Hlavní obsah

Festival Ji.hlava nabídne na internetu přes 200 filmů

Novinky, Stanislav Dvořák

Čtyřiadvacátý ročník festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava proběhne 27. října až 8. listopadu pouze online. Kromě novinek nabídne retrospektivu jihokorejského a afroamerického dokumentu, filmy o koronaviru, Číně, Hongkongu, náboženství a klimatické krizi.

Foto: Ji-hlava

Film Jak Bůh hledal Karla. Čech se snaží pochopit polské náboženské nadšení.

Článek

„Mrzí nás, že letos nemůžeme promítat filmy v kinech, ale chceme to využít jako příležitost. Jsme rádi, že ‚do kina‘ se letos dostanou úplně všichni. I proto jsme se vrátili k jarní ceně akreditace, aby byla dostupná pro každého,“ řekl ředitel festivalu Marek Hovorka.

„Před patnácti lety, ve stejném roce, kdy vznikl YouTube, jsme s Ji.hlavou založili první VOD portál věnovaný dokumentům. Dafilms dnes patří k předním v Evropě a ve spolupráci s ním celý online ročník chystáme,“ dodal.

České novinky bude reprezentovat také snímek Vlci na hranicích režiséra Martina Páva, který zachycuje vztah lidí k vlkům vracejícím se na Broumovsko, nebo filmové portréty filmaře Jana Švankmajera, výtvarníka Jana Jedličky a zpěváka Joži Ráže. Surrealistu Jana Švankmajera portrétuje snímek Alchymická pec tvůrčí dvojice Jana Daňhela a Adama Oľhy. Film hledá Švankmajerovu tvůrčí metodu i jeho inspirační zdroje.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Jan Švankmajer

„Chtěli jsme vytvořit formálně nezávislý film, který nebude kopírovat Švankmajerův rukopis,“ říká Adam Oľha.

Osobnost Jana Jedličky, výtvarníka, fotografa a experimentálního filmaře, který kvůli politickým poměrům v Československu v roce 1968 emigroval do Švýcarska, přibližuje film Jan Jedlička: Stopy krajiny režiséra Petra Záruby. A film Věčný Jožo režiséra Jana Gogoly ml. je pak portrétem kontroverzního zpěváka kapely Elán Joži Ráže.

„Nejde mi o oslavný ani bilanční portrét. Vztahuji se v tomto filmu k legendě z masa a kostí, která má platinovou desku za prodej nosičů na stěně a platinovou destičku po nehodě v hlavě,“ říká režisér.

Vít Klusák a Filip Remunda přicházejí s filmem Jak Bůh hledal Karla, v němž se „Český Pepík“ vydává do Polska pochopit náboženství. Pepík rozmlouval s  jeptiškami, zástupci antisemitského Rádia Maryja nebo knězem obviněným ze sexuálního obtěžování.

Kleopatra je zpět. Legendární film z 60. let se dočká nové verze

Film

Ze zahraničních novinek můžeme jmenovat třeba snímek Jeden říká ne čínského režiséra Dayong Zhaa, který zachycuje zoufalý boj muže jménem Azhong proti brutální stavební lobby ve snaze uchránit svůj domov. Rostoucí čínská velkoměsta pohlcují venkov, tamější obyvatelé jsou nuceni uvolnit místo pro nové domy a podnikatele z měst. Naprostá většina místních tlaku podlehne, Azhong se systému rozhodne vzdorovat.

„Snímek Vlastní domov libanonské režisérky Ruby Atiyehse sleduje, jak se prostřednictvím intimního auto-terapeutického videodeníku lze vyrovnat s pocitem odcizenosti a najít vlastní kořeny v cizí zemi. Sama režisérka se svou rodinou žije v exilu. Film Otčiny italského režiséra Gabriela Babsi pak zachycuje jistého Hervého, který utekl před válkou z Pobřeží slonoviny do Řecka, kde si našel nový domov i práci: žije ve vybydleném bytě a pracuje jako ilegální převaděč,“ popsala Zuzana Kopáčová z Ji.hlavy.

Comeback po 15 letech. Stevie Wonder přichází s novou muzikou

Kultura

„Dokument Gevarova země pak zachycuje uprchlíka ze Sýrie, který na okraji francouzské Remeše starostlivě pečuje o malou zahradu a rád by tak dočasný azyl vyměnil za stálý domov. Syrový snímek Dům francouzské režisérky Judith Auffrayové pak zachycuje budovu, kde se lidé s diagnózou autismus učí, jak být doma. Po zmizelém otci pátrá v rakousko-madagaskarském snímku Zaho Zay tvůrčí dvojice George Tiller a Maéva Ranaïvojaona. Snímek ovlivněný psychoanalýzou se skládá z hypnotizujících obrazů madagaskarské společnosti, zmítané válkou, chudobou, korupcí a kriminalitou,“ dodala.

Akreditace a další informace na www.ji-hlava.cz.

Reklama

Výběr článků

Načítám