Z PRVNÍ RUKY: 43. týden 2020

Z PRVNÍ RUKY: 43. týden 2020

 


Zubní pohotovost o víkendu na Prachaticku a Strakonicku
24. – 25. 10. MUDr. Tomanová Poliklinika Vimperk 388 415 761
24. – 25. 10. MUDr. Hanzelín Sokolovská 1336, Strakonice 737 163 042

Ošetření akutním pacientům poskytují vyjmenovaní lékaři ve svých ordinacích vždy od 08.00 do 10.00 hod. Ve všední dny poskytuje zubní pohotovost Nemocnice v Českých Budějovicích od 16.30 do 21.30 hod, v sobotu, v neděli a o svátcích od 08.00 do 18.00 hod. v horním areálu nemocnice, pavilon C.

(Jihočeské nemocnice)



 

 

Koronavirus se nevyhýbá ani České poště, firma omezení nechystá

Situace posledních dnů, mimořádná opatření vydávaná Vládou ČR a karanténní nařízení v souvislosti s šířením koronaviru. To vše ovlivňuje náš život, chod firem. Česká pošta není výjimkou. Přesto zatím jeden z největších zaměstnavatelů v České republice neplánuje výrazná omezení, která by ovlivnila fungování podniku, který je součástí páteřní infrastruktury státu.

„Současnou nelehkou situaci Česká pošta zvládá bez zásahů, které by její klienti pocítili. Přesto se situace mění každým dnem a nevíme, co přinese zítřek. Také pošťáci jsou jenom lidé a koronavirus se jim nevyhýbá. Chci proto naše zákazníky požádat o shovívavost, pokud se jim opozdí jejich zásilka. Naopak pro ně chystáme další možnosti, jak si zásilky vyzvedávat co nejblíže svému domovu. Od listopadu se tak dočkají dalších 1500 nových výdejních míst, tzv. Balíkoven. Spolu s poštami, kterých je 3200, nabídneme nejširší výdejní síť v Česku,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

Kromě rozšíření počtu výdejních míst mohou klienti své zásilky k vyzvednutí směrovat také na 68 dep, nebo řadu služeb vyřídit bezkontaktně na webu České pošty www.postaonline.cz nebo na mobilní aplikaci Pošta online. Všechna depa, u kterých lze bez problémů zaparkovat a rychle vyzvednout balík, jsou k dispozici na https://bit.ly/2HjhZkV po zadání slova „depo“.

Česká pošta v září a v říjnu zavedla na některých pobočkách tzv. jednosměnný provoz. Ten mimo jiné umožňuje vykrývat absence zaměstnanců nebo karanténní opatření skupiny pracovníků z důvodu šíření koronaviru. Česká pošta proto nemusí přistupovat k omezení provozní doby svých poboček kvůli koronaviru. V současné době jsou kvůli koronaviru dočasně uzavřeny jednotky zejména jednopřepážkových, tedy nejmenších poboček.

Vládní mimořádná opatření se zčásti dotýkají také činnosti České pošty. Co se nemění, je standardní provoz, otvírací doba poboček a ostatní činnosti spojené s provozem Pošty. Stejně tak depa a hlavní třídící centra mohou nadále přijímat a vydávat poštovní zásilky bez omezení.

Provozní doba pošt Partner se odvíjí od otevírací doby úřadu, nebo soukromníka, který franšízu zajišťuje.

Na základě vládního opatření také Česká pošta ve všech svých provozovnách vyzývá k tomu, aby se zákazníci zdržovali v kratších vzdálenostech, než jsou 2 metry. Vstup na pobočku je možný pouze ve dvou lidech, pokud se nejedná o členy jedné rodiny. Česká pošta na všech svých provozovnách umisťuje dezinfekční prostředky a zákazníci musejí mít při návštěvě pobočky zakrytá ústa a nos.

„Vážení zákazníci, pokud dojde k případným prodlevám či dalším komplikacím při poskytování poštovních služeb, pak se Česká pošta omlouvá. Celá republika funguje v nouzovém režimu, společnost zažívá výrazné omezení svého života. Česká pošta se snaží, aby svým dílem přispěla k co nejmenšímu dopadu restrikcí na populaci. Zároveň ale důrazně vyžaduje dodržování vládních opatření. Uděláme pro vás maximum, dejte nám nezbytné minimum. Díky,“ říká generální ředitel České pošty Roman Knap.

(tzčp)


 

Výběr z médií: závodní jídelny bojují o přežití, kočky se množí ve velkém a šíření invazivní rostliny

Českem se nově šíří invazivní rostlina bolševník sosnovský, je jedovatý a způsobuje zdravotní problémy i člověku, píše Mf Dnes. Cestovní kanceláře pravděpodobně nevrátí klientům peníze za zrušené dovolené kvůli lockdownu, vláda totiž cestování do zahraničí nezakázala, informují Lidové noviny. Deník Právo se pak zabývá závodními jídelnami, které se kvůli pandemii ocitly ve vážných problémech a aktuálně hlásí o polovinu menší tržby.

CELÝ ČLÁNEK


 

Červené víno z Chille obsahovalo výrazně nadlimitní množství pesticidu

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) zjistila nadlimitní množství reziduí pesticidu captan v červeném víně „CABERNET SAUVIGNON, D. O. VALLE CENTRAL, červené víno, suché z Chile, ročník 2019, č.š. L 0015-0120, alk. 12,5 % obj.,“ původem z Chille.

Laboratorní analýza prokázala, že výrobce v předmětné potravině desetkrát překročil maximální povolený limit pro přítomnost reziduí pesticidu captan. S ohledem na toto zjištění nelze předmětný výrobek považovat za bezpečný ke konzumaci. Víno, které jsme úředně odebrali v provozovně Kaufland, Stolářská 1758, Veselí nad Moravou, náleželo k šarži s označením „L 0015-0120“.

Více informací o zjištění a kompletní fotodokumentaci naleznete ZDE: https://www.potravinynapranyri.cz/Detail.aspx…

Pro úplnost dodáváme, že od stejného výrobce jsme před několika měsíci úředně odebrali červené víno totožné odrůdy v prodejně potravin Kaufland v Prachaticích. Také v tomto případě jsme ve víně analýzou v akreditované laboratoři zjistili nadlimitní přítomnost pesticidu captan. Výrobce zde překročil maximální limit dokonce jedenáctkrát.

Text a foto: FB – Potraviny na pranýři


 

Ani v říjnu se zákon o prodejní době v maloobchodě neuplatní

Velké obchody s potravinami mohou zůstat pro spotřebitele otevřené i v den, kdy si připomínáme vznik samostatného státu. Platí totiž nouzový stav a ten umožní podnikatelům prodávat 28. října 2020 i v prostorách nad 200m², což v předchozích letech nebylo ze zákona možné.

