RECENZE: Princezna zakletá v čase ukazuje českou pohádku v nejlepší formě

Zábavná a neokoukaná. I tak by bylo možné definovat novou pohádku od debutujícího Petra Kubíka. Jedním dechem však můžeme dodat, že chybí zkušenější režie a větší důvěra v diváka. Ovšem i přes některá škobrtnutí se jedná o nejlepší pohádku poslední doby, kterou zastiňuje pouze Strachův Anděl Páně.

Princeznu Ellenu (Natalia Germani) zaklela zlá čarodějnice Murien (Simona Zmrzlá). Alchymista Archivald (Roman Zach) jí však vtiskne na ruku ochranné kouzlo, které se však zachová poněkud nepředvídatelně, takže se princezně začne opakovat poslední den stále dokola. Ellena tak musí zlomit své prokletí, aby se zachránila a osvobodila z časové smyčky. Na poslední chvíli se ještě vypraví princeznu zachránit její dávný kamarád Jan z Calderónu (Marek Lambora), protože jedině láska dokáže zlomit každé prokletí.

Námět pochází od Petra Kubíka, mladého režiséra a scénáristy, který se doposud věnoval převážně reklamnímu průmyslu. Rovněž má bohaté zkušenosti s tvorbou vizuálních efektů, což je jedna z domén, která je v české kinematografii dlouhodobě přehlížena.

Velkým kladem Princezny zakleté v čase je její vizuální stránka, která se oprostila od snahy vytvořit barevnou zářivou koláž záběrů à la Zdeněk Troška. Hutnější a temnější barvy podkreslují atmosféru, která není až tak bezstarostná, jako jsme u většiny českých pohádek ze současné doby zvyklí. Vizuální efekty sice nefungují vždy úplně skvěle, ale s přehledem dosáhnou kvalit béčkového hororu či fantasy filmu z produkce zámořské továrny na sny. Co z toho plyne, bylo příjemné vidět, že i u nás dokážeme natočit snímek, který se po vizuální stránce jen tak neztratí v evropské kinematografii.

Dále se však začínají projevovat problémy, z nichž nejvíce vyčnívá omezený herecký repertoár slovenské představitelky princezny. Natalia Germani se bohužel pěkně vykoupala v repetitivním vyprávění a jediné, co jí opravdu jde, je póza nafoukané princezny. Herecky ji hravě strčí do kapsy Eliška Křenková, která ztvárnila princezninu nejlepší a nejspíš i jedinou přítelkyni Amélii.

Zde se dostává ke slovu absence pevnějšího režisérského vedení. Scénář je totiž poměrně povedený, i když se nedokáže vyvarovat několika přešlapům a klišé. Samotný děj je pak poskládán z jiných příběhů a minimálně snaha o citaci čiší skoro z každé scény. S horečným vykřikováním, že Kubík jen vykrádá jiné snímky, nemohu souhlasit, přestože si půjčuje mnohé.

Jedním z problémů scénáře je pak jeho přílišná bohatost, která nedokáže vyčerpat jednotlivé části časové smyčky. Z toho plyne také poměrně dlouhá stopáž sto patnácti minut, jež spíše koresponduje s plnohodnotným filmem než s pohádkou.

Zklamání se však dostavilo hned v prvních několika minutách, kdy se divák dozvěděl téměř celou nosnou konstrukci příběhu a první polovina snímku je tak spíše jakousi zábavnou vycpávkou předtím, než se skutečně začne něco dít. Nicméně je nebetyčná škoda, že autor neodkrýval podstatu záhady až společně s hlavní hrdinkou a divákem. Vždyť právě z toho plyne jistá dávka zábavy, když dokážete předběhnout protagonistu a nahlédnout za další roh. Ovšem v tomto případě vidíte na druhý konec bludiště a víte, že tam čeká další, jenže musíte si odbýt povinné kolečko s hrdinkou, která vlastně až tak zábavná není.

Snímek však kromě příběhu Elleny, jejíž postava projde očekávaným leč poměrně zásadním vývojem, dokázal najít také prostor pro Amélii a Jana. Jejich role jsou sice převážně komparzem pro princeznin příběhový oblouk, ale tu a tam se o nich dokonce dozvíme i něco zásadnějšího, co dokáže odhalit jejich motivaci Elleně pomoci, přestože tu oba znají jako rozmazlenou princezničku. Zrovna další osudy Amélie by mohly být poměrně zajímavé, protože její uštěpačnost a schopnost se princezně do očí vysmát je dost zábavná.

