Článek
Herečka je nerozlučně spjata se dvěma významnými brněnskými divadly. Jako mladičká po studiích JAMU v roce 1968 začínala v Mahenově činohře Státního divadla Brno, od 1. února 1992 je její jméno spojeno s Městským divadlem Brno. Už od svých třinácti měla o své budoucí profesi zcela jasnou představu. Herečkou chtěla být vždycky. Na prknech Mahenovy činohry se tehdy setkala se svými hereckými vzory – Ladislavem Lakomým, Jaroslavem Duškem a dalšími. Její profesní začátky jsou spjaty s rolemi jako Kasandra v Sarterově adaptaci Eurípidových Trójanek, Marina v Borisi Godunovovi, Cordelie v Králi Learovi, kde zaujala soudobou kritiku více než kterákoliv jiná postava.
Do Městského divadla Brno přešla v roce 1992 spolu s kolegy Zdeňkem Junákem, Zdeňkem Černínem a Jiřím Dvořákem. Její nástup k někdejším Mrštíkům v Lidické ulici byl vynikající. Režisér Petr Veselý ji obsadil do role Marty v inscenaci Albeeho hry Kdo se bojí Virginie Woolfové?. Hereckými partnery jí byli v této již legendárním představení Karel Janský, Jiří Dvořák a Monika Kobrová.
Největším triumfem však byla Alžběta Anglická v režii Zdeňka Černína. Za svůj výkon v titulní roli získala po právu Cenu Thálie 1995. Zdena Herfortová je jednou z mála hereček, které se mohou pyšnit ještě dalšími nominacemi na tuto prestižní cenu – v roce 1998 to bylo za roli statkářky Gurmyžské v Ostrovského dramatu Les a v roce 2014 za roli černošské podvodnice Ody Mae Brownové v muzikálu Duch. Do širší nominace se dostala i v roce 2019 za roli Peggy Whiteové v muzikálu Poslední loď, ve kterém exceluje dosud.
Diváci se na ni mohou nově těšit i v připravované premiéře hořké komedie Bella figura, která bude poprvé uvedena v Městském divadle Brno 24. října.