Tedy například i velké prodejny potravin s prodejní plochou nad 200m² mohou prodávat opět bez omezení. Zjednodušeně řečeno – zákon o prodejní době v maloobchodě po dobu nouzového stavu „neplatí“.

Ale pozor – uvedená výjimka se týká pouze zákona o prodejní době v maloobchodě. Veškerá opatření Vlády ČR a Ministerstva zdravotnictví týkající se maloobchodu samozřejmě nadále platí.

Aktuální opatření dohledáte na www.vlada.cz.

 

(tzčoi)


 

Ministerstvo zdravotnictví podpoří koordinaci činnosti dobrovolníků ve zdravotních službách

Ministerstvo zdravotnictví dne 22. října 2020 vyhlašuje výzvu k předkládání žádostí o dotaci v rámci Programu podpory dobrovolnické činnosti u poskytovatelů zdravotních služeb. Vybraní žadatelé získají max. 950 000 Kč určených na vzdělávání koordinátora dobrovolníků a jeho plat či mzdu, případně další výdaje spojené s provozem dobrovolnických programů.

Vybráno by mělo být 16 poskytovatelů zdravotních služeb, kteří budou od dubna 2021 rovněž pilotně ověřovat nově vznikající Metodiku programu dobrovolnictví. Do programu se mohou poskytovatelé lůžkové zdravotní péče hlásit až do 7. ledna 2021.

„Ministerstvo zdravotnictví se dlouhodobě snaží o rozvoj v této oblasti. Vyhlašovaný dotační program byl připravován v rámci realizace projektu Efektivizace systému nemocniční péče v ČR prostřednictvím dobrovolnické činnosti již od ledna tohoto roku, nyní se však potvrdila jeho enormní potřebnost a přínos,“ zdůraznil ministr zdravotnictví Roman Prymula.

Dotační program se řídí výzvou a Pokyny pro žadatele a příjemce programu podpory dobrovolnické činnosti u poskytovatelů zdravotních služeb uveřejněné zde.

Výhody dobrovolnických programů ve zdravotních službách jsou již delší dobu ověřovány praxí. Z přítomnosti dobrovolníků ve zdravotnických zařízeních mají užitek zejména pacienti a jejich rodinní příslušníci. Pozitivní vliv je však možné sledovat také u personálu i u dobrovolníků samotných. Připravovaná podpora dobrovolnických programů je tak prokazatelně zcela v souladu s aktuálně probíhajícím zkvalitňováním zdravotní péče poskytované pacientům v rámci celé České republiky. Vybraná zdravotnická zařízení dostanou nejen podporu finanční, ale také pomoc s nastavením všech potřebných procesů, které se zavedením či rozvojem programu dobrovolnictví souvisejí.

Program je součástí projektu „Efektivizace systému nemocniční péče v ČR prostřednictvím dobrovolnické činnosti“ reg. č.: CZ.03.3.X/0.0/0.0/15_018/0007517 realizovaného Ministerstvem zdravotnictví v rámci Operačního programu Zaměstnanost, prioritní osa 3 – Sociální inovace a mezinárodní spolupráce. Tento projekt je spolufinancován Evropskou unií z Evropského sociálního fondu.

(tzmz)


 

Výběr z médií: úspěch Žežulky na Slovensku, spor na inspekci životního prostředí i náklady na český dluh

V pátečních médiích se dočtete, že šéfem finanční správy na Slovensku se může stát Čech. Do druhého kola výběrového řízení se dostal exředitel české daňové správy Jiří Žežulka, píše Mf Dnes. Týmu rozkrývajícímu nelegální obchody se zvířaty podle serveru Seznam Zprávy dál hrozí zrušení. Spor ohledně specializovaného oddělení České inspekce životního prostředí trvá už několik měsíců. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Aktuální informace k čerpání ošetřovného během posledního říjnového týdne

Ze zákona není možné čerpat ošetřovné během prázdnin a tzv. ředitelského volna. Konkrétně v týdnu 26. 10. – 1. 11. došlo k souběhu několika typů dnů (státní svátek, víkend, prázdniny).

V tomto týdnu bude nárok na ošetřovné následující:
• 26. 10. – 27. 10. ošetřovné bude náležet, školy jsou uzavřené nařízením vlády
• 28. 10. – ošetřovné bude náležet, jedná se o státní svátek
• 29. 10. – 30. 10. ošetřovné nenáleží, jedná se o dlouhodobě avizované podzimní prázdniny – rodič musí řešit se zaměstnavatelem např. dovolenou
• 31. 10. – 1.11. ošetřovné bude náležet, jedná se o víkend

Rodič standardně vyplní výkaz péče za daný kalendářní měsíc, jako tomu bylo na jaře. Formulář se v současné chvíli aktualizuje na nové podmínky a bude k dispozici v příštím týdnu. Rodič ošetřovné ukončovat nebude, ve výkazu péče označí dny kdy pečoval, zaměstnavatel pak vyznačí čtvrtek a pátek jako pracovní – rodič si vyřeší se zaměstnavatelem volno stejně, jako kterékoli jiné prázdniny, když potřebuje být s dítětem doma. Nejčastěji se bude jednat zřejmě o dovolenou a za tyto dny bude tedy klasicky náležet výplata od zaměstnavatele.

Česká správa sociálního zabezpečení


 

Vedoucí KPR Vratislav Mynář vystoupil na Pražském hradě na tiskovém brífinku, aby seznámil veřejnost s rozhodnutím prezidenta republiky odložit ústavní akt předávání státních vyznamenání pořádaný u příležitosti státního svátku 28. října:

Dámy a pánové, milí spoluobčané, dobrý den,

dovolte mi, abych vás přivítal na dnešním tiskovém brífinku Kanceláře prezidenta republiky konaného k tématu uskutečnění ústavního aktu předání vyznamenání u příležitosti státního svátku 28. října.

28. říjen je jedním z řádových dnů, během kterých prezident republiky podle Ústavy ČR čl. 63, bod 1, písmeno „H“ „propůjčuje a uděluje státní vyznamenání“.

Hned na úvod uvedu na pravou míru dezinformaci, která se objevila v médiích a podporují ji někteří politici.

Od samého začátku neuvažujeme a nikdy jsme neplánovali po skončení ústavního aktu žádnou recepci, raut či, chcete-li, party.

Ústavní akt předávání státních vyznamenání byl vždy plánován pouze ve Vladislavském sále za dodržení všech hygienických podmínek a v souladu s rozhodnutím vlády za účasti pouze vyznamenaných, pana prezidenta a nejnutnějšího personálu či televize. Všichni vyznamenaní roušky, rozestupy mezi nimi, všichni test na Covid-19 ne starší 24 hodin.

