Kombinovaná výuka? Pro učitele velký problém, zastává ředitelka pražské základky
Od pondělka se na základě vládního nařízení zavádí na základních školách kombinovaná výuka. Tu však řada pražských ředitelů odmítá. Jde podle nich o nejhorší možnou variantu, byť stále přijatelnější než úplný přechod na online distanční výuku.
Podle vládního nařízení od pondělka musí základní školy střídavě učit na dálku polovinu žáků druhého stupně. Jde o jedno z opatření, které má pomoci omezit šíření koronaviru.
Pro učitele náročnější varianta
Tento týden se z domova učí žáci čtyř tříd sedmého a devátého ročníku ZŠ Slovenská, příští týden budou aplikace pro vzdálenou výuku využívat šesťáci a osmáci. Dnes se připojila většina žáků, pedagogové si proto zapojení žáků do online výuky pochvalují. Po ročnících zde žáky ke střídavé prezenční a dálkové výuce rozdělili kvůli zachování skupin při výuce cizích jazyků. Při ní se totiž žáci jednotlivých tříd učí v menších skupinách. Rozvrh se tak žákům výrazně upravovat nemusel, doplnila ředitelka školy.
To, že je současná situace, kdy se část žáků druhého stupně učí z domova a část dochází do školy, pro pedagogy náročnější než výuka ve třídách nebo výuka výhradně na dálku, uvedla mimo jiné Hana Žampová, která je ředitelkou fakultní základní školy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy ve Slovenské ulici. Doplnila, že při takovém způsobu výuky je náročnější zvláště příprava pedagoga a zadávání úkolů žákům a jejich opravování.
Podle ročníků žáky druhého stupně rozdělili i v ZŠ Londýnská, jak uvedl ředitel školy Martin Ševčík. Tentýž systém platí v ZŠ Novoborská v pražském Střížkově.
Potřebnou techniku pro online výuku musely oslovené školy zapůjčit jen několika žákům. Nejčastějším důvodem bylo, že rodiny neměly tolik tabletů, počítačů nebo notebooků, aby se na nich v jednom čase mohly učit děti z různých ročníků. „Doma je třeba tatínek, který pracuje na počítači v rámci home-office, potom sourozenec, který se také učí z domova, a rodiny tak měly málo potřebné techniky. Těm jsme ji půjčili,” řekla Žampová.
Pokud by byla zavedená výuka výhradně z domova, pedagogové i žáci by ji podle ředitelů škol měli zvládnout. Na mnoha místech se už od září věnovali proškolování a práci s distančními nástroji komunikace, které nyní jednotlivé školy k výuce z domova používají.
Nestěžují si všichni
„Musí-li nějaké opatření být, tak jsme toto (kombinovanou formu výuky) uvítali. Díky tomu, že děti po týdnu opět přijdou do školy, odpadá riziko, že se někdo v probírané látce ztratí. Ten, komu nevyhovuje distanční způsob výuky, se pak může ve třídě zeptat. Učitelé tak neztratí s žáky kontakt,” řekl ředitel ZŠ profesora Švejcara v Praze 12 Ondřej Lněnička.
kantory bych vůbec neřekl=neřešil