Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Mercedes V 300 d 4Matic Avantgarde XL – Rodina potřebuje prostor! A luxus. A peníze…

Martin Machala
Diskuze (41)

Objektivně vzato nic lepšího pro střední až větší rodinu nevymyslíte. Véčko je navíc luxusní, pohodlné. A ano, dost drahé. A chyběl mi šestiválec.

Cenu si většinou necháváme až na konec, tentokrát bych ale s dovolením začal. Pokud bychom o testovaném mercedesu po právu uvažovali o jakémsi rodinném ideálu, musela by to být rodina velmi dobře situovaná. Avantgardní verze na fotkách s nejdelší karosérií (skoro 5,4 metru, rozvor je prodloužený na 3430 mm, o 230 mm víc proti kratším verzím), nejsilnějším motorem v nabídce (dvoulitrová nafta s výkonem 176 kW) a pohonem všech kol totiž aktuálně přijde minimálně na 1.768.741 Kč. Naštěstí už s daní. No, rodina to bude muset být minimálně vinohradská…

A ještě když to bude rodina zvyklá na určitý nadstandard a v příplatcích nalezne zalíbení, pak se cena tohoto primárně praktického vozu zastaví klidně až na 2,6 milionech, což byl náš červený případ. Jak ale určitě dobře víte, podobné cenové poměry panují i u nejspíš nejpřímějšího konkurenta VW Multivan. I on se přehoupne přes dva miliony jedna dvě.

Je ale pravda, že díky některým příplatkům jsem si uvnitř véčka skutečně připadal jako honorace. Vnitřek je opravdu luxusní, už díky velice povedenému základu v přístrojové desce, která původně primární praktické zaměření vozu nepřipomíná ani náhodou. Spíš se blíží luxusnímu esku.

Základ tedy máme a teď jej ještě vyšperkovat. Slibně vypadá třeba takový designový paket pro interiér Avantgarde, už jenom díky nemalé ceně pětasedmdesát tisíc… To už by mohlo znamenat něco hmatatelně luxusního. Takže, avantgardní příplatek rozjasnil vnitřek véčka o komfortní sedačky, multifunkční kožený volant a hlavně horní část přístrojovky obšitou kůží. Poslední prvek se nepochybně stará o největší interiérovou parádu, rovněž kožené přední sedačky mohou být i odvětrávané, pokud ovšem oželíte dalších čtyřicet tisíc. Podobně šperkovat (i když odvětrávání je vlastně funkční prvek) jistě můžete, pak jsou ale prvky, za něž byste připlatit rozhodně měli. Já bych zaškrtával třeba elektrické ovládání bočních dveří (za šestapadesát tisíc…), elektřině bych svěřil i manipulaci s pátými dveřmi, což by mě stálo dvaadvacet tisíc. Za něco bych ušetřil (úplně nevím, jestli bych potřeboval „porcelánové“ čalounění stropu za deset tisíc), kolem dvou milionů se však i rozumně a prakticky uvažující zákazník určitě pohybovat bude. Ale jak jsem už napsal, v interiéru jsou tyhle nemalé peníze naštěstí opravdu znát.

Praktickou stránku věci nemá cenu zevrubně popisovat, kdo jednou zakusil nezaplnitelnost osobní dodávky, těžko si při rodinném přemisťování bude zvykat na něco jiného. V tomto testovaném případě bych však velice zdůraznil největší možnou délku, díky níž je i za třetí řadou sedaček stále velmi použitelný zavazadlový prostor. Mercedes dokonce udává 1410 litrů, což bych sice tipoval na údaj až po střechu, i tak je však kufr nezpochybnitelně obří. I při plném lidském obsazení, které je v testovaném případě sedmimístné.

Zde další vykřičník - jak určitě sami dobře víte, jsou sedmimístná auta, jejichž maximální počet míst se hodí spíš k překonávání vtipných okruhových rekordů, a pak jsou skutečně sedmimístná auta, poskytující plný komfort v každé řadě a na každém jednom místě. Ve véčku se tak klidně můžete posadit do druhé řady na prostřední sedačku, dvě samostatná místa úplně vzadu jsou pak ještě komfortnější.

Čtyřválcový vrchol. Bohužel.