Nebyli pozváni ústavní činitelé, politici, senátoři, poslanci, diplomaté, církevní hodnostáři, speciálně pro někoho nebyli pozváni ani soudci, rektoři, vzácní hosté. Prostě kromě vyznamenaných nikdo další.

Na základě doporučení ministra zdravotnictví pana profesora Prymuly se prezident republiky rozhodl, že slavnostní akt předávání státních vyznamenání bude odložen a bude se konat příští rok, 28. října 2021.

Seznam těch, kterým bylo státní vyznamenání uděleno nebo propůjčeno, bude zveřejněn 28. října ve 20:00 hodin na stránkách Pražského hradu.

Chtěl bych poděkovat všem vyznamenaným, kteří se nebáli přijet na Pražský hrad a osobně převzít ocenění z rukou pana prezidenta. V této těžké době je v tom kus osobní statečnosti a zaslouží si úctu a obdiv.

Chtěl bych se také všem letos vyznamenaným omluvit za slova primátora Hřiba, který slavnostní akt předávání vyznamenání nazval „party na Hradě pro papalášskou smetánku“. Mezi vyznamenanými jsou veteráni 2. světové války, kteří bojovali za naši budoucnost, za vlast, za národ, jsou mezi nimi osobnosti, které denně bojují za naše životy s epidemií, je mezi nimi mistr Karel Gott. Tyhle všechny primátor Hřib označil za „hladová prasata“.

Je to nejstrašnější urážka všech vyznamenaných v téměř stoleté historii tohoto významného aktu. Urážka těch, kteří na rozdíl od něho pro tuhle zemi vykonali mnoho dobrého. Kdyby v sobě měl aspoň trochu slušného vychování, tak se za svá slova omluví, okamžitě odstoupí a někde v soukromí si nafackuje. Nechám na vás, vážení spoluobčané, abyste si sami udělali obrázek o tom, co to je za člověka.

Jako připomínku tohoto významného dne a pro povzbuzení nás všech proběhne v pravé poledne slavnostní střídání Hradní stráže, kde v závěru zazní státní hymna České republiky.

Dále bude večer 28. října slavnostně v barvách české trikolóry nasvíceno I. nádvoří Pražského hradu.

Vážení spoluobčané, dovolte mi poděkovat za vaši pozornost a všem nám přeji hodně, opravdu hodně zdraví.

Vratislav Mynář, vedoucí Kanceláře prezidenta republiky


 

Výběr z médií: omezování výdajů na marketing, nejlepší města pro podnikání i motorkáři v parcích

22. října- Ve čtvrtečních Hospodářských novinách se dočtete, že některé státní podniky kvůli koronavirové epidemii omezují výdaje na marketing nebo služební cesty. Deník mezi ně zařadil Lesy České republiky nebo pivovar Budvar. Získání azylu v České republice je nejpřísnější ze všech zemí v Evropské unii, píše čtvrteční Deník. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Jihočeské oblastní spolky Českého červeného kříže mají nový společný projekt “Daruj notebook”

Problémy s on-line vyučováním řeší mnoho rodin. Často se více dětí v rodině dělí o jeden počítač. Rodiče, kteří nemají možnost zajistit dětem internetovou výuku, si sice chodí pro vytištěné pracovní listy do školy, ale jejich děti se díky nedostatečné komunikaci se školou dostávají do psychické nepohody. Především však velmi postrádají kontakt se spolužáky a kamarády.

Proto se oblastní spolky Českého červeného kříže působící na území Jihočeského kraje rozhodly vytvořit na webových stránkách https://darujnotebook.cz možnost propojení škol s dárci starších či třeba nových notebook. Školy zde mají možnost se pomocí formuláře zaregistrovat s poptávkou na potřebné dovybavení žáků na distanční výuce. Po registraci školy si následně dárce vybere školu, kterou podpoří, zkontaktuje ji na zaregistrovaném kontaktu a dohodne fyzické předání daru či zápůjčky. Školou pověřená osoba před převzetím může využít vzorové formuláře smluv na stránkách (darovací smlouva, smlouva o výpůjčce), dar převezme a následně předá zákonnému zástupci žáka. Převzetí daru pak stvrdí na webových stránkách s možností komentáře k samotnému průběhu předání.

Případné dotazy či podněty: info@darujnotebook.cz.

Informace k novému projektu “Daruj notebook

(tzjč)


 

Skauti znovu pomáhají Lince seniorů, zajistí nákupy a pochůzky

Linka seniorů, organizace Elpida, opět spojuje své síly s organizací Junák – český skaut. Pracovníci Linky budou telefonicky na čísle 800 200 007 přijímat poptávky od seniorů po celé zemi a dospělí skauti a skautky se budou moci díky jednoduché webové aplikaci přihlásit k pomoci konkrétním lidem ve svém okolí. 

Linka seniorů 800 200 007 je anonymní a bezplatná telefonická pomoc pro seniory a osoby pečující o seniory. V čase koronavirové epidemie posílila významně svůj provoz a poskytuje seniorům i jejich blízkým informace a podporu, volající ale také přímo propojuje s dobrovolníky z řad skautů.

„Stejně jako na jaře je i nyní zásadní, aby lidé z ohrožených skupin omezili návštěvu míst s vysokým rizikem nákazy. Tento apel však v současnosti nezaznívá příliš silně. Proto přichází skautský vzkaz: zůstaňte v bezpečí a využijte pomoci skautů a skautek,“ říká starosta Junáka – českého skauta Josef Výprachtický.

Každý den teď volá řada seniorů, kteří se cítí být onemocněním COVID-19 ohrožení a chtějí se vyhnout místům s vyšší koncentrací lidí. Potřebují například doručit nákup či léky,” vysvětluje vedoucí Linky seniorů Kateřina Bohatá. Pracovníci Linky mohou díky speciální webové aplikaci spojit volajícího se skautským dobrovolníkem v jeho okolí. Dobrovolníci pak pomáhají s nákupem základních potravin a dalších základních potřeb, vyzvedáváním léků v lékárně nebo třeba s platbou složenek. „Na jaře byla tato pomoc velmi důležitá, a to nejen prakticky, ale také proto, že samotný kontakt s dobrovolníkem byl pro seniory povzbuzením,” dodává Bohatá. Do jarní fáze projektu Skautská pomoc se zaregistrovalo přes sedm stovek skautů a skautek.

Systém Skautské pomoci (www.skautskapomoc.cz) má celorepublikovou působnost a je postavený na propojování konkrétní poptávky seniora v konkrétním místě, kterou přijmou pracovníci Linky seniorů, a dospělých skautských dobrovolníků a dobrovolnic. Ti se sami hlásí na jednotlivé úkoly a zavazují se k jejich splnění. Pomoc může být i pravidelná a dlouhodobá. Do systému se mohou registrovat pouze dospělí členové a členky Junáka – českého skauta ve věku 18 až 60 let. Při registraci mmj. se zavazují, že budou v maximální míře dodržovat pravidla bezpečné pomoci.

