ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Tomáš Krist, MAFRA

Propad v dopravě je značný. Kamiony se z krize otřepaly rychleji

  • 6
Předchozí půlrok ukázal o­ něco větší propad počtu cestujících v autobusové dopravě než na železnici. Naopak v přepravě zboží se kamionová doprava dokázala z krize otřepat daleko lépe než nákladní železniční doprava.

Tuzemští kamionoví dopravci navíc ve statistikách za uplynulých prvních šest měsíců v ­roce zaznamenali i ojedinělý pozitivní trend. Podle výsledků sesbíraných ministerstvem dopravy se ve srovnání s loňským pololetím podařilo navýšit objem přeprav směřujících z Česka do ciziny, nebo naopak importu zboží do země.

Přestože se na počátku karantény zdálo, že bude mít nákladní železniční doprava proti kamionům paralyzovaným v­ dlouhých kolonách na hranicích výhodu, nakonec ze srovnání vyšla silniční doprava výrazně lépe. Zatímco nákladní vlaky ztratily meziročně pětinu přepraveného zboží, kamionová doprava při srovnání objemu přepraveného materiálu ztratila necelých deset procent z převezených tun. 

Kolik lidí a zboží se vozilo ve srovnání s loňskem

„Kamiony vozí více spotřebního zboží a potravin než vlaky,“ uvedl výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců Žesnad.cz Oldřich Sládek.

Podpora státu pomohla

Zatímco o komodity převážené po silnici byl zájem i během jarního zastavení ekonomiky, uhlí, rudy a další materiály přepravované tradičně po kolejích tuzemský průmysl kvůli odstávkám potřeboval v mnohem menším množství. Kromě omezení výroby v tuzemských továrnách vlakům vzal část přeprav i výpadek provozu kontejnerových lodí vozících zboží z Číny. 

Vliv ale podle Sládka měla i podpora, které se kamionovým dopravcům od vlády dostalo. Zatímco na železnici mohli dopravci využít odklad v platbě za dopravní cestu, kamiony dostaly například čtvrtinovou slevu z plateb silniční daně.

Po odeznění prvotního šoku se znovuzavedením kontrol na hranicích se situace v kamionové dopravě uklidnila. „Byla větší propustnost silnic. Řidiči si pochvalovali, že nemusí stát v kolonách, na druhé straně byl menší objem zakázek a přepravy,“ uvedl Vojtěch Hromíř, generální tajemník Česmadu zastupujícího silniční dopravce. Mimořádná situace během uzávěry podle něj rovněž vedla k tomu, že šoféři najezdili mnohem více jízd s ­prázdnými kamiony.

Ekologické mýto naplní státní kasu a zdraží zboží. Hluk však nesníží

Třetinový pokles počtu cestujících už dříve připustily státem ovládané České dráhy. Nyní ze statistik vyplývá, že prakticky totožný propad cestujících měli i všichni ostatní hráči na tuzemské železnici. Ve srovnání s loňskem totiž celkový počet cestujících za půl roku poklesl o­ bezmála 34 procent na přibližně 65 milionů pasažérů. Nejvýznamnější propad přitom připadá na druhé letošní čtvrtletí, což koresponduje s ­březnovým zavedením výjimečného stavu, který poté trval až do 18. května. Pro železniční dopravce tak druhé čtvrtletí skončilo propadem počtu cestujících o polovinu.

Už bude líp

Něco podobného by se teď na podzim opakovat nemělo, věří dopravci i přesto, že je opět ve hře výjimečný stav a řada omezení. „Poptávka po vnitrostátní přepravě je stabilní, poklesy jsme zaznamenali pouze v souvislosti s omezením možnosti cestovat na sousední Slovensko,“ řekl MF DNES mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj. 

Pomoc jen některým? Dopravci chtějí kompenzace i za komerční spoje

Zatímco tak přeshraniční dopravu k východním sousedům komplikuje povinný test na koronavirus nebo karanténa, cesty po Česku se alespoň nyní vyvíjí slibně. Během posledního prodlouženého víkendu nebyl problém na lince mezi Prahou a Ostravou vyprodat dvanáctivozové soupravy, dodal Ondrůj.

Jiná situace by nastala, pokud by se ve velkém začaly zavírat školy, protože žáci tvoří významnou část cestujících.

Podobně jako na železnici, tak i v ­autobusové dopravě byla karanténními opatřeními postižena nejvíce přeshraniční doprava. Zatímco vloni mezi lednem a červnem cestovalo linkovým autobusem za hranice téměř dva miliony lidí, letos šlo pouze o 814 tisíc.