#SkillsForLife od McDonaldu. Jak soukromý kapitál obohacuje veřejné školství

Už druhá odborná škola v Česku chce připravovat pracovníky pro fastfoody.

„Matematiku máš slabší, dějepis tě nebaví a tvoje slohovka o létajících raketových slonech byl propadák,“ říká přísně blanenská poradkyně pro volbu zaměstnání. „Hm,“ odpoví neurčitě deváťák. „Naštěstí tu je řešení. Podej si přihlášku na Akademii McDonaldu a celý život máš v kapse,“ usměje se povzbudivě na žáka a zavře jeho složku. Vyřízeno.

Dlouhých třicet let to volnému trhu trvalo, než obnovil umístěnky. Nakonec jsme se dočkali. V Blansku a okolí už si nemusíte v patnácti lámat hlavu nad tím, co se životem. Váhající mládeži se nabízí možnost strávit celý život v dobře zorganizovaných provozech rychlého občerstvení McDonald’s – a začít s tím můžou hned po základce. Tamní střední škola technická a gastronomická totiž „rozšířila“ obor kuchař/číšník o specializaci na fastfood. Občané demokratického státu tak nafasují čepičku s logem už v patnácti letech, a to pod hlavičkou školy a oficiálního českého „vzdělávání“. „Jsem rád, že mohu být u toho, když soukromý sektor podpoří veřejné školství,“ okomentoval tento historický okamžik Pavel Štefek, majitel franšízy McDonaldu, která bude nabízet učňům praxi.

Dva české učňáky se rozhodly nabízet patnáctiletým obor, jehož absolventi by celý život měli strávit prací ve společnosti, která na svých vlastních stránkách dává za vzor lidi, co v mekáči začínali, ale teď dělají něco úplně jiného.

Pořád se samozřejmě vtírá nepříjemná otázka, jestli by české školství, včetně toho učňovského, nemělo dělat pro děti co nejvíc a v každém oboru, a tedy i v gastru, jim poskytnout to nejlepší. Existují špičkoví kuchaři, kteří by učně mohli motivovat nejen k práci v mekáči, ale i k cestování, k dobrodružství spojenému s vařením a poznávání světa. Skrze jídlo a jeho přípravu se dá o světě dozvědět možná víc než jinými způsoby… Gastronomie se navíc stává v klimatické krizi zásadním oborem – na způsobu zpracování jídla i výběru surovin může v budoucnosti hodně záležet a talentovaní kuchaři a kuchařky budou potřební možná víc než dosud… Nic z toho ale samozřejmě nebrání středním odborným školám poslat děti v patnácti letech na praxi do fastfoodu, označit to za vzdělání s ministerským glejtem a věřit, že je všechno v nejlepším pořádku.

Blansko není prvním městem, kde se můžete v oboru „fastfood studies“ stát odborníkem s výučním listem. V Ostravě dokonce nepotřebovali ani soukromé peníze od provozovatelů McDonaldů a obor fastfoodová gastronomie tam na přání provozovatelů řetězců otevřeli na Střední škole gastronomie, turismu a lázeňství Ahol sami od sebe. „Synonymem pro fastfoodovou gastronomii je rychlost (…) Snadno a rychle najdeš uplatnění ve firmách typu McDonald’s, KFC, Subway apod.,“ lákají uchazeče na stránkách školy. Nakonec je vlastně sympatické, že vedle praxí v mekáči a káefcéčku (první rok nanečisto na trenažerech) dávají mladým lidem i nějaké vzdělání. Jsou země, kde by šli hákovat rovnou po základce – jenom ty země nejsou v Evropě.

Profese kuchaře měla vždy svůj profesní étos a hrdost a nepotřebovala k tomu ani boom reality show a televizních kuchařů přivydělávajících si reklamou na hypermarkety. Práce kuchařů a kuchařek je fyzicky i psychicky náročná, ale ceněná. Kuchař na place je vždy tak trošku svým pánem a do jeho práce mu často nemůže kecat ani majitel. To je ale pro provozovatele fastfoodů tak trochu problém. „Doteď jsme se na ty fastfoodové řetězce dívali skrz prsty, ale musím přiznat, že neprávem, protože ta náročnost provozu a standardy jsou opravdu velmi vysoko,“ vysvětlila před dvěma lety deníku E15 ředitelka Střední školy gastronomie, turismu a lázeňství Ahol Miriam Lacinová. Nadšení jsou i ve Sdružení učňovských škol ČR, které dlouhodobě prosazuje větší spolupráci se soukromým sektorem. „Jen touto cestou se vzdělávání přiblíží praxi a stoupne konkurenceschopnost absolventů na trhu práce,“ řekl k projektu místopředseda a tiskový mluvčí Sdružení František Mihulka. Není sice úplně jasné, vůči komu vlastně mají být absolventi konkurenceschopní, ale podstatnější je nejspíš zapojení soukromého sektoru.

„Podpora a rozvoj mladých lidí je dlouhodobou filozofií i strategií naší společnosti. Našim cílem je předávat mladým lidem užitečné znalosti a dovednosti, které jsou pro další život užitečné. Tuto myšlenku tlumočíme veřejnosti prostřednictvím kampaně Skills For Life,“ řekla ředitelka PR a komunikace McDonald’s pro Česko a Slovensko Jitka Pajurková. Raději už nedodala, že společnost McDonald’s ve své kampaní Skills For Life především přesvědčuje potenciální brigádníky, že získané zkušenosti z McDonaldu jsou k něčemu: „Budou se hodit. Třeba i jinde :)“ A tím jinde je „life“. Dva české učňáky se tak rozhodly nabízet patnáctiletým obor, jehož absolventi by celý život měli strávit prací ve společnosti, která na svých vlastních stránkách dává za vzor lidi, co v mekáči začínali, ale teď dělají něco úplně jiného.

Autor je redaktor Alarmu.

 

Čtěte dále