Výhodou Linky seniorů a Skautské pomoci je, že senioři mohou vyřídit vše po telefonu, nemusí umět pracovat s internetem a mít k němu přístup. Co Linka seniorům nabízí? „Dokážeme sestavit krizový plán, pokud má senior potíže a neví, jak je řešit. Pomůžeme mu se uklidnit a získat ztracenou rovnováhu, dát relevantní informace a propojit s konkrétní službou či pomocí,” uvádí Bohatá.

Bližší informace najdete na webu www.elpida.cz  a www.skautskapomoc.cz

Kontakty:
Linka seniorů tel.: 800 200 007  – každý den od 8 do 20h – www.linkasenioru.cz

(tzjč)


 

Fake news o koronaviru sílí, matoucí zprávy od vlády narušují důvěru lidí, říká Vrabel. Nově radí Prymulovi

Světové spiknutí, zbraň z tajné laboratoře i neexistence mrtvých. To jsou jen některé z dezinformací, které kolují v souvislosti s koronavirovou krizí. Expert na fake news František Vrabel jich denně zachytí kolem 50. O způsobu, jak s nimi bojovat, se s ním teď nově radí ministr zdravotnictví Roman Prymula (za ANO). „Nemá smysl řešit lidi, kteří věří, že jde o spiknutí. To by byl boj s větrnými mlýny,“ říká Vrabel v rozhovoru pro iROZHLAS.cz.

CELÝ ČLÁNEK


 

Krizové školy a školky zůstanou v provozu i o prázdninách

Vzdělávací zařízení zajišťující péči o děti zdravotníků a složek IZS zůstávají v provozu i po dobu podzimních prázdnin. Týká se to tedy i 26. a 27. října, které byly Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy vyhlášeny dne 8. října za volné dny. Pokud tedy bude ze strany oprávněných zákonných zástupců zájem o hlídání dětí, určená vzdělávací zařízení musí zůstat otevřena. Více informací o provozu tzv. Krizových škol a školek naleznete zde.

(tzjč)


 

Výběr z médií: databáze k dohledání znečišťovatelů, počet mrtvých na silnicích i stavba bytů

21. října –  Ve středečním českém tisku se dočtete, že experti budují databázi, která umožní dohledat pachatele znečištěných toků. Na základě kombinace chemických látek ve vodě bude možné lépe najít viníky ekologických škod, píší Lidové noviny. Na silnicích podle Mf Dnes zemřelo za poslední rok v přepočtu na 100 tisíc obyvatel nejvíc lidí v Brně. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Vláda schválila novou Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, která pomůže školám, žákům i učitelům

Vzdělané a konkurenceschopné Česko, které obstojí v dynamickém a neustále se měnícím světě 21. století, to je cílem nové české Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+.

Vláda dnes schválila klíčový dokument pro české školství, kterým je Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ (dále Strategie 2030+). Dokument předložil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Robert Plaga, jehož rezort se věnoval přípravě bezmála dva roky.

Úkolem Strategie 2030+ je jasně stanovit směr rozvoje školství a priority investic na dalších deset let. Cílem je modernizovat vzdělávací systém Česka v oblasti regionálního školství, zájmového a neformálního vzdělávání a celoživotního učení, připravit ho na nové výzvy a zároveň řešit problémy, které v českém školství přetrvávají. Strategie 2030+ má dva hlavní strategické cíle. První se zaměřuje na proměnu obsahu a způsobu vzdělávání, druhý na snižování nerovností v přístupu ke vzdělávání a rozvoj potenciálu všech dětí. Cesty k realizaci těchto cílů představují jednotlivé strategické linie, kterých je celkem pět – proměna samotného vzdělávání, problematika nerovností, podpora pedagogů, zvýšení odborných kapacit, důvěry a vzájemné spolupráce a zajištění stabilního financování.

A k jakým konkrétním krokům by mělo v průběhu dekády dojít? Ministerstvo chce zmodernizovat, vybavit a metodicky vést školy, zavést digitální technologie a podpořit inovace, provzdušnit objem učiva a realizovat nové metody přípravy a hodnocení žáků tak, aby získali znalosti, dovednosti a postoje využitelné v osobním, profesním i občansky zodpovědném životě. V rámci intervencí se ministerstvo chce také zásadním způsobem věnovat přípravě nových a podpoře stávajících pedagogů, profesionalizaci ředitelů škol nebo snížení administrativní zátěže škol.

Na všech těchto tématech se shodla odborná i široká veřejnost, která se do přípravy strategie zapojila. Práce na Strategii 2030+ byly zahájeny v roce 2018. V lednu roku 2019 byla ministrem školství ustavena osmičlenná externí expertní skupina pod vedením prof. Arnošta Veselého, která v rámci participativního procesu tvorby připravila výchozí dokument Hlavní směry vzdělávací politiky ČR 2030+. V listopadu roku 2019 představilo MŠMT tento materiál na veřejné konferenci a do konce roku 2019 probíhala jeho veřejná konzultace. V lednu 2020 zahájil tým MŠMT práce na samotném textu Strategie 2030+ a na formulacích klíčových opatření vedoucích k naplnění cílů. Proces tvorby strategie na jaře 2020 ovlivnila pandemie, která omezila plánované veřejné akce. Přesto se v červnu podařilo uskutečnit třídenní on-line konferenci, kterou v přímém přenosu či ze záznamu sledovalo více než 8 700 lidí. V následující veřejné on-line konzultaci obdrželo MŠMT téměř 450 podnětů od všech aktérů vzdělávání – žáků, rodičů, pedagogů, ředitelů škol, vedení obcí a měst, podnikatelského i neziskového sektoru, odborníků i široké veřejnosti.

Jsem rád, že se podařilo tento klíčový dokument připravit takto transparentně a otevřeně. Ministerstvo využívalo pestrou paletu komunikačních nástrojů, včetně sociálních sítí. Cílem bylo, aby jak odborná, tak i široká veřejnost byla co možná nejvíce informována o budoucích plánech v oblasti vzdělávacího systému ČR a mohla tyto plány sama aktivně ovlivnit. Jsem velmi potěšen, že je tolik lidí, kteří chtějí přispět a změnit školství k lepšímu. Nejen expertní skupině a kolegům z ministerstva, ale také všem lidem, kteří se zapojili, a věřím, že budou zapojovat i nadále, patří můj velký dík,“ komentoval přípravu strategie ministr Robert Plaga.

