Koronavirus navýšil počet vozidel se značkou v depozitu


			Koronavirus navýšil počet vozidel se značkou v depozitu
30.9.2020 Pojistný trh

Dosud nikdy nezveřejněná data z centrálního registru vozidel přinesla informace o počtu vozidel, jejichž registrační značky dali majitelé do tzv. depozitu. V září tohoto roku se jednalo o téměř 386 tisíc vozidel, ukázala analýza Pillow pojišťovny.

Vyřazení vozidla aneb depozit

Vyřazení vozidla (označované také jako depozit nebo dočasné vyřazení) je možnost vlastníka vozidla na dobu max. 12 měsíců odevzdat registrační značky, a vyhnout se tak povinnosti platit povinné ručení. Jak moc využívají tuto možnost majitelé vozidel, ukazuje následující tabulka s počty k září 2020.

Vyřazení vozidla aneb depozit


Mohlo by vás zajímat: 2Q 2020: Berkshire Hathaway 5% růst pojistného. Prudential plc má úspěch v Asii


Koronavirus nejvíce zasáhl provozovatele autobusů

Hodnoty vyřazených vozidel k datům v minulosti nejsou k dispozici. Na základě dat z centrálního registru vozidel lze alespoň dopočítat změny jejich počtu. Protože část majitelů využívá depozit u sezóně používaných vozidel, porovnali jsme dvě období, jedno v roce 2019 a druhé v roce 2020 již zasažené epidemií. Výsledky odpovídají očekávání.

Vyřazení vozidla aneb depozit 2Pro každou z uvedených kategorií platí, že oproti předchozímu roku se buď počet vozidel v depozitu na léto snížil méně než o rok dříve, nebo počet vozidel se značkou v depozitu ještě více narostl. Tabulka také ukazuje velký dopad pandemie na provozovatele autobusové dopravy. Místo poklesu počtu autobusů se značkou v depozitu, jako v minulém roce, došlo k jejich výraznému nárůstu.

Depozit, sezónní, nebo dle kilometrů?

Jediným praktickým důvodem pro (dočasné) vyřazení z registru je úspora na povinném ručení. Za dočasné vyřazení se platí správní poplatek 200 Kč a vše je třeba vyřídit osobně. S tím je spojena časová investice majitele na vložení značek do depozita a také na jeho ukončení. Vložením značky do depozita nesmí být vozidlo provozováno, musí být umístěno mimo veřejnou komunikaci a nesmí z něj být odstraňovány podstatné součásti.


Mohlo by vás zajímat: Petr Jedlička k pandemii: Smrtnost je daleko nižší než na jaře!


I proto část majitelů sezóně provozovaných vozidel místo depozitu volí tzv. sezónní pojištění. V takovém případě musí majitel přesně stanovit měsíce, kdy s vozidlem nebude jezdit nebo tyto měsíce jsou pevně stanoveny pojišťovnou, např. od listopadu do března. Pokud by v zakázaných měsících vozidlo někomu způsobilo škodu, bude ji muset viník zaplatit buď celou, nebo její větší část. Může se tak jednat i o stovky tisíc korun, v případě újmy na zdraví pak o milióny korun.

Nejbezpečnějším způsobem, který odstraňuje nevýhody depozitu i sezónního povinného ručení, je pojištění s cenou dle ujetých kilometrů. Cena je zvýhodněna jako u sezónního pojištění, zároveň lze vozidlo používat během celého roku, neexistují měsíce se spoluúčastí.

Martin Podávka
Člen představenstva Pillow

Sledujte nás

Facebook Twitter LinkedIn

Komentáře

Přidat komentář

Nejsou žádné komentáře.

RSS

Související články