříčky s příslovími a dobové reminiscence. Svou dramatickou básní se Laurent Fréchuret pokouší vyjádřit něco víc než jenom znovu převyprávět legendu. Prostřednictvím slov, která se před námi jakoby rodí, vytváří až familiární blízkost. Vtahuje nás do příběhu hlavní hrdinky, do hudby slov. Jana z Arku pro něj je a zůstává fenoménem.

Rozhlasovou inscenaci Svaté v plamenech natočila režisérka Zuzana Burianová, která interpretaci svěřila herečce Tereze Dočkalové. Spolu s ní dále účinkují Vojtěch Vondráček, Miloslav König, Luboš Veselý a pasážím ve francouzštině propůjčila hlas Maëlane Auffray. Hudbu k inscenaci složil bratr režisérky Jan Burian, zvukovou podobu vytvořili designér Jakub Rataj s mistryní zvuku Jitkou Kundrumovou.

autoři: Eliška Závodná , Renata Venclová
Spustit audio

Související

Více o tématu