 „Chceme, aby se podařilo vytyčené cíle Strategie 2030+ naplnit, a proto postupujeme projektově. Jsou stanovena tři implementační období, která budou mít jasně určeny své konkrétní cíle s harmonogramem, výstupy a indikátory, díky kterým bude možno zhodnotit jejich plnění.“

Strategii 2030+ včetně karet opatření je možné stáhnout na webu MŠMT a www.edu.cz. Aktuality a další informace naleznete také na facebookovém profilu Strategie 2030+.

Pro karty opatření v 1. implementačním období vybrána následující prioritní témata:

  • Podpora předškolního vzdělávání (např. zvyšování účasti na vzdělávání, snižování počtu dětí na učitele, podpora pedagogické diagnostiky).
  • Revize RVP ZV a metodická podpora školám (např. revize RVP v oblasti ICT, pokusné ověřování kombinovaného vzdělávání, komplexní revize RVP ZV).
  • Podpora a řízení škol (např. pilotáž středního článku, snižování administrativní zátěže).
  • Inovace oborové soustavy (např. moderní perspektivní obory, profesní maturita).
  • Zvyšování kvality vzdělávání ve strukturálně postižených regionech (např. cílená metodická a personální pomoc školám s větším podílem žáků z nepodnětného prostředí, náborové příspěvky pro nové učitele v Karlovarském a Ústeckém kraji).
(tzmšmt)

 

Česká obchodní inspekce kontrolovala bezpečnost výtahů

Česká obchodní inspekce kontrolovala bezpečnostní komponenty pro výtahy, které obsluhují budovy nebo stavby a jsou určené k přepravě osob a nákladů. Cílem této akce bylo ověřit, zda stanovené bezpečnostní komponenty pro výtahy dodávané na trh ČR splňují požadavky příslušných právních předpisů. ČOI zkontrolovala 43 typů těchto výrobků a nedostatky zjistila u 17 z nich.

Česká obchodní inspekce kontrolovala bezpečnostní komponenty pro výtahy, které trvale obsluhují budovy nebo stavby. Tyto výtahy jsou určené k přepravě osob, osob a nákladů nebo pouze nákladů. Konkrétně se jednalo o kontrolu těchto bezpečnostních komponent: dveřní uzávěry kabinové a šachetní, nárazníky, omezovače rychlosti a zařízení proti nekontrolovatelnému pohybu klece výtahu (kompletní seznam bezpečnostních komponent pro výtahy je uveden v příloze č. 3 nařízení vlády č. 122/2016 Sb., ze kterého vyplývá, že některé bezpečnostní komponenty jsou i elektrická zabezpečovací zařízení a vztahují se na ně další předpisy).

V rámci této akce bylo provedeno 29 kontrol u 27 subjektů, z toho bylo 15 distributorů, 6 montážních firem a 6 výrobců, z nichž ve 2 případech byl výrobce zároveň dovozcem. Kontrolováno bylo 43 typů výrobků a nedostatky byly zjištěny u 17 typů.

Inspektoři ČOI kontrolovali povinné značení výrobků, včetně stanoveného označení CE. Dále kontrolovali EU Prohlášení o shodě a návod na montáž, připojení, seřízení a údržbu v českém jazyce, který musí být k výrobku přiložen.

Nedostatky v průvodní dokumentaci nebo v označení výrobku byly zjištěny u 17 typů bezpečnostních komponent výtahů (některé výrobky měly současně více nedostatků), z toho:

a) v 9 případech se jednalo o nedostatky v EU Prohlášení o shodě (nebylo přiloženo k výrobku nebo nebylo v českém jazyce nebo mělo administrativní nedostatky)

b) v 8 případech se jednalo o nedostatky v návodu (nebyl v českém jazyce nebo nebyl přiložen vůbec)

c) v 1 případě se jednalo o nedostatky ve značení (chyběly údaje o dovozci)

d) v 1 případě nebyl výrobek opatřen stanoveným označením CE

Česká obchodní inspekce uložila za zjištěné nedostatky celkem 4 pokuty příkazem na místě v hodnotě 21 000 Kč a podala 2 návrhy na zahájení správního řízení. Z uvedených výsledků vyplývá, že v rámci kontrolní akce nebyl zjištěn žádný nebezpečný výrobek a kontrolní zjištění byla spíše formálního charakteru.

__________________________________________________________________________________

Příslušné právní předpisy

Ø zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky

Ø zákon č. 90/2016 Sb., o posuzování shody stanovených výrobků při jejich dodávání na trh

Ø nařízení vlády č. 122/2016 Sb., o posuzování shody výtahů a jejich bezpečnostních komponent

Ø nařízení vlády č. 117/2016 Sb., o posuzování shody výrobků z hlediska elektromagnetické kompatibility při jejich dodávání na trh

Ø nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních

Pokud existuje relevantní riziko, které není uvedeno v příloze č. 1 nařízení vlády č. 122/2016 Sb., platí základní požadavky na ochranu zdraví a bezpečnost vztahující se na návrh a konstrukci strojních zařízení uvedené v příloze č. 1 k nařízení vlády č. 176/2008 Sb. Základní požadavky na ochranu zdraví a bezpečnost uvedené v bodě 1.1.2 přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 176/2008 Sb. se použijí v každém případě.

K výrobkům se vztahuje norma ČSN EN 81-50:2015 Bezpečnostní předpisy pro konstrukci a montáž výtahů – Přezkoušení a zkoušky – Část 50: Konstrukční zásady, výpočty, přezkoušení a zkoušky výtahových komponent, s účinností od 1. 6. 2015, která je českou verzí evropské normy EN 81-50:2014, a nahradila normy ČSN EN 81-1+A3 a ČSN EN 81-2+A3, jejichž platnost skončila dne 31. 8. 2017, případně harmonizované normy ke směrnici 2014/33/EU o harmonizaci právních předpisů členských států týkajících se výtahů a bezpečnostních komponent pro výtahy.

(tzčoi)


 

Vše, co víme o koronaviru: nemění své chování, vytváří mikrosraženiny a chlad mu svědčí

Už osmý měsíc ovládá dění v Česku neviditelný nepřítel – koronavirus. Někdo ho překoná téměř bez obtíží, jiní bojují v nemocnicích o život. Děti procházejí onemocněním prakticky bez příznaků, což ovšem může být pro okolí nebezpečné, muži mají dvakrát větší pravděpodobnost, že se nakazí. Dokáže postihnout řadu orgánů v těle. A imunologové vzkazují: virus se nijak výrazně nezměnil a chladnější počasí mu dodává na síle.

CELÝ ČLÁNEK


 

Platnost řidičáků se v nouzovém stavu prodlužuje, průkaz není potřeba měnit

Ministerstvo dopravy se domluvilo s Ministerstvem vnitra na toleranci neplatných řidičských průkazů v rámci nouzového stavu na území České republiky. Lidé s propadlým průkazem tak mohou dál řídit, na doklad se hledí jako na platný a nehrozí žádné pokuty. Ministerstvo navíc navrhuje prodloužení platnosti řidičských průkazů do 31. 3. 2021.

„Za předpokladu, že uplynula doba platnosti dokladů (řidičský průkaz; průkaz profesní způsobilosti řidiče) v době trvání nouzového stavu, se hledí na tyto doklady jako na platné, resp. držitelé těchto dokladů nebudou za výkon činnosti realizovaný s dokladem, jenž v době nouzového stavu pozbyl plynutím času své platnosti, v přestupkovém řízení postihováni,“ stojí v metodickém stanovisku Ministerstva dopravy, které dnes dostaly obecní úřady obcí s rozšířenou působností a krajské úřady.

Opatření zatím platí na období nouzového stavu a pouze v České republice. Ministerstvo dopravy jedná s Evropskou komisí o návrhu prodloužení platnosti propadlých řidičských průkazů do 31. 3. 2021. Ta může takové prodloužení schválit (notifikovat).

Úřady by měly více využívat rezervačních systémů

Ministerstvo vnitra oslovilo již minulý týden všech 206 obcí s rozšířenou působností a krajské úřady, s připomenutím že nemusejí omezovat úřední hodiny, pokud by omezení rozsahu úředních hodin ohrozilo činnost orgánu nebo nepřiměřeně omezilo práva veřejnosti.

Je přímo na jednotlivých na úřadech, jaká přijmou opatření, např. využití rezervačních systémů, aby se netvořily fronty a byly dodrženy hygienické podmínky, zejména rozestupy, spojené s preventivními opatřeními v boji s epidemií.

Informace o výměně řidičských průkazů

  • Pokud vám propadl řidičský průkaz, nemusíte si jej měnit pro cesty po České republice.
  • Pokud nový doklad potřebujete, využívejte prosím rezervační systémy úřadů.
  • O řidičský průkaz lze zažádat až 3 měsíce dopředu.
  • O řidičský průkaz lze zažádat na kterémkoli ORP, jejich mapu naleznete na webu Ministerstva dopravy.
  • O konci platnosti dokladu se můžou občané nechat nově informovat prostřednictvím Portálu občana.
  • K výměně je nutné donést platný doklad totožnosti a stávající řidičský průkaz. Při podání žádosti již žadatel nepředkládá papírovou fotografii, úředníci pořídí digitální na místě, nebo stáhnou aktuální z registrů vedených ministerstvem vnitra.
  • Pokud řidič požádá o vydání dokladu do 5 pracovních dnů, bude ho výměna stát 700 korun. Standardní výměna je výměna zdarma; zákonná lhůta je do 20 dnů, zpravidla do 14 dnů je doklad vyroben.

(tzmd)


 

Ministerstvo průmyslu a obchodu spouští kampaň Chytrá volba. Čechům má pomoci vyhledávat příležitosti k úsporám energie

Ministerstvo průmyslu a obchodu informuje o možnostech energetických úspor. Prostřednictvím kampaně Chytrá volba chce vnést nové impulzy do vnímání úspor energie, podpořit aktivní řízení spotřeby v domácnostech, firmách i veřejné správě, a přispět tak k lepšímu využívání energie.

Ačkoli jsou úspory energie tématem, které se čím dál častěji dostává do povědomí široké veřejnosti, a energetické úspory nabývají na významu, v lepším využívání energie mají domácnosti, firmy a instituce stále ještě rezervy. I když energetická náročnost českého hospodářství dlouhodobě klesá a možnosti, jak spořit energii, se rozšiřují, Češi se ještě nenaučili plně využívat tyto výhody.

„Je na čase zabývat se podporou úspor energie i jinou formou, než jsou investiční dotace. Je třeba se pokusit změnit přístup lidí ke spotřebě energie a motivovat je k úspornému chování. Bariéra nespočívá jen ve financích, týká se také povědomí o přínosech a možnostech, jak realizovat energeticky úsporná opatření,“ vysvětluje vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.

Nižší spotřeba energie znamená nejen snížení provozních nákladů, kdy lze ušetřené peníze použít jinde, přispívá také ke zlepšení životního prostředí a kvality života jako takového.

Moderní kampaň s příklady a tipy

Dosáhnout větší energetické efektivity má pomoci komunikační kampaň Chytrá volba, která začíná na podzim, první fáze potrvá do května 2021. Má naučit širokou veřejnost, podnikatele, státní správu i samosprávy vnímat příležitosti k úsporám energie všude kolem nás, aktivně vyhledávat příležitosti ke změně, nebát se hledat vhodná opatření či využít pomoc odborníků. V kampani se využijí expresivní výrazové prostředky a názornost. Chytrou volbu tak bude provázet sdělení „Věci žerou víc, než možná tušíte“ a konkrétní příklady a inspirace, jak vysokou spotřebu omezit.

„Nejvíc energeticky náročný je v České republice průmysl a doprava. Mezi významné spotřebitele energie patří také domácnosti – každá ročně spotřebuje energii, která se rovná přibližně 5 tunám uhlí či 2 078 m3 zemního plynu nebo 19,7 tisícům kWh elektřiny,“ uvádí náměstek ministra průmyslu a obchodu pro energetiku René Neděla.

Kampaň nebude postavena jen na environmentálních tématech, zaměří se také na dopady na zdraví, zvýšení produktivity nebo pohodlí a v neposlední řadě na finanční efekty. Odehrávat se bude zejména na internetu a sociálních sítích, veřejnost se s ní setká i v dalších médiích s tím, že centrálním místem bude web www.chytra-volba.cz. Půjde o informační hub a rozcestník užitečných informací včetně doporučení a tipů, kde se návštěvníci mimo jiné dozvědí i to, kam se mohou obrátit pro radu odborníka nejblíž bydlišti. To vše s cílem pomoci obyvatelům České republiky aktivně hledat příležitosti k úsporám energie, o které sice projevují zájem, ale vyhledávají je zatím spíš nahodile a realizují je nepříliš koncepčně, což znamená i menší efektivitu.

„V České republice je víc než 5 milionů domácností, téměř 500 000 firem a víc než 6 000 obcí. Pokud by každá z těchto skupin následovala ta nejzákladnější a jednoduchá doporučení, dopad na spotřebu energií v Česku by byl značný,“ dodává ředitel odboru energetické účinnosti a úspor Ministerstva průmyslu a obchodu Vladimír Sochor.

Podzim a zima jako příležitost k úsporám

Ministerstvo průmyslu a obchodu bude v kampani informovat o nízkonákladových řešeních, která mohou v nadcházející topné sezóně snížit provozní náklady i o investičně náročnějších projektech, pro jejichž kvalitní projektovou přípravu jsou právě podzim a zima velmi vhodným obdobím.

Zvláštní pozornost se také bude věnovat Energetickým konzultačním a informačním střediskům (EKIS), která mají za úkol poskytovat úvodní bezplatné poradenství v kontextu s energetickými úsporami a obnovitelnými zdroji energie. V současné době je jich v České republice víc než šedesát, nachází po celém území Čech i Moravy. Podpora energetických úspor, nové energetiky a inovací v oblasti energetiky je jednou z priorit Inovační strategie České republiky. Videa z kampaně už teď najdete i na  YouTube kanálu MPO na https://www.youtube.com/channel/UCwNM5NKJgVBGaaF-dHZq0wQ.

(tzmpo)


 

Lékárna Nemocnice České Budějovice upravuje provoz a rozsah služeb

S cílem zajistit akutní a neodkladnou péči a urychlit odbavení pacientů přistupuje Lékárna Nemocnice České Budějovice, a.s. od úterý 20. října k omezením, která se týkají dočasného pozastavení přijímání zákaznických karet a zrušení bezplatného parkování, které souvisí s nákupem v lékárně.

Druhá výdejna lékárny Nemocnice České Budějovice, umístěna v ul. L. B. Schneidera, je od 19. října do odvolání uzavřena.

„Prosíme veřejnost o pochopení nastalé situace. Personál naší lékárny pracuje s maximálním nasazením a ochotou. Věříme, že veřejnost přijatá opatření chápe a bude shovívavá k možné prodlevě při jejich odbavení,“ uvedl předseda představenstva Michal Šnorek.

„Soustředíme se na zachování dostupnosti léčiv pro veřejnost a naše ambulantní pacienty, kteří mohou využít rezervační systém léků na předpis na webu nemocnice. Během tohoto dočasného omezení nebude realizován prodej kosmetiky a zdravotní obuvi,“ upřesnil vedoucí lékárník Nemocnice České Budějovice Ondřej Pavlíček.

(tznem)


 

Výběr z médií: zahlcené linky záchranných služeb, škola odmítající online výuku, zájem o zlevněná jídla

20. října – V úterním tisku se dočtete, že tísňové linky českých záchranných služeb jsou přetížené dotazy lidí s koronavirem. Záchranáři tak mnohdy suplují práci praktiků, píše Deník N. Regionální Deník přináší zprávu o škole, která odmítá online výuku a rodičům posílá jen týdenní plány. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Omezení péče v Nemocnici Prachatice

Vzhledem k aktuální epidemiologické situaci ve výskytu onemocnění COVID-19 omezuje Nemocnice Prachatice ambulantní péči:

Interní ambulance 1,2. kardiologická ambulance – MUDr. Kunová od 20. října NEORDINUJE.
Gastroenterologická ambulance od 21. října pouze pro akutní vyšetření.
Dochází k sloučení ortopedicko-traumatologického oddělení a chirurgického oddělení.
Od 19. října budou odloženy plánované operace na chirurgickém a ortopedickém oddělení.
Pacienti, kteří byli objednáni k výkonům, budou telefonicky informováni.
Za nepříjemnosti se omlouváme.
Vedení Nemocnice Prachatice

(fb-nempt)


 

Nemocnice České Budějovice navyšuje rezervní kapacitu pro nemocné s covid-19

Od středy 21. října přistupuje Nemocnice České Budějovice k odložení veškerých hospitalizací, u kterých je to medicínsky bezpečné, a to do 13. listopadu. Cílem tohoto opatření je dále navýšit rezervní kapacitu pro nemocné s covid-19. Ambulantní péče se toto opatření nyní netýká.

„O odložení konkrétních typů výkonů rozhoduje vždy primář oddělení. Opatření se netýká léčby akutních onemocnění a onemocnění, jejichž odklad by mohl vést k poškození zdraví pacientů (např. onkologická léčba). Pacienty, jejichž zákrok byl odložen, vyrozumí telefonicky či emailem personál naší nemocnice. Od pondělí 19. října jsme také uzavřeli druhé výdejní místo Lékárny pro veřejnost v ul. L. B. Schneidera. Děkuji zaměstnancům všech profesí a ještě více těm, kteří se aktivně podílejí na zvládnutí covidové situace,“ uvedl předseda představenstva Nemocnice České Budějovice Michal Šnorek.

(tznem)


 

Výběr z médií: stoupl zájem o hotovost, rekordní náklady na státní správu i problémy s turisty

19. října – V pondělním českém tisku se dočtete, že kvůli covidu výrazně stoupl zájem o hotovost. Nejčastěji kvůli tomu, že lidé chtějí mít k dispozici rezervní hotovost, píší Hospodářské noviny. Český stát podle Hrotu zaměstnává nejvíc lidí od roku 2003, rekordní jsou i náklady na jejich plat. Ačkoli vláda slibuje zeštíhlení veřejné správy od svého nástupu do funkce, náklady stále rostou. Více se dočtete ve výběru z médií, který sestavil Radiožurnál.

CELÝ ČLÁNEK


 

Naposledy jsme se rozloučili

Na Prachaticku jsme se v tomto týdnu naposledy rozloučili…

CELÝ ČLÁNEK


 

Právě jsme přišli na svět. Prohlédněte si fotky novorozenců

Díky vstřícnosti novorozeneckých oddělení jihočeských nemocnic vám každou neděli na stránkách Deníku přinášíme fotky nejmladších dětí, které se narodily v Jihočeském kraji.

CELÝ ČLÁNEK


 

E.ON poskytne část svého call centra Ministerstvu zdravotnictví ČR

Případů nákazy koronavirem neustále přibývá. Nejen hygienické stanice, ale celý zdravotnický systém pracuje na hraně svých možností. Společnost E.ON si toho je vědoma, nechce současné situaci jen tak přihlížet, když může podat pomocnou ruku.

„Jsem velmi rád, že v této nelehké době můžeme poskytnout část kapacit našeho call centra pro velmi dobrou a záslužnou věc a pomoci touto cestou našemu zdravotnictví v boji s koronavirovou nákazou. Je potřeba se zase semknout a táhnout za jeden provaz,“ říká Martin Záklasník, generální ředitel E.ONu v České republice.

Od pondělí 19. října vyčlení naše call centrum třiatřicetičlenný tým zkušených operátorů, který bude pomáhat Ministerstvu zdravotnictví ČR s obsluhou informační linky 1221. Ta je připravena každý den pomáhat lidem, kteří se na ni obrátí, s nejrůznějšími problémy, jež souvisí se současnou epidemií COVID-19. Operátoři E.ONu v tomto týdnu absolvovali potřebné školení ze strany ministerstva zdravotnictví, které proběhlo online, a po víkendu začnou obsluhovat linku každý den od 8 do 16 hodin. Střídat se budou ve směnách tak, aby bylo k dispozici vždy deset z nich.

