Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pro Čechy je vodní doprava divná, kanál má ale potenciál, říká Sechter

Rozhodnutí vlády o zahájení příprav první části kanálu Dunaj-Odra-Labe za 15 miliard korun strhlo lavinu odmítavých reakcí z řady ekologů a odborné veřejnosti.Podle náměstka ministra dopravy Jana Sechtera má však tento projekt v české společnosti silnou podporu. Jen není tak mediálně silná, jako je tomu v ­případě odpůrců.

Náměstek ministra dopravy Jan Sechter. (10. října 2020) | foto:  Dan Materna, MAFRA

Čekal jste, že schválení přípravy úseku splavňujícího Odru na Ostravsko způsobí tak silnou řadu odmítavých reakcí?

Upřímně nás takový rozruch překvapil. Přitom se zase tolik nestalo. Kanál Dunaj–Odra–Labe (DOL) bude muset projít standardním procesem. Tedy v první řadě posuzováním jeho vlivu na životní prostředí (EIA), kdy budeme muset vypořádat všechny výtky ekologů.

Například v Polsku je postoj lidí oproti české veřejnosti zcela opačný. Slezsko je ekonomicky silné vojvodství, jehož HDP v uplynulých letech roste dvojcifernými tempy. Transformaci průmyslu zvládli, aniž by lidé ztratili práci. Překotně se tam usídlili zahraniční investoři a nahradili starý průmysl. Svůj podíl v tom má i Glivický kanál, po kterém se vozí, přestože je nedokončený, milion tun zboží ročně. Především uhlí nebo železný šrot. Poláci tak vidí, že každá tuna, která se místo kamionů poveze lodí, dokáže významně zlepšit životní prostředí. Tento pohled u nás zatím není.

Polská strana je ke splavňování českých řek nejvstřícnější. Co ale k plánu říkají ostatní sousedé, jichž se projekt rovněž výrazně dotkne?
To se dostáváme už do složitějších mezinárodních otázek. Protože Polsko velmi silně podporuje svoje baltické přístavy a například jednu dobu dokázal přístav Štětín převzít desetinu objemu zboží, které by jinak do Česka směřovalo přes německý Hamburk. Německé přístavy silně lobují proti snahám splavňovat polské řeky. Snaží se je přesvědčit, že to nemusí dělat a že zboží může nadále proudit přes Hamburk. Nebo jim například doporučují splavnit trasu přes Sprévu do Labe, tedy opět napojení do Hamburku. Je to zkrátka zájmová hra.

Kdo je Jan Sechter

Kromě oblasti mezinárodních vztahů řídí oblasti vodní, železniční a letecké dopravy včetně českých aktivit v kosmu. Má zkušenosti z diplomacie. Působil jako velvyslanec v Polsku, Rakousku a jako stálý zástupce ČR v Německu. Kromě prosazování myšlenky propojení Černého, Severního a Baltského moře vyjednává s Německem o výstavbě krušnohorského železničního tunelu. Vysvětluje také rakouským partnerům, proč Česku trvá dostavět dálniční tahy k hranicím.

Nebojíte se tedy toho, že přesně to samé budou dělat i u nás? Už teď mají velký vliv na zadrhnuté projednávání EIA u jezu v Děčíně. Nebudou tedy chtít zablokovat i mnohem ambicióznější snahu pozvednout vodní cestu na Labi o řadu kategorií?
Všichni v Evropské unii jsme partneři a přátelé. S Polskem jsme zahájili jednání o společném postupu, abychom Odru dostali do sítě transevropských dopravních tepen Ten-T a mohli tak na ni čerpat evropské peníze. Nechceme, aby někdo ovlivňoval, co tady budeme, nebo nebudeme budovat.

Všichni tušíme, že se tento souboj odehraje v EU. Je to jako s jadernou energetikou. Nikdo vám nezakáže stavět nové bloky, ale mohou vám výstavbu uměle prodražovat požadavky na stále nová opatření. Země, které samy jádro nemají, tak navrhují stále další a další postfukušimská opatření. Na to jsme ale připraveni.

Ani v současnosti není možné na vodní cesty čerpat peníze z největšího balíku evropských dotací – z Operačního programu doprava...
To je ale i naše politika. I v Česku panuje názor, že železnice je a priori dobrá a voda je taková divná. Má nádech archaismu, překonaného způsobu dopravy. Přitom v západní Evropě nikdo nediskutuje o tom, pokud se má modernizovat přístav v Hamburku nebo v nizozemském Rotterdamu.

Vodní cesty ale nejsou v Česku vyloučené ze všech fondů, například z fondu Connecting Europe Facility (CEF), nicméně kvalifikace je těžká. Voda má v tomto handicap – zkrátka musí přesvědčovat víc. Proto je v poslední době například tak aktivní předseda Asociace DOL Jan Skalický.

Vláda schválila první přípravy kanálu Dunaj-Odra u hranic s Polskem

Pan Skalický uvádí, že na výstavbu DOL budeme moci čerpat až 85 procent peněz z evropských dotací. Teď vodní doprava na takovéto příspěvky ani zdaleka nedosáhne. Pokud se bude stavět po roce 2030, není jistota, že vůbec budou nějaké peníze na investice na betonovou infrastrukturu. Kde se toto číslo vzalo?
Můžeme uvést příklad modernizace Hořínského kanálu na Mělnicku. Je to samo sebou nesrovnatelně menší projekt. Ředitelství vodních cest tam připravilo modernizaci kanálu, vyčistilo břehy, jsou tam plánované přístavy a možnosti rekreace a hlavně si napsali do projektu zvedací mosty a rekonstrukci sto let starého hořínského zdymadla. Celé to použili pro financování z CEF, protože vltavská a labská cesta patří mezi evropské dopravní tepny, a uspěli.