Při odchodu z kina bych Princezně zakleté v čase napálil takovou lepší osmdesátku, ovšem postupem času začal snímek uzrávat a šťavnaté jablko se začalo lehce scvrkávat a snad i červík vykouknul. Ovšem pozitiva jasně převyšují negativa a nahlížeje snímek perspektivou pohádky, jedná se o podařený počin, který má ambici nějak vypadat. Vadou na kráse jsou však místy topornější herecké výkony a určité šablonovité postupy ve scénáři, kterých se však ubrání málokterý snímek.

Celkové hodnocení: 75 %

Princezna zakletá v čase (2020)

Hrají: Natalia Germani, Eliška Křenková, Marek Lambora, Simona Zmrzlá, Martin Dejdar, Roman Zach, Martin Písařík, Jan Révai, Terezie Holá, Veronika Freimanová, Jakub Ouvín, Vladimír Polák, Pius Okaba, Magdaléna Malinová, Pavel Richta, Elizabeth Drobotová, Michal Škach, Anežka Přikrylová, Viktor Krištof

Režie: Petr Kubík

Scénář: Petr Kubík, Lukáš Daniel Pařík, Viktor Krištof

Kamera: Pavel Kopp

Hudba: Lukáš Daniel Pařík, Tomáš Valent

Česko / 115 min / pohádka, fantasy, komedie

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.
Iveta Bartošová

RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti

Snad nikdo není s mašinérií bulváru spjatý tolik, jako zpěvačka Iveta Bartošová. Hvězda normalizačního popu, jejíž život byl po revoluci jako na houpačce. Spíš než s pěveckou kariérou si ji spojujeme s vyhořením, nenaplněnými sny a tragickým osudem. Dokumentární minisérie Málo mě znáš se k médií nesčetněkrát omílanému příběhu vrací jinak. Kriticky, empaticky, bez bulvárnosti i sentimentu.

Více souvisejících

recenze filmy Kina pohádka české filmy pohádka Princezna zakletá v čase Bohemia Motion Pictures Roman Zach Martin Dejdar

Aktuálně se děje

před 12 minutami

před 31 minutami

před 34 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Helena Langšádlová

Ministryně Langšádlová se rozhodla podat demisi

Ministryně pro vědu, výzkum a inovace Helena Langšádlová (TOP 09) se rozhodla podat demisi, oznámila její strana ve čtvrtek ráno. Podrobnosti má končící členka Fialovy vlády poskytnout odpoledne. 

před 1 hodinou

před 3 hodinami

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Od příští sezóny ponese nejvyšší fotbalová liga jméno sázkovky Chance. Přiteče díky ní čtvrtmiliarda ročně

Až letos v červenci odstartuje nová sezóna tuzemské nejvyšší fotbalové soutěže, už se v jejím názvu neobjeví jméno sázkové kanceláře Fortuna, ale jejího konkurenta Chance. Právě tato sázková kancelář totiž vyhrála výběrové řízení na titulárního partnera první fotbalové ligy a díky tomu si tak tuzemský profesionální fotbal od příští sezóny dalších pět let přijde na čtvrtmiliardy ročně.

včera

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

včera

včera

Michal Koudelka

Vláda chce urychlit výstavbu OZE, prezidentovi navrhla povýšení šéfa BIS Koudelky.

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezení tzv. akceleračních zón určených pro jejich výstavbu podle pravidel, která schválila vláda na středečním jednání. Navrhla také povýšení šéfa BIS Michala Koudelky do hodnosti generálmajora. 

včera

včera

Charles Leclerc

Stáj Scuderia Ferrari mění název + FOTO

Neuvěřitelné se stává skutečností. Ferrari je jediným týmem, který nepřetržitě závodí v přední motoristické disciplíně od založení formule 1 v roce 1950. Žádný tým nezastává takovou tradici jako Scuderia. Tradice – kterou nyní Italové (částečně) boří.

včera

včera

Petr Rada, trenér

Radovi se snížil trest za rasismus z osmi na tři měsíce. I tak je ale trenér pražské Dukly zklamaný

Původně vyslovený trest ze strany disciplinární komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) pro kouče druholigové pražské Dukly Petra Rady za rasistickou urážku vůči již bývalému kouči Brna Tomáši Poláchovi vyvolal velké debaty ve veřejném prostoru. Byl totiž rekordní, konkrétně osmiměsíční. Po verdiktu odvolací komise se ale bude moci pětašedesátiletý kouč vrátit na lavičku již po třech měsících. Zkrácení trestu i pro Duklu znamená, že se bude muset obejít bez Rady až do konce právě probíhající sezóny, jelikož zákaz činnosti mu nově vyprší až začátkem sezóny příští.

včera

Šojgu ztrácí vliv v Kremlu? Zatčení jeho náměstka něco signalizuje

Zatčení náměstka ministra obrany Timura Ivanova signalizuje souboj o zdroje a moc uvnitř ruské elity na počátku nového prezidentského období Vladimira Putina.

Zdroj: Radek Novotný

Další zprávy