Výkon vrcholné motorizace 176 kW a maximální točivý moment krásně zakulacených 500 N.m jsou krásné hodnoty, i vzhledem k hmotnosti 2,2 tuny. Já se ale nemohl zbavit dojmu, že se dvojice turbodmychadel může ufunět, jen aby jízdní projev alespoň trochu odpovídal udávaným hodnotám. Čtyřválci zcela podle předpokladů chybí šestiválcový nadhled, který by véčku padl jako ulitý. Takhle jsem měl pocit, že při svých jen trochu dynamičtějších záměrech motor nutím do něčeho, co mu úplně nesedí. A při rozjezdech jsem se zase nejednou musel trochu víc soustředit – devítistupňový automat se choval trošku jak redukce, v nízkých rychlostech upřednostňoval nejnižší kvalty a rozjezdy tak bývaly lehce uskákanější. Chápu, véčko je připravené taky na tahání, konkrétní testovaný kousek si kromě tažného zařízení za třiatřicet tisíc pořídil ještě „zvýšení přípustné hmotnosti přívěsu na 2500 kg“ za čtyři tisícovky.

Šestiválec by se velmi hodil také kvůli zvukové kulise – do několikrát pochváleného luxusního interiéru (odkládacích možností by ale víc být mohlo…) se výraznější projev čtyřválce úplně nehodil. Jsou to vzhledem k emisním limitům naprosto zbytečné a útlocitné nářky, ale když ono to bývalo fakt hezčí svezení… A nevěřím, že by větší motor byl výrazně užranější než čtyřválec, s nímž jsem nejčastěji jezdil kolem devíti litrů.

Tlumiče skoro kouzelné

To podvozku nadhled rozhodně nechyběl, ten je komfortní až za roh. Hlavně díky tlumičům s proměnou tuhostí. Fungují nezávisle na vůli řidiče, nemusíte nikde volit žádný jízdní režim, tlumiče přituhnou v závislosti na zdvihu pístu. Do větší akce je přinutíte třeba rychlejším nájezdem do zatáčky – nakloněná karoserie prodlouží zdvih pístu, olej začne proudit jen hlavním kanálem (do té doby se olej prohání přídavným kanálem) a tlumič ztuhne. Převedeno na silnici to znamená, že tužší charakteristiky se dočkáte až tehdy, když je potřeba (ano, viz svižnější průjezdy zatáčkami, aby se cestujícím z pohybů karoserie neudělalo blbě), ve všech ostatních situacích však podvozek nádherně pruží a svědomitě tlumí (i přes příplatkové devatenáctky za třiatřicet tisíc).

Skutečný přepravník

Pro přepravu rodiny a přidruženého nákladu si opravdu nelze představit nic lepšího než testovaný Mercedes V 300 d 4Matic Avantgarde XL – sedmero cestujících sedí velmi pohodlně a v nadstandardních prostorových podmínkách a ještě se za ně vejde víc než přiměřeně zavazadel. Cestování je to navíc na velmi luxusní úrovni.

Je tedy nasnadě, že levná taková přeprava není. Rozebíral jsem hned na začátku – testovaná verze stojí nejmíň 1.768.741 Kč, se všemi příplatky pak lehce přes 2,6 milionu. A i když vím, že je můj šestiválcový stesk tmářský a zpátečnický, větší motor mi v podobném autě skutečně chybí.

Nejlevnější verze modelu 1.216.655 Kč (V 220d/120 kW)
Základ s testovaným motorem 1.410.860 Kč (V 300d/176 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.768.741 Kč (V 300 d/176 kW 4Matic Avantgarde XL)
Testovaný vůz s výbavou 2.645.389 Kč (V 300 d/176 kW 4Matic Avantgarde XL)

Plusy

  • Skutečně sedmimístné auto
  • Díky nejdelší karoserii slušný zavazadlový prostor i za třetí řadou sedaček
  • Luxusní interiér
  • Velmi pohodlný podvozek

Minusy

  • Čtyřválec nejede špatně, šestiválec by se ale hodil
  • Cena je sice odpovídající, ale vysoká  
Martin Machala
Diskuze (41)

