I.A.M.A.I. – Zpověď Dekadentních tanečníků na křižovatce

Po tom, co zřejmě na pokraji vyhoření oznámil nadějný soubor na začátku tohoto roku konec své činnosti, mnoho fanynek zaplakalo. Na derniéru hříčky Hornybach, zábavnou show o osudu kapely, kterou s úspěchem uváděli Dekkadancers v Malostranské besedě, se stály fronty. Jarní covidová krize ale rozhýbala mnoho ledů a mezi nimi i ty tvůrčí. Na otázku „kdo jsem“ si muselo odpovědět mnoho tanečníků zavřených mezi čtyřmi stěnami. Sociálními sítěmi probleskla zpráva o restartu činnosti Dekkadancers i prosba o choreografické podněty k inspiraci pro novou premiéru. A tady ji máme.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

Dekkadancers je uskupení, které spontánně vzniklo v baletním souboru pražského Národního divadla za éry Petra Zusky, jenž se mnohokrát nechal slyšet, že chce dávat příležitost svým tanečníkům k seberealizaci i mimo divadelní repertoár. První jádro tvořili Viktor Konvalinka, Tomáš Rychetský a Pavel Hejný a zaujali například inscenacemi Dekka pod dekou, Kill de Bill, Caves and Creatures, Červenej čudlík aj. Po odchodu zakladatelů převzali pomyslné kormidlo Štěpán Pechar, Ondřej Vinklát a Marek Svobodník a obohatili jeho historii o další povedená díla jako Přesně včas, Faunovo odpoledne, Poslední večeře nebo Proměna. Díky tvůrčí spolupráci stabilního týmu a vždy několika choreografů na každé inscenaci se jejich díla vyznačují pestrostí námětů i formy. Odvážně pracují s humorem a nadsázkou, a tak lze i méně zdařilé experimenty z jejich kuchyně označit vždy za překvapivý zážitek.

Letošní premiéra s podivným alibistickým názvem I.A.M.A.I. implikuje vstup do nové éry. Choreografové se poprvé ocitají na volné noze vyvázáni ze zaměstnaneckého poměru ve zlaté kapličce, do týmu znovu přibírají jednoho ze zakladatelů – Viktora Konvalinku. Netvoří již ve volných oknech fermanu, aby poskládali útržky za pomoci režiséra a dramaturga Štěpána Benyovszkého v logický celek. Tentokrát se zabydlují na plný plyn v nové zkušebně Jatek78, kde také představují svou novou tvář.

Nejokatější změnou je intimita. V malém prostoru jateční zkušebny jsou diváci umístěni do tří stran po třech řadách židlí a tančí se jen pár centimetrů od nich. Zatímco diváci mohou obdivovat tělesnou práci sólistů první scény z nebývalé blízkosti, je znát, že ani pro interprety to není uspořádání zcela běžné. Herecký projev i taneční výraz někdy jako by adresovali nad hlavy diváků, do pomyslných balkónů a galerií a jen stěží jej přizpůsobují tak malé scéně. Tento detail je ale vynahrazen zážitkem z neskonalé technické preciznosti a dokonalé kvality pohybu. Úctyhodný je respekt k tanečnímu prostoru partnera a sladěný rytmus dechu při kontaktních sekvencích, nehnutí brvou při nevydařeném detailu či pod lavinou potu. Nejuvolněněji působil Viktor Konvalinka, u Štěpána Pechara s Ondřejem Vinklátem vyvolávalo stoprocentní soustředění při premiéře někdy až hypnózu. Snad během repríz nahradí opatrnost větší odvahou k improvizaci a snáze zboří pomyslnou hranici mezi jevištěm a hledištěm. Scénář je na jejich hereckých schopnostech totiž vystavěn.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát). Foto: Serghei Gherciu.

Intimní je také tentokrát vážnější téma – zpověď o hledání vlastní identity, svého já. Sny a přání, které si s sebou neseme již z dětství, z útěků mimo realitu do vlastní mysli, nám podvědomě vytyčují cestu životem. Balancujeme mezi vysněným hrdinou, do jehož činů je promítáme, a tím, kým opravdu být nechceme. Hrajeme hru, která je pro některé sci-fi a pro jiné osudem. Podprahový námět je zpodobněn fascinujícím světem androidů, jejichž umělá inteligence a lidskost si mnohdy nezadá s tou pravou. Téma nabízí mnoho pohledů na dramatické zvraty, mezi nimiž neschází ani typická humorná nadsázka a sebeironie. Útržky příběhů jsou trochu polopaticky uváděny textem, silněji pak vizuální a výtvarnou složkou (Pavel Knolle, Karel Šimek). Překvapivě funkční light design s jednou pojízdnou světelnou věží a lasery umocňuje atmosféru akčních videoher. Robotizované pohyby, loutková stínohra i RGB obrysy spolu skvěle ladí – krásou v jednoduchosti, přímočarosti a efektu. Hudební výběr podtrhuje jednotlivé akce a pomáhá vytvářet i nespočetné oslí můstky, které zatím nejsou vždy režijně dotaženy. Silný potenciál autobiografických prvků lapá diváky, zároveň však skrývá nástrahy v jejich interpretaci – tanečníci zdatně přechází z role do role podle daného scénáře, ale někdy trochu zapomínají být před diváky sami sebou.  

Celkově se jedná o další zdařilý kousek z dekadentní dílny mladých českých choreografů. Všichni tři spolu na jevišti nesou svou vlastní kůži na trh – a v boji o přízeň ji jaksepatří propotí. Dokazují opět, že v týmu je síla, inspirace a motivace tvořit. 

Psáno z premiéry 22. září 2020, Jatka78.

 

I.A.M.A.I.
Scénář a režie: Štěpán Benyovszký a Dekkadancers
Choreografie a interpretace: Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar
Světelný design: Karel Šimek
Výprava: Pavel Knolle
Hudba: Hauschka, Amon Tobin, Alva Noto, Dekkadancers
Premiéra: 22. 9. 2020

VAŠE HODNOCENÍ

A jak byste představení hodnotili vy?

Hodnoceno 4x


Fotogalerie

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Viktor Konvalinka). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Viktor Konvalinka). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Viktor Konvalinka). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Viktor Konvalinka). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

I.A.M.A.I. (Ondřej Vinklát, Viktor Konvalinka, Štěpán Pechar). Foto: Serghei Gherciu.

Témata článku

I.A.M.A.I.Ondřej VinklátŠtěpán BenyovszkýŠtěpán PecharViktor Konvalinka

Dekkadancers

Tanec

POSLEDNÍ KOMENTÁŘE

SOUVISEJÍCÍ

to nejčtenější z tanečních aktualit

Přihlašte se k odběru newsletteru: