Pátek 29. března 2024
Dnes je Velký pátek / Taťána, zítra Arnošt
Oblačno, déšť 14°C

Prymulův „zákaz zpěvu“ dusí divadla: Milionové ztráty a pokles prodejů vstupenek

Autor: ula, ČTK - 
3. října 2020
05:30

Od pondělí jsou v Česku zakázána představení se zpěvem, jako jsou muzikály nebo opera. Hrát se může pouze činohra nebo balet, maximálně však pro 500 diváků. Ředitelé a majitelé divadel, které Blesk Zprávy oslovily, říkají, že nařízení bez konkrétních instrukcí je zaskočilo. Někteří hovoří o milionových ztrátách, omezení se dotkne i chystaných premiér, kvůli zakázu zkoušení. Zatímco divadla v Brně nebo v Ostravě si dosavadní návštěvnost pochvalují, pražská divadla se potýkají s propadem prodejů vstupenek, který přičítají diváckému strachu a nejistotě.

„Jsou to produkce, kde je převážně zpěv. Neznamená to, když je představení, kde někdo na dvě minuty zazpívá,“ uvedl ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO). „Zpěv je velmi rizikovou aktivitou. Máme o tom důkazy ze světa i z tuzemska,“ dodal.

Zakázány jsou i pěvecké zkoušky v divadlech. Činoherní představení budou moci být maximálně pro 500 diváků, stejný počet platí pro kina.

Kritika z Karlína: Totální chaos a zmar

„Totální chaos a zmar! Večer čtete ve všech médiích, že divadel se opatření týkat nebudou, protože tam k přenosům zatím nedošlo, a tudíž jsou bezpečná. Takže se radujete. Ráno se ústy ministra zdravotnictví dozvíte, že je to jinak a že muzikálů a oper se to netýká,“ řekl ředitel Hudebního divadla Karlín Egon Kulhánek.

K omezení muzikálů a oper dochází i přes to, že hlavní hygienička Zdeňka Jágrová v minulosti uvedla, že z divadel nákazy prakticky nejsou.

„S panem ministrem Prymulou jsem si psal e-maily. On mi odpověděl, že je to přece jen na 14 dní. Ale my nejsme obuvnictví, to neznamená, že zavřeme divadlo na 14 dní, pak ho otevřeme a pojede se zase vesele dál,“  řekl Blesk Zprávám majitel pražského divadla Broadway Ondřej Lichtenberg, jehož divadlo se orientuje pouze na muzikály.

„Opravdu je škoda, že ministerstvo zdravotnictví dělá taková rozhodnutí bez konzultace s lidmi s letitými zkušenostmi z branže, z praktického provozu. Kdyby s nimi tento problém úředníci nejdříve probrali, mohli třeba dojít k řešení, že by divadla neobsazovala určitý počet předních řad, aby byl vytvořen dostatečný distanc,“ nabízí možné řešení producent Michal Kocourek a majitel Divadla Kalich.

Lichtenberg: Rozdíl mezi expresivní činohrou a muzikálem nevidím

„Skutečně nevidím rozdíl mezi expresivní činohrou, kdy při shakespearovské inscenaci na sebe herci křičí a my zpíváme při muzikálem do mikroportů, to je menší intenzita zpěvu, než když se v opeře zpívá „jen tak na pusu“. Jenže ti, co vytváří opatření, toto neví nebo nechtějí vědět,“ dodává Lichtenberg.

„Považuji za nešťastné omezovat divadelní produkce podle žánru. Co je to např. muzikál? Nevidím zásadní rozdíl mezi činoherní a muzikálovou inscenací, navíc například mezi velkou činoherní inscenací a komorním muzikálem. Očekával bych, že omezení bude vyjádřeno konkrétními instrukcemi a ne téměř „pohádkovou“ větou „…při kterých se převážně zpívá,“ řekl Blesk Zprávám ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša.

Budou se muset divadla zavřít sama?

„Diváky, i ty v první řadě, dělí od herců více než dva metry, takže ti jsou mimo ohrožení, navíc v rouškách, a herci na jevišti můžou chytit od sebe navzájem cokoli v jakémkoli kontaktním umění, navíc, když jsou stejně spolu v šatnách,“ uvedla Romana Goščíková, ředitelka Divadla Radka Brzobohatého, a dodala: „Oni nás sice oficiálně nezavřou, ale všemi omezeními dosáhnou toho, že se budeme muset zavřít sami.“

„Jedná se o obrovský zásah do provozu a ekonomiky divadla a pochopitelně je to nepříznivá zpráva i pro naše externí spolupracovníky, jejichž hlavním zdrojem příjmu jsou právě honoráře z odehraných představeních. Velký problém v provozu divadla představuje zákaz zkoušení se zpěvem, který se zásadně dotkne i plánovaných nových premiér, především opery Věc Makropulos a muzikálu My Fair Lady,“ řekla Blesk Zprávám mluvčí Divadla J. K. Tyla v Plzni Martina Drbušková.

