Ojetý Opel Mokka/Mokka X (od 2012): Jeden ze čtyř posledních
Malý crossover Mokka, od modernizace Mokka X, je spolu se současnou insignií, astrou a adamem posledním osobním opelem vyvinutým ještě za staré garnitury – tedy ve skupině GM. Stále se vyrábí, avšak jeho dny se už krátí.
Navzdory svému pokročilému věku představuje pro kupujícího malých crossoverů tento vůz dodnes zajímavou nabídku. A to jak v případě nového auta, tak také coby ojetina. V porovnání s modernějšími modely grandland X, respektive crossland X působí již zastarale, avšak v jejích útrobách se ukrývá technika, kterou oba mladší sourozenci nemohou nabídnout. Tím je alternativně stálý pohon všech kol. Nabízel se od začátku produkce ve spojení s výkonnějšími pohonnými jednotkami, konkrétně 1.4 Turbo, a dále v některých verzích čtyřválce 1.6 CDTi a 1.7 CDTi. Nabízí se otázka, zda se kupujícímu ojetiny vyplatí hledat auto s pohonem všech kol AWD. V porovnání s verzí s poháněnou přední nápravou se tady řada součástek liší. Nejde jen o nezbytný kloubový hřídel pohonu zadní nápravy, ale také o dodatečný úhlový převod (transfer), otáčející hnací sílu při výstupu z převodovky o 90 stupňů. Dále zde marně hledáme navíc zadní diferenciál, z něhož vedou poloosy k oběma kolům. Jiné jsou ale například také zadní těhlice.
Jádrem systému AWD je elektromagnetická lamelová spojka, která aktivně připojuje pohon zadní nápravy v případě potřeby. Jde o stejné zařízení, jaké běžně najdete v asijských autech, přičemž dodavatelem je společnost Borg Warner. Současně se jedná o odlišné řešení, než jaké používají obě generace insignie. Předností elektromagnetické spojky je v porovnání s elektrohydraulickou (například haldex u první insignie) fakt, že je zcela bezúdržbová. Olej v jejích útrobách slouží pouze pro odvod tepla a v praxi se nemění. Z pohledu kupujícího ojetiny je důležitá také naprostá spolehlivost systému.
Kupující ojeté mokky se tak bude potýkat spíše s rébusy motorů a to se bohužel týká i rozšířeného čtyřválce 1.4 Turbo. Do roku 2016, tedy do modernizace, si vystačil s nepřímým vstřikováním benzinu. Nevýhodou je o něco vyšší spotřeba paliva, výhodou fakt, že jeho uživatelé jsou ušetřeni všech problémů, které se pojí s přímým vstřikováním (karbonování sání a sacích ventilů, zanášení vstřikovacích trysek, netěsnosti palivové soustavy, acyklické namáhání řetězových rozvodů vinou pohonu vysokotlaké pumpy). Tudíž i rozvody poháněné řetězem jsou na těchto agregátech trvanlivé.
I přes dobré vyhlídky dané konstrukcí a technikou číhá na kupující čtyřválce 1.4 Turbo jedna zrada. „V souvislosti s motorem 1.4 Turbo se potýkáme s praskajícími písty. Obyčejně k tomu dojde v místě mezi kroužky zpravidla po ujetí 50.000 až 100.000 km,“ říká k agregátu Zdeněk Veselý, technik ze společnosti Autotechnik Zralý, která se na opravy opelů v pražských Stodůlkách již léta specializuje. „Auto přestane jet a skokově se zvýší spotřeba oleje,“ upřesňuje Veselý. Oprava v Autotechnik Zralý vyjde na asi 50.000 korun, přičemž se mění také rozvody a některé další díly. Lze této závadě nějak předejít? Zdeněk Veselý doporučuje motor nepodtáčet a raději radit dříve. V průběhu produkce ve snaze eliminovat popsaný problém opel změnil olej, kterým je v současnosti SAE 5W-30 Dexos 1 (dříve se používal Dexos 2).
Motor 1.4 Turbo je spojen s nezvykle dlouhými převody, které jej stále nutí pracovat ve velmi nízkých otáčkách, k čemuž řidiče dále nabádá také velmi ekonomicky kalibrovaný ukazatel řazení. Jinak je tento motor spolehlivý.
Alternativou k 1.4 Turbo může za předpokladu volby pohonu všech kol představovat čtyřválec 1.6 CDTi. Ten je vcelku spolehlivý, snad s výjimkou turbodmychadla. Jeho ložiskový uzel se zejména zkraje výroby doslova rozpadal, přičemž opel měnil turbo v rámci záruky. Dnes už by to mělo být na ojetinách vyřešené. Zajímavostí jsou tady rozvody řetězem vedené ze strany setrvačníku.
Mokka, stejně jako jiné opely z té doby, používá nechvalně proslulou manuální šestistupňovou převodovku M32. Ta je známá malou životností ložisek hřídelů. Již méně lidé vědí, že v roce 2012 prošla inovací, kdy dostala větší hřídelová ložiska spolu s odlišným olejem. „Od té doby problémy s převodovkou M32 ustaly, tudíž se vyskytují jen sporadicky,“ dodává Veselý. A jelikož mokka má již tuto modifikovanou verzi, platí pro ni i výše uvedená slova.
Náhradní díly na Opel Mokka 1.4 Turbo | |
Spodní rameno přední nápravy | 6957 Kč |
Sada rozvodů | 4538 Kč |
Vodní čerpadlo | 2483 Kč |
Termostat | 1840 Kč |
Zadní svítilna | 2744 Kč |
Spojková sada | 12 532 Kč |
Dvouhmotový setrvačník | 15 761 Kč |
Motory
1.6 ecoFLEX/85/88 kW: Velmi spolehlivý motor, který, pokud nechcete pohon všech kol, představuje skvělou volbu. Je však třeba se spokojit pouze s průměrnou dynamikou, navíc servírovanou ve vyšších otáčkách. Do roku 2018 se pojil pouze s pětistupňovou převodovkou.
1.4 Turbo/88/103 kW: Z hlediska parametrů ideální volba. Oproti šestnáctistovce násobně lepší pružnost, spotřeba přibližně stejná. Díky nepřímému vstřiku motor netrpí na zanášení karbonem a i rozvodový řetěz je vcelku trvanlivý. Výrobce jej navíc nabízel v zajímavé verzi na LPG. Škoda jen praskajících pístů...
1.4 SIDI Turbo/112 kW: Nástupcem staré nepřímovstřikové čtrnáctistovky se stala verze s přímým vstřikováním a lehce zvýšeným objemem. Výkon se zvýšil, spotřeba paliva snížila. Zatím se ukazuje jako spolehlivý, který pohání modernizovanou Mokku X.
1.6 CDTi/81/100 kW: Vznětový motor o objemu 1,6 litru je vlastní konstrukcí Opelu, přičemž nahradil známou sedmnáctistovku. Vsadil na common-rail Denso, který však skýtá některá úskalí. Spíše než s netěsnými vstřikovači v hlavě se však servisy potýkaly s rozpadlým turbodmychadlem.
1.7 CDTi/96 kW: Motor původem od Isuzu je v této poslední evoluci pro Euro 5 hlučný a trpí řadou problémů od vadného EGR ventilu až po vydřené čerpadlo common-railu Denso. Kladem je trvanlivý částicový filtr, který běžně vydrží 300.000 km.
Problémy
Prskající písty u 1.4 Turbo: Pokud se motor podtáčí.
Závady motoru 1.7 CDTi: Vydřené čerpadlo Denso, zanesený EGR ventil
Vadné turbodmychadlo u motoru 1.6 CDTi: Ložiskový uzel
Vůle v kloubovém hřídeli pohonu zadní nápravy: Při velkém proběhu.
Koroze výfukového potrubí
Ceny ojetin podle Eurotaxu | |||
2013 | Mokka 1.6 ecoFLEX 85 kW | 86 000 km | 249 900 Kč |
2015 | Mokka 4x4 1.6 CDTi 100 kW | 143 000 km | 280 000 Kč |
2013 | Mokka 4x4 1.4 Turbo 103 kW | 85 000 km | 350 000 Kč |
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto: Opel Mokka/Mokka X
Kompaktní SUV jsou teď na trhu asi nejvíc „in“ a klientele kupující nové auto očividně vůbec nepřijde divné, že v mnoha případech zaplatí klidně o 100 tisíc víc než za kombík nižší střední třídy, a přitom kromě pocitu nesmírného štěstí nedostanou vlastně nic zásadního navíc. Prodat stejnou techniku v módnějším balení a inkasovat tučný příplatek je pro výrobce pochopitelně terno, a tak se mohou přetrhnout, aby chrlili jednu novinku za druhou. Hlad po této kategorii aut se projevuje i v bazarech, které v posledních letech mají „městské teréňáky“ na čelných příčkách svého nákupního seznamu. Ojetin je na trhu nedostatek a ceny padají pomalu, Mokka přitom byla spolu se Škodou Yeti evropským průkopníkem v tomto segmentu, a nabídku ojetin by tedy člověk čekal po šesti letech od uvedení širší. Hlouběji pod čtvrt milionu korun zatím ani nejstarší šestiletou mokku obvykle nekoupíte a trhu dominují hlavně rok dva staré vozy nabízené přímo u značkových dealerů. A špatná nabídka to většinou není, s ohledem na vyšší služební stáří modelu je poměr ceny a výbavy oproti čerstvějším konkurenčním modelům celkem lákavý. A navíc je to jeden z menšiny modelů této třídy, který svou drsnější vizáží neslibuje nesplnitelné - umí totiž nabídnout i pohon všech kol.
Závěr
Mokka možná není nejmodernější, avšak nabízí alternativně stálý pohon všech kol, jenž u novějších crossoverů opelu vyvinutých už pod patronací PSA nenajdete. Právě je největším lákadlem, přičemž v praxi se ukazuje jako spolehlivý.
Plusy
- Spolehlivý pohon všech kol
- Pružné přeplňované motory
- Agregát 1.4 Turbo s nepřímým vstřikováním benzinu
- Robustní vzhled
- Vyvážené jízdní vlastnosti
- Stále se ještě vyrábí (Mokka X)
- Úsporné diesely
- Od začátku již odolnější manuální převodovka M32
- Velmi spolehlivý motor 1.6 ecoFLEX
- Skvělý šestistupňový automat
- I verze s pohonem všech kol si vystačí s jednoduchou zadní nápravou
Minusy
- Příliš dlouhé převody u motoru 1.4 Turbo
- S největšími koly lehce disharmonické odpružení
- Chybějí nejmodernější prvky výbavy a bezpečnosti (konstrukční stáří vozu)
- Pohon všech kol jen s některými motorizacemi