redakce | Zprávy | 16.10.2020
Sedmdesát procent lidí se pokusí za svůj život napsat příběh. Často to nedopadne: potýkáme se s paralýzou, nejistotou před samotným psaním. Jonáš Zbořil vytvořil pro literární spolek Poustevna šestidílný podcast, který nabízí pomoc s tímto problémem. Právě k němu odkazuje tajuplný název Horror vacui – strach z prázdna, na nějž série hledá protilék.
Jak začít psát, radí vždy dva zavedení autoři: mimo jiné reportérka Saša Uhlová, básník Petr Borkovec nebo filozofka Tereza Matějčková. Pokaždé jde přitom o rozhovory, které přístupně a z gruntu přibližují, jak začít psát jednotlivé útvary. První díl věnovaný próze vyšel 15. 10. na Spotify, Apple Music a dalších platformách. Další části budou následovat v týdenním intervalu.
Moderátor Jonáš Zbořil (1988) je básník, novinář a hudebník. Letos mu vyšla sbírka Nová divočina (Host), na Radiu Wave moderuje pořad věnovaný literatuře Liberatura. Koncertuje s kapelou Sundays On Clarendon Road, které loni vyšla deska Solid State. Podcast Horror vacui vznikl za podpory literárního spolku Poustevna. Ten pořádá každý měsíc autorská čtení v přírodě a zájemcům o možnost nerušeně psát poskytuje prostor v žižkovském Domě Radost. Jak začít psát, radí vždy dva zavedení autoři: mimo jiné reportérka Saša Uhlová, básník Petr Borkovec, nebo filozofka Tereza Matějčková. Pokaždé jde přitom o rozhovory, které přístupně a z gruntu přibližují, jak začít psát jednotlivé útvary. První díl věnovaný próze vychází už 15. října na Spotify, Apple Music a dalších platformách. Další části budou následovat v týdenním intervalu.
Próza: David Zábranský a Klára Vlasáková
V prvním díle je zkoumáno, jak moc je v psaní důležitá rutina nebo jak může vznik textu inspirovat vztek. Své rady sdílí Klára Vlasáková, která letos představila oceňovaný debut Praskliny a David Zábranský, který byl nominován na cenu Magnesia Litera za svůj šestý román Logoz.
Reportáže: Saša Uhlová a Mariusz Szczygiel
Jak důležité je napojit se na své respondenty, jak se stát neviditelným, jak problematická je pravda, to řeší ve druhém díle série Horror Vacui. Na pomoc byla přizvána Saša Uhlová, díky níž se v Česku začaly mimo jiné řešit pracovní podmínky nízkopříjmových zaměstnání. Polský novinář Mariusz Szczygiel je znám jako čechofil a autor bestselleru o české historii Gottland.
Odborné psaní: Tereza Matějčková a Jiří Sádlo
Horror Vacui tentokrát o tom, jak důležité je testovat myšlenky v hospodě u piva a o tom, proč akademici utíkají k beletrizovanému psaní. Právě o tom hovoří filozofka Tereza Matějčková, autorka knihy Hegelova fenomenologie světa, která vedle odborných statí vrací filozofii do denního tisku a pomáhá tak rozčísnout nepřehlednou každodennost. Jiří Sádlo je biolog, který v Češích vzbudil zájem o krajinu kolem železničních náspů a dálničních nadjezdů.
Poezie: Alžběta Stančáková a Michal Maršálek
Čtvrtý díl Horror Vacui je o vztahu poezie a vědy o tom, proč v životě potřebujeme mnohoznačnost i o tom, proč básně začaly mezi lidmi znovu nabývat na důležitosti. Alžběta Stančáková je básnířka a bohemistka, která za svůj básnický debut Co s tím z roku 2014 získala Cenu Jiřího Ortena. Michal Maršálek je básník, esejista a psychiatr, který svůj pozdní básnický debut Z člověka oči vydal v roce 2007 a v roce 2014 byl nominován na cenu Magnesia Litera.
Editoři: Petr Borkovec a Olga Stehlíková
Pátý díl Horror Vacui je o důležitosti průvodních e-mailů, které napíšete k odeslaným rukopisům, i o tom, kdy je dobré se s editorem hádat. Tentokrát radí Olga Stehlíková a Petr Borkovec. Stehlíková za svůj debut Týdny získala v roce 2015 Cenu Magnesia Litera, Borkovec publikuje ceněné knihy už od raných devadesátých let, na sklonku roku 2019 zaujal kritiky i čtenáře knihou krátkých próz Petříček Sellier a Petříček Bellot.
Scenáristika: Lucie Vaňková a Jan Kavan
Šestý díl Horror Vacui o tom, jak se dá hrát příběh a co už můžeme nazývat narativem. Filmová scenáristka Lucie Vaňková (Palkosková) stojí za řadou svébytných snímků jako Dištanc nebo Salon Irena, Jan Kavan je herním scenáristou, jeho nejnovějším počinem je hra Someday you’ll return.
Horror vacui
spotify pořadu
redakce 18.04.2024
Zvuk současnosti i budoucnosti, noci na tanečním parketě a nové objevy. Jako každý rok i letos překračuje program Music is Science festivalu Academia Film Olomouc hranice žánrů.
redakce 18.04.2024
Na hudebním festivalu A Day of Sound vystoupí Monty Adkins, Alessandro Bosetti nebo Sisa Fehér.
redakce 18.04.2024
TDEP, kteří posunuli hranice extrémního metalu, mají miliony příznivců a ovlivnili tisíce hudebníků se k této speciální příležitosti vrátí po sedmi letech na pódium.
komerční článek 18.04.2024
Připravte se ponořit do světa výjimečných hudebních rezidencí, které doslova ovládly srdce návštěvníků z celého světa.
redakce 17.04.2024
Šestnásť rokov po vydaní svojho debutového albumu sa vrátili ku svojmu starému mottu, že refrény sú pre slabých.
redakce 17.04.2024
Festival se také stěhuje do většího areálu brněnského Velodromu a jeho okolí na výstavišti BVV, který nabídne sedm nejen hudebních scén.
redakce 17.04.2024
Pro fanoušky přichystali Orffové i malé překvapení - vydání Písně pro Stefanii Sauer na streamovacích platformách.
redakce 16.04.2024
O tom, že živá vystoupení Báry Zmekové jsou unikátní zážitek, svědčí i její předchozí Live at Gong.
redakce 16.04.2024
Danielův track Climax v sobě spojuje prvky minimal housu a techna.
redakce 16.04.2024
Jak se často zmiňuje v recenzích, hudba Cari Cari je jako soundtrack nekonečných letních roadtripů a oslava osobní svobody.