Doporučujeme

Mercedes-Benz V 300 d 4Matic XL
Cena základní sestavy 1 768 741 Kč
Výbava základní sestavy Kůži potažený volant s multifunkčním ovládáním, asistent rozjezdu, elektricky seřiditelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, bezklíčový vstup, dálkový centrál, vyhřívané přední sedačky, automatická klimatizace, dešťový senzor, asistent potkávacích světel, systém inteligentního osvětlení (ILS), tempomat, elektronická parkovací brzda. Kč
Cena testované sestavy 2 645 389 Kč
Výbava testované sestavy Metalíza (+42.679 Kč), digitální rádio (+1764 Kč), displej 10,25 palce (+19.340 Kč), příprava pro chytrý mobil (+12.346 Kč), audio Burmester (+30.580 Kč), MBUX (+19.400 Kč), příprava pro navigaci (+8818 Kč), 12V zásuvky pro zadní řadu sedadel (+2716 Kč), rozšířená konektivita (+5291 Kč), paket konektivity a navigace (+26.454 Kč), paket parkování (+51.144 Kč), spoiler AMG na zadních dveřích (+9453 Kč), paket zrcátek (+17.107 Kč), nezávislé topení (+36.224 Kč), paket jízdního pruhu (+29.593 Kč), asistent dálkových světel Plus (+6349 Kč), sportovní paket exteriér Avantgarde (+22.997 Kč), designový paket interiér Avantgarde (+75.728 Kč), tažné zařízení (+33.931 Kč), zvýšení přípustné hmotnosti přívěsu na 2500 kg (+3951 Kč), devatenáctipalcová litá kola (+33.437 Kč), přední odvětrávané sedačky (+41.055 Kč), bederní opěrky předních sedaček (+4022 Kč), odkládací síťky za předními sedačkami (+1834 Kč), elektrické ovládání bočních posuvných dveří (+56.151 Kč), komfortní trojsedadlo a sklopné sedačka vpravo (+24.585 Kč), prodloužené kolejnice pro zadní sedačky (+8959 Kč), čalounění střechy (+9559 Kč), elektrické ovládání zadních dveří (+22.432 Kč), černá tónovaná skla vzadu (+14.567 Kč), paket Night (+5185 Kč), pohon všech kol (+124.896 Kč), luxusní středová konzole s roletou (+3597 Kč), dva odnímatelné držáky nápojů v loketních opěrkách (+1622 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1950
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 214
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1410 / 5010
Objem nádrže (l): 70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 220 / 880
Rozměr pneu: 245/45 R19
Mercedes-Benz V 300 d 4Matic XL
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5370
b) šířka (mm): 1928
c) výška (mm): 1908
d) rozvor (mm): 3430
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1050
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1640
l) šířka vzadu (mm): 1640
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 10. 2020 13:25
Re: tento typ vanu
Koukám, že jsem někomu šlápnul na kuří oko. :-)
Takže když ti bezdomovec řekne, že byty za 3 mega si nikdo nekoupí a ty mu řekneš, že máš ten samý byt a okolo sebe lidi, co ten byt mají taky, tak je to chvástání. :-) Zajímavý pohled na svět.
Tak jak by jsi to napsal jinak, aby to, co jsem sdělil, neznělo nikomu jako chvástání?
14. 10. 2020 13:20
Re: Zbytečný nářky
OK. Dejme tomu, že přijmu tvůj pohled, byť je ojedinělý. Jak by jsi tedy definoval nefacelift?
Avatar - mariov8
14. 10. 2020 12:22
Re: Zbytečný nářky
Sice se tam opravdu nevejde, je moc dlouhý a vysoký, ale důvody jsou jiné: emise CO2 a současný systém pokut v EU, ochrana chodců, výkon šestiválce silně přesahující možnosti podvozku a odpovědnost výrobce. Tahle bedýnka s 286 až 340 koňma?! Jo, já vím, u předchůdce existovala série prototypů s benzínovým motorem M113 (V8 5,0 306 koní), a automobilka to už tehdy zařízla kvůli brzdám a podvozku. Nehledě na to, že se tam, pokud člověk blbnul, přehříval zadní diferenciál. Myslím, že to stavěl Brabus a úplný strop se stal v sérii V6 M272 s cca 258 koní. V ČR se za celou dobu prodalo doslova pár kusů a ani jinde v EU to nebyla velká sláva. Při dnešních nákladech na hologace nemyslitelná věc.

V6 CDI by byl připraven pro 447 pozdě. Pro 2,5 roku produkce nevycházela jeho ekonomická návratnost i proto byl zrušen. Současný model s novým R4 má téměř 240 koní, není to zas tak dávno, co byl ve třídě středně velikých dodávek slušný standard 80 koní! A rodinné velké MPV (které zas tak velké nebyly) zas o tolik moc nenabízely, první Sharan měl 90 koní. Byly roky, kdy v ČR přes 50% prodejů tvořily Viana V6 CDI. Jo, také zamačkávám slzu v oku, ale je to dnes již historie.
13. 10. 2020 09:33
Re: Zbytečný nářky
No upravení jednoho pohonu neznamená že to není facelift. To by i nový otor mohl znamenat že už nejde o facelift. Každopádně to nejdůležitější je, že ta změna na autě byla podobná jako u Multivanu mezi generacema 5-6. Takže buď jsou facelift oba nebo nic.
12. 10. 2020 22:19
Re: tento typ vanu
Potvrzení čeho? Ze se umíš chvastat? Jo, jde ti to.