Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobilita pro firmy: Víte, co navíc automobilky nabízejí k elektrovozům?

David Bureš
Diskuze (22)

Nástup elektromobility přináší i dodatečné služby, které z konvenčních aut neznáme, třeba možnost výstavby wallboxu. Co v tomto směru automobilky nabízejí firmám?

Doba elektromobility je bezesporu tady. Nabídka elektřinou poháněných automobilů se v letošním roce široce rozkročila a další expanze se očekává i v následujících letech. Přesto je pro mnohé zatím velkou neznámou, a to rovněž pro firmy, které jsou zatím důležitými odběrateli těchto automobilů. Jaké doprovodné služby jim výrobci jsou schopni nabídnout?

Právě firmy jsou zatím na českém trhu většinovými odběrateli elektromobilů, na čemž se shodli oslovení zástupci vybraných značek, které u nás takové automobily nabízejí. „Za prvních osm měsíců letošního roku jsme zaznamenali téměř 40 kusů prodaných čistě elektrických a plug-in hybridních modelů, přičemž pouze jediný z nich byl dodán privátnímu klientovi,“ říká Kateřina Vaňková Jouglíčková, PR značky Kia. „Podíl zákazníků je prakticky stoprocentní ve prospěch firem, soukromých klientů jsou jednotky,“ potvrzuje David Valenta, PR manažer českého zastoupení značky Volkswagen.

Výjimkou je tak v tomto směru Škoda a její minielektromobil Citigoe iV, kde podíl soukromých zákazníků tvořil takřka polovinu. To podle Pavla Jíny, PR manažera českého zastoupení Škoda Auto, souvisí s typem tohoto vozu, který není úplně typicky fleetový. „Firemní zákazníci je využívají většinově buď pro rozvoz, nebo jako tzv. poolová auta. Takových vozidel ale ve firmě nejsou potřeba desítky, což odpovídá relativně vysokému podílu retailových zákazníků,“ říká Jína s tím, že zájem firem o chystanou Škodu Enyaq iV už enormní je, a to hlavně ze stran těch větších.

Výhody elektroaut pro firmy

Firmy totiž dokážou využít některé nabízené výhody elektřinou poháněných automobilů. Zástupci značek se shodují v tom, že firemním zákazníkům jsou vyzdvihovány hlavně nízké provozní náklady (při současných cenách elektřiny) nebo nižší náklady na servis. „Elektromobil nemá olej, olejový filtr, mnohem méně se u něj opotřebovávají klasické kolové brzdy,“ vysvětluje k tomu David Valenta z Volkswagenu. Výhodou je i možnost bezplatného parkování na modrých zónách nejen v Praze, ale také v Ostravě, Liberci či Plzni, možnost využití dálniční sítě bez potřeby dálniční známky, nulová silniční daň nebo tichý pohon. V minulosti navíc firmám byly také na českém trhu nabízeny dotace na nákup elektřinou poháněného auta.

Elektromobily přitom již mezi tuzemskými firmami zaujaly, a to hlavně mezi těmi s většími fleety. Volkswagen třeba dodával elektrický hatchback e-Golf pro Monetu. Elektromobily značky Hyundai zase slouží u Policie ČR (Ioniq EV) a dalších státních institucích. Elektrická varianta modelu Kona je zastoupena například ve flotile Ministerstva průmyslu a obchodu nebo Národního parku Šumava.

Právě větší firmy už dnes dokážou ocenit elektromobily, nevadí jim ani tolik nižší dojezd. „Plug-in hybridy se svou pořizovací cenou velmi blíží elektromobilům, tudíž firmy často rovnou volí nákup elektromobilu,“ tvrdí Kateřina Jouglíčková s tím, že plug-in hybridy nacházejí využití u firem, které automobil kromě popojíždění po městě využívají i pro delší služební cesty.

S tím souhlasí i David Valenta z Volkswagenu. „Vyšší manažer, který má vůz do osobního užívání jezdí denně do kanceláře nějakých 50 kilometrů, na což mu v jeho Passatu GTE stačí baterie. Přes týden tak jezdí na elektriku a když potřebuje vyrazit dál, má stále k dispozici klasický spalovací motor TSI. Naopak jeho kolega, který denně najezdí 200-300 kilometrů a přes noc dokáže nabíjet vůz doma ve wallboxu si může vystačit s klasickým elektromobilem řady ID,“ říká s tím, že dojezd dnešních elektromobilů už postačí i soukromým klientům, kteří obvykle denně nenajezdí tolik kilometrů.

Video se připravuje ...

Nabídka dobíjecích čipů

Důležitou součástí nabídky elektromobilů jsou také doprovodné služby, jako je třeba možnost nabíjení ve veřejných nabíjecích stanicích. Konkrétně BMW nabízí pro zákazníky plug-in hybridů a elektromobilů tzv. BMW ChargeNow kartu, se kterou lze dobíjet buď u ČEZ nebo PRE s využitím různých tarifů. U Volkswagenu se taková kartička jmenuje We Charge a umožňuje dobíjení na více než 150.000 nabíjecích stanic po celé Evropě od různých dodavatelů. Škoda zase pro prvních 500 zákazníků ve spolupráci s ČEZem nabídla možnost na dobíjecích stanicích tohoto energetického koncernu nabíjet rok zdarma.

Třeba Hyundai ale takovou možnost zákazníkům teprve nabídne, a to v nejbližší době, prostřednictvím jednotné karty pro většinu poskytovatelů nabíječek na českém trhu. Škoda pak společně s prvními dodávkami SUV Enyaq iV poskytne kartu MyŠkoda Powerpass, prostřednictvím níž budou k dispozici i služby rychlonabíječek Ionity, na níž se podílí koncern VW Group. V České republice jsou tyto rychlonabíječky s výkonem až 350 kW zatím dvě, v Berouně u dálnice D5 a v Nupakách u Prahy, na dálnici D1.

O wallboxy zatím zájem není

Důležitou službou v oblasti elektromobility je také nabídka výstavby tzv. wallboxů, domácích nabíječek pro rychlejší nabíjení. Oslovení zástupci značek ale přiznávají, že zájem českých zákazníků o tuto službu zatím není příliš velký. Konkrétně třeba Policii ČR Hyundai další služby jako výstavbu dobíjecích stanic neposkytl.

„Přestože již řadu let tuto možnost nabízíme, je poptávka po doplňkových službách prozatím minimální. Věříme však, že postupem doby se zákazníci nabízeným možnostem, službám a servisu více otevřou,“ říká Kateřina Jouglíčková z Kie.

„Rozjezd byl pozvolný, i naše dealerská síť si na nové služby chvíli zvykala a navíc jsme nás jaře zdržel útlum v souvislosti s pandemií. S příchodem nového modelu ID.3 se však zájem značně zvýšil a v posledních týdnech evidujeme významný nárůst poptávek,“ doplňuje David Valenta z Volkswagenu s tím, že v následujících měsících v souvislosti s příchodem ID.3 na trh se zájem ze stran klientů podle očekávání značky zvýší. S tím souvisí i David Haidinger z tuzemského zastoupení BMW, podle něhož už zájem klientů o wallboxy pozvolně roste s rozšiřující se nabídkou plug-in hybridů mnichovské značky.

Konkrétně Volkswagen umí wallboxy a nabíjecí stanice spolu s dalšími službami nabídnout prostřednictvím značky Moon. Jiné automobilky spíše spolupracují s některými energetickými partnery. „Firmám, které o přípravu a instalaci wallboxů projeví zájem, jsme schopni poskytnout kontakt a veškerou expertízu při stavbě. Rádi je propojíme s našimi partnery, kteří jim na míru vypracují jejich individuální projekt,“ říká David Pavlíček, PR koordinátor českého zastoupení Hyundaie.

Individuální přístup

Právě na individuálním přístupu k firemním zákazníkům se shodují zástupci všech oslovených značek. „Každá společnost od nás obdrží do jisté míry speciální nabídku,“ tvrdí Pavlíček za Hyundai. „Pro firemní klientely máme v nabídce balíčky, které jsou v podstatě šité na míru potřebám jednotlivých zákazníků. Tyto balíčky obsahují základní kontrolu daného místa, instalaci nabíjecího řešení (wallbox/rychlonabíječka) nebo i složitější, energeticky soběstačná řešení,“ doplňuje Pavel Jína za Škodu Auto.

Doprovodných služeb a nabídek k elektromobilům je ale vícero. „Jsme schopni nabídnout wallbox a nabíjecí kabel zdarma při výběru modelu Kona EV a na vybraná vozidla také můžeme poskytnout první servisní prohlídku zdarma. Popřípadě nabídneme pomoc při vyřizování dotace od Ministerstva životního prostředí,“ říká David Pavlíček za Hyundai. „Jsme schopni zprostředkovat tarif pro odběr elektrické energie z obnovitelných zdrojů přes společnosti PRE a Nano energies,“ doplňuje pak David Valenta z Volkswagenu.

David Bureš
Diskuze (22)
6. 10. 2020 08:52
Re: Milovníci elektra
Hele, nemusíme řešit zbytek světa, stačí když si zameteme před vlastním prahem. Sibiř, -35 °C, ani 400 km bez nabíječek tu nemáme. Tak proč to řešit?
Nebo zrušíme odpadní čističky vod, protože v Indii vylévají splašky přímo do Gangy?
6. 10. 2020 08:50
Re: Milovníci elektra
Protože chce? Jaký je třeba důvod, proč si kupovat kabrio, které je v našich končinách praktický nesmysl? BEV má svoje výhody, které někteří dokáží ocenit výrazně více než jiní, takže nemají problém připlatit.
A 2x-3x dražší už dávno neplatí. Začíná to postupně padat. Skočte si do konfiguráku Škody, nacvakejte podobnou konfiguraci Kodiaq vs Enyaq a zjistěte si sám, že do 2x-3x dražší to má hodně daleko.
6. 10. 2020 08:46
Re: Komerční článek
Hele, vy odpůrci elektromobility, měli byste se nějak sjednotit, jak argumentovat. Jeden tvrdí, že nabíječky jsou prázdné a ty zase tvrdíš, že jsou obsazené. Tak si konečně vyberte, abyste nebyli, jemně řečeno, schizofrenní... :-)
6. 10. 2020 08:44
Re: Komerční článek
Drahé to teď je. Ale to je drahý MB-E proti Superbu, obojí odveze z bodu A do bodu B a stejně se také prodává. Já, i lidi kolem mne si BEV pořídili bez dotací či nějakých zákazů/příkazů. protože prostě chtěli.
Možná je to pro někoho nepochopitelné, ale s tím se nedá nic dělat. Tak jako já nepochopím, kdo si do našich končin koupí kabrio. :-)
5. 10. 2020 16:26
Re: Milovníci elektra
:yes: :yes: :yes: :-)