Z dřívějších zkušeností vyplývá, že hovory na této lince mohou být náročné, a proto bude našim operátorům k dispozici i firemní psycholožka.

(tzeon)


 

Soutěžte o ceny s projektem Kraje pro bezpečný internet!

I letos se žáci a studenti základních a středních škol mohou zapojit do soutěže s projektem Kraje pro bezpečný internet a vyhrát hodnotné ceny! Pro žáky a studenty jsou připraveny aktualizované e-learningové lekce a krátké videospoty, kde se dozví nejdůležitější informace z oblasti bezpečného chování na internetu. Lekce jsou zaměřené na sociální sítě, kyberšikanu, kybergrooming nebo používání mobilních telefonů.

V dnešní době, kdy se opět výuka pozvolna přesouvá do online světa, je důležité problematiku bezpečného chování na internetu nepodceňovat a věnovat ji pozornost.

Na tyto vzdělávací materiály, které je možné využít k samostudiu (případně i k distanční výuce) či ve výuce navazuje soutěžní znalostní kvíz. Po správném zodpovězení dvaceti otázek jsou soutěžící zařazeni do slosování o hodnotné ceny. Žáci a studenti si také mohou po absolvování soutěžního kvízu zasoutěžit i v Kvízu PLUS, který je určen pro opravdové znalce problematiky elektronické bezpečnosti a opět zde mohou získat hodnotné ceny od partnerů projektu společností Microsoft a GORDIC.

Každý měsíc losujeme z úspěšných absolventů soutěžního kvízu dva výherce chytrých náramků.

Lekce a soutěžní kvíz jsou dostupné na webu www.KPBI.cz. Soutěžní kvíz poběží do konce února 2021. Poté bude následovat losování vítězů a prezenční krajská finále soutěžního kvízu PLUS.

Projekt Kraje pro bezpečný internet je realizován po záštitou Asociace krajů ČR. V rámci svých aktivit také úzce spolupracuje s Policií ČR. Hlavním cílem projektu je zvýšit informovanost o rizicích internetu a možnostech prevence a pomoci. V rámci projektu jsou kromě e-learningových kurzů pro žáky a studenty, připraveny lekce pro učitele, rodiče a veřejnost, sociální pracovníky a policisty a videospoty pro rodiče, seniory a pro mládež.

V loňském roce se do soutěžního kvízu zapojilo více jak 35 000 žáků a studentů. Z výsledků testování vyplynulo, že největší obtíže při bezpečném chování na internetu dělají žákům a studentům otázky související se sdílením osobních údajů a fotografií.

Dopis pro školy

Plakát

(tzjč)


 

Cena hejtmanky – Zlatá šupina byla odložena

Z důvodu nepříznivé epidemiologické situace rozhodla hejtmanka Ivana Stráská o tom, že Cena hejtmanky Zlatá šupina pro osobnosti, které se zvlášť významným způsobem zasloužily o dobré jméno Jihočeského kraje, bude odložena na příznivější dobu. Akce měla být původně uskutečněna formou on-line přenosu dne 22. října při příležitosti tradičních oslav vzniku samostatného Československa dne 28. října 1918.

(tzjč)


 

Nově schválené programy pomohou zasaženým podnikatelům s úhradou nákladů i k ochraně zaměstnanosti

Podnikatelům, kteří museli z důvodu ochranných opatření omezit nebo úplně přerušit svou činnost, svitla naděje v podobě nově schválené finanční podpory. Kromě stávajících programů Covid – Nájemné, Covid – Kultura či Antivirus, které Vláda prodlouží, nově stát podpoří i dopravce či profesionální sportovce a kluby. Provozovatelé ubytovacích zařízení pak mohou zpětně požádat o příspěvek z programu Covid – ubytování, a to do konce října.

„Jsme si vědomi, že druhá vlna epidemiologických opatření opět přináší podnikatelům mnohé komplikace, malým živnostníkům dokonce existenční problémy, a proto chceme upozornit na programy a finanční pomoc, kterou včera vláda schválila,“ zmiňuje Luděk Keist, ředitel Jihočeské hospodářské komory (Jhk) a dodává, že aktuální seznam všech podpor mohou podnikatelé najít i na webu www.jhk.cz/koronavirus.

„Vláda například prodlouží dotační program Covid – Nájemné. Podnikatelé budou mít nárok na příspěvek k uhrazení nájmu provozoven, jejichž fungování bylo kvůli koronaviru omezeno či zakázáno,“ říká Luděk Keist a pokračuje: „Setrvá i program Antivirus A, nově pod názvem Antivirus Plus, který slouží k ochraně zaměstnanosti. Zaměstnavatelé, jejichž pracovníci se ocitli v karanténě či na překážce v práci, si pomocí on-line formuláře mohou zažádat o úhradu až 100 % mzdových nákladů, a to i zpětně od 1. října. Maximální měsíční hranice se navíc zvýší na 50 000 Kč,“ dodává Luděk Keist.

V rámci Velkého liberačního balíčku mají podnikatelé vybraných, zasažených oborů nově automaticky odloženy všechny úhrady DPH, daní z příjmů a silniční daně, k jejichž splatnosti došlo v období nouzového stavu. „Podnikatelé pouze musí Finanční správě zaslat oznámení, že splňují podmínky generálního pardonu. Oznámení postačí odeslat i e-mailem,“ informuje Luděk Keist.

Úplnou novinkou je dotační program Covid – bus, který bude kompenzovat propad tržeb podnikatelů v nepravidelné autobusové dopravě. Pod tu spadají například zájezdy a doprava dětí na tábory a školy v přírodě, které se rovněž kvůli uzavření škol nemohly v první polovině roku uskutečnit. Výše podpory bude záležet na ekologičnosti vozidla a počtu sedadel.

Vláda rozhodla i o prodloužení programu Covid – Kultura, sloužící podnikatelům, ale i uměleckým a odborným, technickým profesím v kultuře, která je opět jedním z nejvíce postižených segmentů ekonomiky. Podobně stát podpoří i profesionální sportovní kluby a pořadatele sportovních akcí v rámce nového dotačního programu Covid – Sport.

I nadále mohou zasažení podnikatelé mimo jiné využívat program Covid III jako záruku za provozní bankovní úvěry firem do 500 zaměstnanců, provozovatelé hotelů a ubytovacích zařízení mohou z programu Covid – ubytování do konce října zpětně zažádat o příspěvek ve výši 300 Kč/pokoj a noc vztahující se k jarním omezením v období od 14. 3. do 24. 5.

(tzjhk)


 

 

 

 

 

 

 

0 0 votes
Hodnocení článku
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře