Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Ji.hlava z tepla domova. Festival i tak chystá kompletní programovou nabídku

Kultura

  18:00
JIHLAVA - Čtyřiadvacátý ročník jihlavského mezinárodního festivalu dokumentárních filmů rozhodně vstoupí do historie: od 27. října do 8. listopadu se uskuteční pouze online.

Vlci na hranicích. Při o návrat šelem na Broumovsko (a dobu, kdy se chodívalo do restaurací) zdokumentoval Martin Páv. foto: MFD Jihlava

Program letošní Ji.hlavy ve středu představili pořadatelé festivalu na tiskové konferenci, která se konala prostřednictvím videopřenosu a neobešla se bez drobných technických potíží. Plány pořadatelů jsou nicméně ambiciózní nejen co do uváděných filmů, ale právě i pokud jde o další komunikaci s diváky: „Rádi bychom co nejvíce zprostředkovali jihlavskou atmosféru. Plánujeme několik paralelních živých streamů, celodenní vysílání z jihlavského Majáku i interaktivní propojení diváků a filmařů,“ říká ředitel festivalu Marek Hovorka.

Ten také včera ukázal, jak lze na vynucený přesun na web nahlížet z té lepší stránky: „Mnohokrát jsme slyšeli upřímné nářky diváků, že se nedostali do kina, že byly velké fronty nebo že už se jim narodily děti a nemůžou přijet, ale předtím rádi jezdili. Tak ten letošní ročník berme jako za odměnu, že aniž bychom za těmi filmy museli do Jihlavy, tak se k nim dostaneme.“

Cenu akreditace pořadatelé ponechali na úrovni jarní zvýhodněné nabídky, zájemci tak zaplatí 350 korun. „Z každé akreditace věnujeme 60 % filmařům a rozdělíme je spravedlivě podle toho, jak bude který film sledovaný,“ uvádějí pořadatelé.

Vzdor v Číně, karanténa v Itálii a Karel v Polsku

Hlavní mezinárodní sekce Opus Bonum letos představí zejména esejisticky laděné snímky věnované širokému spektru aktuálních témat. Silný zážitek slibuje například čínský film Jeden říká ne (režie Dayong Zhao) o muži, který se odmítá vzdát svého domova a vystěhovat se z vesnice určené k demolici.

Pandemie koronaviru, reflektovaná i v dalších festivalových sekcích, se v rámci Opus Bonum představí prostřednictvím videodeníku z karantény, který do filmu Mizející přetavil Ital Filippo Ticozzi.

Na pomezí beletristické povídky a sociálně-kritického dokumentu stojí snímek Američana Edwarda Kihna Vágní terén, v němž se fiktivní reportérka snaží dokumentovat proměny chudinských čtvrtí ve Filadelfii, kde mají v budoucnu stát luxusní střediska. Částečně fiktivního dokumentaristu zase představí snímek Víta Klusáka a Filipa Remundy Jak Bůh hledal Karla. Tvůrci vyslali svého kolegu Karla Žaluda zkoumat polskou zbožnost očima českého neznaboha a dokumentují jeho cestu.

Vedle Opus Bonum a dalších soutěžních sekcí představí Ji.hlava také tradiční profilové výběry. Sekce Průhledná krajina se letos zaměří na korejskou kinematografii a sekce Průhledná bytost nabídne snímky Alberta Kahna. Ji.hlava nabídne také výběr z tvorby afroamerických filmařů pod titulem Black Cinema Matters.

KDO BUDE SOUTĚŽIT V DOMÁCÍ SEKCI ČESKÁ RADOST?

■ Večný Jožo

Režie: Jan Gogola ml.

Dokumentární portrét rozkrývá komplikovanou osobnost slovenské hudební legendy Joža Ráže. S přesvědčením, že je důležité otevřít se světům, které jsou nám cizí, natáčel režisér snímek deset let.

■ Jak Bůh hledal Karla

Režie: Vít Klusák, Filip Remunda

Režisér Karel Žalud s režiséry Vítem Klusákem a Filipem Remundou po několik let navštěvoval Polsko, aby lépe pochopil Poláky a jejich vztah k Bohu.

■ Vlci na hranicích

Režie: Martin Páv

Vlci se po více než dvou stech letech opět začali objevovat v broumovských lesích. Část místních jejich návrat vítá, chovatelé ovcí a dobytka v divokých zvířatech naopak spatřují hrozbu.

■ Jan Jedlička: stopy krajiny

Režie: Petr Záruba

Český malíř, filmař a fotograf v roce 1968 emigroval a jeho druhým domovem se stala pustá krajina toskánské nížiny Maremma. Imprese nového domova přenášené na plátna, fotografie i surovinu filmu zachycují vnitřní zrak a duchovní pouto umělce vyvázaného ze společenských struktur.

■ Pripyat Piano

Režie: Eliška Cílková

Audiovizuální elegie za místem opuštěným lidmi, po kterých zůstaly jen zvuky uvězněné v rozpadajících se pianech.

■ Osobní život díry

Režie: Ondřej Vavřečka

Spolu s vědci a filozofy od Althussera po Žižeka formou živé, stylisticky i tematicky eklektické koláže autor zkoumá, jak lze myslet prázdno.

■ Jsme epicentry zemětřesení

Režie: Tomáš Hlaváček

Výlet městského páru na venkov se stává podkladem k poetické úvaze nad suchem v krajině a environmentálním žalem v člověku.

■ Pouť krkonošská

Režie: Karel Čtveráček

Novodobí poutníci, inspirováni pěším putováním básníka Karla Hynka Máchy, objevují krásy české krajiny, předčítají úryvky básní a postřehů z Máchova zápisníku a pozorují střet člověkem nedotčené přírody a moderní civilizace.

■ Alchymická pec

Režie: Adam Oľha, Jan Daňhel

Jan Švankmajer se po dotočení svého posledního filmu Hmyz sám stal aktérem natáčení. Jan Daňhel a Adam Oľha s ním strávili tři roky a mohli tak zachytit konkrétní situace i obecné úvahy o jídle, fetiších, konci člověka i západní civilizace.

■ Bíla na bílé

Režie: Viera Čákanyová

Videodeník režisérky z jejího pobytu na polské antarktické stanici, kde v roce 2017 natáčela film FREM (2019), jehož hlavní postavou byla umělá neuronová síť.

■ Miri fajta

Režie: Petr Kačírek, Martin Chlup

Ústřední postavou dokumentu je Robin Stria, který se snaží vytvořit první romský sitcom v Čechách.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!