Když se na začátku roku zhoršovala situace v souvislosti s koronavirem, sportovní akce se postupně rušily, případně přesouvaly na pozdější termíny. Původní jarní termín 26. 4. se nejprve posouval na 21. 8. (do tohoto termínu ovšem UCI přesunula národní šampionáty), následně Mezinárodní cyklistická unie (UCI) schválila termín 11. 10. 2020.

Organizátoři v průběhu roku přípravy závodu nepozastavili ani na moment a čas získaný změnou termínu se snažili v rámci co nejlepší přípravy maximálně využít. Nakonec ale budou fanoušky ještě nějaký čas napínat a na tolik očekávaný dojezd profesionálních cyklistů na hrad Špilberk po 190 kilometrů dlouhém závodu si budou muset ještě počkat.

Doufali jsme, že touto dobou bude situace taková, aby umožnila závod uspořádat. Bohužel tomu tak není. Byli jsme připraveni na různá složitá a nákladná opatření a s týmy jsme intenzivně komunikovali. Chystali jsme přímý přenos včetně záběrů z vrtulníku, abychom divákům aspoň částečně kompenzovali omezení a zároveň týmům a partnerům závodu zajistili potřebnou propagaci, “ říká ředitel závodu Zdeněk Valenta.

Dle platných předpisů by se závod mohl uskutečnit za předpokladu, že počet přímých účastníků nepřesáhne 130 osob. „Limit 130 osob na sportovišti je dalším z důvodů, proč se rozhodlo o přesunutí termínu. Pokud bychom si toto nařízení vykládali účelově, dokázali bychom zajistit, aby v prostorách startu a cíle byl tento limit splněn. V průběhu závodu ale musíme do celkového počtu účastníků počítat také ty v doprovodných vozidlech v koloně za pelotonem a už jen závodníci plus jejich personál čítá více než 250 osob, takže by docházelo k porušení nařízení v období nouzového stavu. Posledním pomyslným hřebíčkem pak bylo sdělení UCI, která doporučuje pořádat závody maximálně do stavu středního rizika epidemiologické situace, které definuje počtem 20-50 nově nakažených na 100 000 obyvatel týdně. V Jihomoravském kraji je to nyní přes 200, a toto číslo, bohužel, stále roste,“ říká za organizační tým Josef Vaishar, který po celou dobu komunikoval se všemi účastníky a sledoval dodržování všech parametrů, včetně zmíněných nařízení UCI.

K tomuto těžkému rozhodnutí jsme přistoupili zodpovědně a věřím, že tento přístup bude vnímán pozitivně. V každém případě bych chtěl poděkovat zástupcům Statutárního města Brna, Jihomoravského kraje, ČSC, Policii a dalším sponzorům za ochotu, vstřícnost a podporu, kterou přípravě celé akce doposud věnovali. Věříme, že vynaložené úsilí společně zhodnotíme v sobotu 17. 7. 2021,“ dodává Zdeněk Valenta.

Přípravy na unikátní závod, jehož trasa je inspirována dřívější klasikou Brno-Mikulov-Brno, trvaly přes rok a budou i nadále pokračovat: „Obnova tohoto závodu za to jistě stojí, navíc v mezinárodním měřítku. Věříme, že se nám čekání vyplatí a zprostředkujeme divákům silný sportovní zážitek,“ uzavírá za organizační tým Josef Vaishar.