Byl to největší projekt na vodě, který byl z programu CEF podpořený ve střední Evropě. Část z dotace nakonec Evropská komise neuznala, to se týkalo části zmiňovaných zdvihacích mostů. Ty tedy musí být proplaceny z národních peněz. Téměř padesátiprocentní dotaci jsme dostali na výstavbu úvazišť pod zdýmací komorou na pražské Štvanici. 85 procent je asi cíl ideální.

A jak se k projektu DOL staví Slovensko a Rakousko?
Slovensko je příklad státu, který si už před deseti lety svůj Váh prosadil do TEN – T a spolufinancují si veškeré plavební stupně z EU. Jejich vážská cesta má pro ně význam, i když nemá propojení na sever. Oni naši snahu sledují, ale tuší různá omezení, která řeka Morava, přes kterou DOL směrem k jejich území vede, zkrátka má.

Rakousko, pokud vím, bývalo velkým odpůrcem tohoto projektu. Změnilo se v tomto ohledu něco?
Rakousko má vlastní dunajskou plavbu a moje úloha v Rakousku byla zjistit, zda je tento náš projekt pro ně schůdný, respektive, zda je vůbec možné se s nimi o tom bavit. Tam, kde by měl kanál ústit, mají národní park Donau-Auen, a s ním je svázáno silné ekologické hnutí.

Z dopravního hlediska pro ně náš projekt není přijatelný. Kvůli zkušenostmi s velkou vodou ale může vést cesta přes schopnost plánované stavby snižovat důsledky povodní. Zkrátka Rakušané řekli, že pokud něco má smysl do diskuse, tak jsou to tyto vodohospodářské vlivy.

Megalomanský projekt, který zničí krajinu, kritizují vědci „Zemanův“ kanál

Je možné toto rakouské chráněné území nějak obejít, nebo se dá očekávat, že odpor vůči stavbě nějakým způsobem poleví?
Za současných podmínek to zřejmě nejde. Ale pokud by kolem řeky Moravy, tak jak je to plánováno i na Odře, vznikl nějaký laterální kanál, který by dokázal odvést povodňovou vodu, věřím, že je možné o­ tom s racionálním Rakouskem jednat. Tedy že to není jen dopravní cesta pro byznys, protože to je pro ně naprosto neprůchodné, ale něco, co může pomoci zvládat povodně, nebo naopak katastrofální sucha z předchozích let.

Vy jste uváděli, že výstup z posuzování vlivu DOL na životní prostředí chcete mít hotový v ­roce 2023. Mnohem menší projekt na výstavbu jezu na Labi v ­Děčíně je v tomto procesu zablokovaný už přes deset let. Není to příliš optimistické?
Labe vede skrz území Natura 2000.

Ale i ta moravská část projektu bude narážet na celou řadu chráněných území...
Jedna varianta, ke které vše začíná směřovat, to nejcitlivější místo těsně míjí. Konkrétně jde o takzvanou západní variantu. Bude to sice složité, ale jsme přesvědčení, že EIA má mít začátek a konec.

Smíříte se s výsledkem, že třeba tu EIA na to nakonec nedostanete?
Území chráněné jako Natura, tvoří zhruba 14 procent rozlohy České republiky. Skoro každý dopravní projekt se s tímto musí vypořádat. Na druhou stranu to nejsou národní parky, protože těmi opravdu nemůžete vést dálnici. Může se stát, že přes Naturu stavět moci nebudeme, ale říct to takto dopředu, jak to nyní udělali například akademici z ostravské univerzity, to zkrátka není správný přístup.

Francouzští pekaři upekli rekordní bagetu, snědli ji bezdomovci

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kofola, fidorky, polévka z pytlíku. České potraviny nabízí Amazon i za tisíce korun

7. května 2024

Na americkém internetovém obchodu Amazonu prodává ostravská firma výhradně české výrobky. V nabídce...

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Hibernace už bylo dost. Heineken je na cestě osvěžit britské hospody

7. května 2024  18:06

Pivovarnický gigant Heineken oznámil, že plánuje znovu otevřít přibližně dvaašedesát svých hospod a...

Obchody, kavárny, zábava i motýli. Obchodní dům Máj se otevře 20. června

7. května 2024  16:57

Obchodní dům Máj, který stavbaři od července 2022 rekonstruují, se lidem otevře ve čtvrtek 20....

Kanada bude mít nové dvacetidolarové bankovky. Alžbětu vystřídá Karel III.

7. května 2024  13:36

Kanada je připravena pozměnit své bankovky a umístit na ně podobu současné hlavu státu. Kanadská...

Češi berou před svátkem nákupy útokem. Obchodníci čekají čekají nárůst tržeb

7. května 2024  12:39

Na středu 8. května připadá státní svátek oslav Dne vítězství. V ten den bude většina prodejen v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Bagárová zrušila „vysněný“ koncert v O2 areně. Kvůli ztrátě radosti, tvrdí

Plánovaný zářijový koncert Moniky Bagárové v pražské O2 areně se neuskuteční. Zpěvačka se jej rozhodla zrušit. Jako...

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...