Není kam přesouvat zrušené termíny

Divadla, která tu možnost mají, nahradí muzikály či opery v příštích čtrnácti dnech činohrou. Ale ne vždy to jde tak hladce. Další divadla musí zcela zavřít.

„Přidáváme především oblíbené komedie nebo novinky. Jsme velké čtyřsouborové divadlo, které nemůže ze dne na den nahradit vše, co bylo zrušeno, ale děláme maximum,“ říká mluvčí Národního divadla moravskoslezkého Šárka Swiderová. 

„V našem divadle jsou jen muzikály a koncerty. Máme i vizuální černé divadlo, ale to je představení cílené na cizince a ti momentálně v Praze téměř nejsou,“ říká Lichtenberg z divadla Broadway.

Rozhodnutí ze „dne na den“

„Rozhodnutí tak přišlo tzv. ze dne na den, takže si neumím představit, že bychom na něj reagovali jinými změnami než zrušením našich představení na Hudební scéně,“ přiznává Moša z Městského divadla Brno.

Zaměstnance teď také čeká mravenčí práce při přesouvání termínů zrušených představení. Jenže po jarní karanténě není kam.

„Nemáme v našem hracím plánu moc možností, kam neodehraná představení přesunout. Zvlášť když opět nemáme jistotu, jak dlouho budou konkrétní opatření trvat,“ přiznává Drbušková z Divadla J. K. Tyla.

Ztráty půjdou do milionů

Divadla se shodují na tom, že čtrnáctidenní výpadek hudebních děl je výrazně finačně zasáhne. Ačkoliv některá si na dosavadní návštěvnost od znovuotevření divadel nestěžují, další se potýkají s propadem prodeje vstupenek, týká se to zejména divadel v hlavním městě.

„Finanční újma, která našemu divadlu vznikne tím, že dalších 14 dnů nebudeme moci hrát na Hudební scéně, přesahuje částku 6 milionů korun,“  říká ke ztrátě brněnského divadla Stanislav Moša.

„V tuto chvíli už víme, že budeme vracet minimálně 4 486 vstupenek v hodnotě více než 1 400 000,“ řekla Blesk Zprávám mluvčí Divadla J. K. Tyla v Plzni.

„Ekonomické škody, které nám to přinese, jsou v řádech miliónů korun. A to jsou škody divadla, k nim je třeba připočíst, že na jednom představení je zainteresováno v průměru 20 herců, 10 pracovníků u zvuku, světel, v maskérně, kostymérně a u divadelní techniky, dalších 10 lidí jako personálu ve foyer. Tihle lidé přijdou všichni o nezanedbatelný příjem, neboť jsou placeni od představení,“ říká Michal Kocourek, majitel pražského divadla Kalich.

Problémy s prodejem lístků

„Vstupenky se prodávají minimálně, s každou tiskovkou vlády se navíc prodej na několik dní úplně zastavil. Řekla bych, že část se bojí kvůli covidu, část nechce dopředu kupovat vstupenky, když není jistě, kdy se co bude rušit/ omezovat, část nechce sedět v rouškách a část jednoduše musí šetřit,“ doplňuje ředitelka Divadla Radka Brzobohatého s tím, že děkuje všem věrným divákům za podporu.

„Prodej lístků na další představení je katastrofa,“  hodnotí situaci soukromého divadla Broadway jeho majitel.

„Velice nás potěšilo, když jsme viděli, že velké fanoušky divadla neodradil strach ani zavedená opatření v podobě roušek. Nicméně návštěvnost je nyní v našem divadle o necelých deset procent nižší než ve stejném období v roce 2019. Také jsme zaznamenali, že mnoho diváků nepřišlo, přestože vstupenky měli koupené,“ říká Drbušková z Plzně. 

„Všichni diváci, kteří v poslední době do divadla zavítali, projevovali až dojemné nadšení, že se mohou účastnit „svátku živého divadelního umění“. Konkrétně naše divadlo bylo po celou dobu zcela vyprodané,“ přibližuje opak ředitel Městského divadla v Brně.  

Všechna oslovená divadla nicméně ujišťují, že zakoupené vstupenky na představení zrušená ve dnech od 5. do 18. října zůstávají v platnosti a diváci se brzy dozví o náhradních termínech či o způsobu vrácení vstupného.

Video  Zaorálek spíš škodil, než pomáhal, tvrdí producent Lichtenberg. Krize tvrdě dopadla i na herce  - Pavlína Horáková, Aleš Brunclík
Video se připravuje ...

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Video se připravuje ...
Další videa