InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Klára Dostálová: Nový stavební zákon je klíčový pro tuto zem

09.10.2020
Včerejší on-line konference (8. 10.), kterou zahájil premiér Andrej Babiš, potvrdila nutnost přijetí nového stavebního zákona. Přední státní i soukromí investoři potřebují, aby podle nové normy mohli stavět co možná nejdříve. Dosud zdlouhavá stavební řízení brzdí rozvoj země. To se odráží v nedostatečné infrastruktuře i předražených bytech.
Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová | Foto: pixabay.com
"Již žádnou novelu. Rekodifikace stavebního práva je na stole. V programovém prohlášení vlády jsme se zavázali, že připravíme nový stavební zákon a to jsme dodrželi," řekl hned na úvod konference premiér Andrej Babiš.

"V povolování staveb se už nutně musíme posunout do 21. století. Jinak nebude naše země v Evropě vůbec konkurenceschopná. Potřebujeme kvalitní dálnice, rychlostní železnice a další klíčovou infrastrukturu státu. Zároveň musíme mít jednoduchý, rychlý a plně digitalizovaný systém povolování staveb pro naše občany. To vše při zachování dostatečné ochrany veřejných zájmů," uvedla ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Potenciál nového stavebního zákona potvrzuje i aktuální studie hlavního ekonoma Trinity Bank a člena Národní ekonomické rady vlády, Lukáše Kovandy. "Přijetí stavebního zákona pomůže podpořit rozvoj celé tuzemské ekonomiky jako málokterý jiný srovnatelný soubor legislativních opatření. Nový stavební zákon by v oblasti inženýrského stavitelství přispěl nejen k rychlejší výstavbě, ale díky nižší komplikovanosti stavebního procesu by otevřel prostor také pro zkvalitnění stávající i nově budované infrastrukturní sítě. V důsledku by tak prospěl nejen ekonomickému, ale také sociálnímu a celospolečenskému rozvoji České republiky. V oblasti pozemního stavitelství by vhodný nový stavební zákon například učinil bydlení dostupnějším, a to i pro mladé rodiny, což by se postupně projevilo příznivějším demografickým vývojem ČR, s pozitivním vlivem na udržitelnost tuzemského důchodového systému a veřejných financí," uvádí.
V Česku se jednoduše nestaví. Důvodem je zejména časová i finanční náročnost celého procesu stavebního řízení. Stavebník musí získat značný počet jednotlivých povolení a podstoupit komplikovanou proceduru. Čím větší a důležitější stavba, tím více razítek. Výsledkem je třeba i následující srovnání budování dálnic v ČR a v Polsku. Graf ukazuje, že v Polsku se dálnice v posledních deseti letech stavějí výrazně rychleji, než u nás.

Zdlouhavost výstavby silnic v ČR zatěžuje i rozpočty. Finance pak nezbývají na zkvalitňování ostatních komunikací a vůbec celé sítě. Nejsou to totiž jen dálnice. Třeba budování silnic I. tříd může trvat podle NKÚ v průměru dvanáct let. V objemu i kvalitě výstavby infrastruktury Česko nejen že nestahuje náskok západoevropských zemí, tedy tradičních tržních ekonomik, ale navíc ztrácí v porovnání se zeměmi, jako je Polsko nebo Maďarsko.

Zdlouhavá stavební řízení přispěly i k tomu, že podnikatelé ve stavebnictví nemohli pružně reagovat na zvyšující se poptávku po bytech. Následkem toho ceny bydlení v ČR rostly skoro nejrychlejším tempem v celé Evropské unii. Nový stavební zákon tak může ovlivnit jak výstavbu, tak i cenovou dostupnost bytů.

Hlavní příčinou celkového zaostávání ať již jde o nedostatečnou infrastrukturu či nedostupné bydlení, je špatná legislativa. Nový stavební zákon toto může napravit. Na tom se shodli i diskutující.

Konference se konala na Ministerstvu pro místní rozvoj, kde diskutovali Radek Mátl (ředitel ŘSD), Jiří Svoboda (ředitel SŽ), Martin Durčák (předseda představenstva ČEPS), Radim Passer (majitel Passer Invest Group), Dušan Kunovský (majitel Central Group), Michal Sedláček (hlavní architekt města Brna), Petr Hlaváček (náměstek primátora pro územní rozvoj města Prahy), Jan Koudelka (náměstek ministryně pro místní rozvoj), Lukáš Kovanda (ekonom Trinity Bank, NERV) a Jan Lehký (právník Sdružení pro zahraniční investice).

Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Další články z rubriky Domácí

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchodníky prakticky nezajímá - pouze "novému" dodavateli či zprostředkovateli podepíší plnou moc v domnění, že za ně vše vyřídí. Taková praxe však může ...

E-mobilita na vzestupu: V 1. čtvrtletí meziročně stoupl výkon sítě ČEZ o 39 % a odběry o 65 %

Za posledních 12 měsíců se síť veřejných dobíjecích stanic ČEZ pro elektromobily rozrostla o 135 stojanů. Každá čtvrtá nově postavená "dobíječka" měla ...

Společnost RegioJet zveřejnila čísla za rok 2023, celkové tržby převýšily 3,4 miliard Kč

RegioJet, největší soukromý železniční dopravce ve střední Evropě, ohlašuje své hospodářské a přepravní výsledky za rok 2023. Společnost dosáhla celko ...

Správa železnic odstartovala školení pro dopravce na téma ETCS

Správa železnic připravila školení pro dopravce, které je zaměřené na provozní chování jednotného evropského zabezpečovače ETCS. První se uskutečnilo ...

Surovinová politika pro dřevo podpoří tuzemské zpracování dřeva, více se bude využívat i ve stavebnictví

Až čtvrtina nově postavených budov by v roce 2035 mohly být dřevostavby. Stát chce v budoucnu podpořit větší využití dřeva v rámci veřejných zakázek, ...

Doporučujeme



Sobota 27.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »