Canon EOS Ra je první full frame fotoaparát od Canonu určený pro astrofotografii. V testu jsem srovnal Canon EOS Ra, Canon EOS DSR a modifikovaný Canon 6D s Baader BCF-2 na oblasti emisních mlhovin v souhvězdí Labutě, které vyzařují červené H-alfa světlo. Canon EOS Ra má výborný display umožňující 30x zvětšit detail živého náhledu pro zaostření hvězd. Sensor má výborný obraz a netrpí bandingem jako Canon EOS 5DSR. V testu citlivosti na vnitřní šum jsem srovnal Canon EOS Ra s Canon EOS DSR a nejnovějším Canon EOS R5. Canon Ra je plně využitelný jako univerzální fotoaparát na cesty pro fotografy se zálibou v astrofotografii a to i když několik věcí by šlo vylepšit.

Canon byl dlouhá léta nejrozšířenější zrcadlovkou používanou v amatérské astrofotografii. V té době byly chlazené CCD/CMOS kamery nedostupnou záležitostí. Většina astrofotografů pak modifikovala své zrcadlovky tak, aby se staly citlivými na červené záření na okraji viditelného spektra. Vodíkové H-alfa záření má vlnovou délku 656nm a ve vesmíru je velmi běžné. To je u klasických zrcadlovek a bezzrcadlovek se sensory s RGBG Bayerovou maskou a namodralým low pass filtrem z velké části potlačeno. Canon vyvinul pro astro Canon EOS 60Da s menším APS-C sensorem. Pro fotografování objektů dalekého vesmíru APS-C nevadí. Pro krajinářskou astrofotografii, kde potřebujete na Mléčnou dráhu světelné širokoúhlé objektivy, však díru zaplnily modifikace Canon EOS 6D, které navíc dovolují vkládat do těla před sensor další tzv. clip in filtry. Nikon nabídl svým astrofotografům jako univerzální fotoaparát full frame Nikon D810a na bázi sensoru od Sony s výbornou kvalitou obrazu. Sony jako výrobce sensorů zatím bezzrcadlovku s modifikovaným infračerveným filtrem pro astrofotografii nenabídl. Sensory u modelů určených pro natáčení videa Sony A7S mají velmi nízkým šum/menší rozlišení a řada astrofotografů na ně přešlo. V zahraničí je některé firmy modifikují. Ztratíte však záruku a omezíte použitelnost pro běžné fotografování, což je pro většinu fotografů pro takto drahý fotoaparát nepřijatelné.

Canon EOS R a Canon EOS Ra jsou prakticky shodné fotoaparáty. Canon EOS Ra se odlišuje ve dvou pro astrofotografii klíčových věcech

  1. Infračervený tzv. low pass filtr před sensorem CMOS s rozlišením 30,3 MPix je odlišný od Canon EOS R tak, aby fotoaparát zachytil vice červeného světla
  2. Display i elektronický hledáček dokáže zvětšit náhled až 30× (Canon EOS R standardně 10×), což je velká výhoda pro přesné zaostření hvězd.

Bohužel díky velké konkurenci Canon EOS R s modelem Canon EOS RP a malým výrobním sériím Canon EOS Ra, vznikl dramatický rozdíl v cenách Canon EOS R a Canon EOS Ra.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Podobná je i situace na mezinárodním trhu. BH Photo v New Yorku prodává Canon EOS R za 1799$ a Canon EOS Ra za 2499$. Zde zaplatíte navíc clo a záruční servis máte v USA, takže také nic moc.

Velmi dobrý uživatelský test Canon EOS R od Jakuba Súkeníka najdete zde.

Podrobné srovnání Canon EOS R s nejlevnější full frame bezzrcadlovkou Canon EOS RP najdete zde.

S Canonem EOS Ra jsem fotografoval především noční krajinu. Velkým lákadlem je naopak zůstává Canon EOS R5, která nabízí sensor s vysokým rozlišením 45Mpix vs. 30Mpix u Canon EOS Ra. Na velké rozlišení jsem zvyklý, neboť jsem mnoho let fotografoval na film 6×4,5cm. Proto stále preferuji Canon EOS DSR s rozlišením 50,4Mpix (až do vyzkoušení Canon EOS R5..). Tento špičkový univerzální fotoaparát však zase potlačuje červenou.

Konstrukce a ovládání

Canon EOS R a Ra jsou ve srovnání s Canon EOS R5 trochu subtilnější. Zepředu jsou přístroje stejné.

Obr. Canon EOS R5 vs. Ra

Ovládání fotoaparátu je však vždy vzadu a tady už jsou rozdíly podstatné.

Obr. Canon EOS R5 vlevo vs. Canon EOS Ra vpravo

Poté, co jsem testoval Canon EOS R5, musím říci, že R5 má ovládání vyřešeno bez kompromisů. Vychází z osvědčených zrcadlovek Canon EOS 5D Mark II, Mark III a Mark IV. Canon EOS Ra je z tohoto hlediska horší. Ovládání ISO dotykovým tlačítkem mi nevyhovuje. Pokud si s fotoaparátem hrajete v pokoji, bude vám přepínání ISO fungovat. Chce to cit v prstech a v dotyku. Při fotografování v mrazu, v akci, kdy potřebuji rychle zkrátit čas zvýšením ISO, proto raději měním ISO následovně.

  1. Zmačknu tlačítko M-Fn před spouští s tím, že v hledáčku mám jako první volbu nastaveno ISO.
  2. Jakmile vidím v hledáčku řadu ISO, otáčím předním kruhovým ovladačem za spouští.

Pozn. Clona a čas se mění předním a zadním kruhovým ovladačem, jako je zvykem u všech rozumných zrcadlovek a bezzrcadlovek

Při fotografování krajiny se nespěchá. Display je dotykový. Stačí ťuknout na obdélníček s ISO a hodnotu změnit dle potřeby. Tlačítko Q zůstalo zachováno pro změny klíčových parametrů jako režimy autofokusu, měření expozice, sekvenční snímání apod.. Změny děláme přes dotykový display. Tlačítko Q se snadno najde uprostřed kruhového přepínače. Kompenzaci expozice je ponechána na zadním otočném ovladači (v režimu kontroly clony Av měníme čas).

Ergonomie Canon EOS Ra je velmi dobrá. Pro astrofotografii je podstatná kvalita velkého otočného display a hledáčku. Zásadním je totiž přesnost zaostření na hvězdy. A tady vynikne jeden ze dvou znaků Canon EOS Ra, kvůli kterému si astrofotograf tento fotoaparát chce koupit: možnost vyzvětšovat živý náhled i hledáček 30×.

Obr. Canon EOS Ra s otočným display

Zrcadlovky Canon EOS 5DS a 5DSR mají možnost vyzvětšovat živý náhled 15×, což zásadně usnadňuje přesné zaostření hvězd. Už tohle byl pokrok. Canon EOS Ra dokáže zvětšit obraz v elektronickém hledáčku a na 5× a pak 30×. To umožňuje zaostřit hvězdy z ruky přes hledáček, což u DSLR nepřichází v úvahu. Při použití Canon Ra za velkým dalekohledem na montáži, kde vše strašně vibruje, by se hodil i mezikrok 15×.

Při ostření si v menu hledáček zesvětlíte tak, že dobře vidíte i krajinu. Tady je třeba být vždy velmi opatrný. Tepelný šum ve snímku je vždy spojen s teplotou sensoru. Proto jsou výhodou jinak ne moc příjemné mrazivé noci a elektroniku stáhnout na minimum. Z tohoto hlediska je dobré, že display je mimo tělo a dál od sensoru. Po zkušenostech z Canon EOS R5 a Canon EOS Ra tak dávám tomuto řešení zelenou, i když jsem se vždy bál poškození otočného mechanismu při manipulacích v extrému.

Zvětšení obrazu 30× jsem navolil na hvězdičku (jinak zafixování expozice) tak, aby bylo dobře dostupné. Funguje to perfektně.

Histogram a vodováhu si zkontrolujete přes INFO.

Elektronický hledáček s technologií OLED má rozlišení 3 690 000 bodů vs. 5 760 000 bodů u EOS R5. Rozlišení a konstrukce display je u obou fotoaparátů shodné: 2 100 000 bodů.

Velký display 3 palce je plně otočný 360 stupňů a má vysoký kontrast a rozlišení. Můžete ho nechat otočený dovnitř a tak ho chránit proti poškrabání. Pokud svítí Slunce, musíte se stejně spolehnout na elektronický hledáček. Přesné zaostření v hledáčku signalizuje tzv. peaking, který není špatný.

Dotykový display Canon EOS Ra a Canon EOS R5 jsou z uživatelského hlediska shodné.

Menu

Menu je logické a shodné logikou ze zrcadlovkami Ca­non.

Canon EOS Ra nabízí snímání v režimu B se zadáním libovolně dlouhého času závěrky. Nenabízí však režim časosběru. Zkontroloval jsem, že Firmware 1.6.0. je nejnovější dostupný. Doufám, že Canon se rozhodne tuto pro astrofotografii důležitou funkci do firmware dodělat. Přes časosběr snímám vícenásobné expozice v manuálním režimu do formátu RAW pro odstranění šumu. Canon EOS DS i Canon EOS R tuto funkci mají. Problém se dá řešit plandající programovatelnou spoušť typu Canon TC 80 N3, což jsou zase další peníze navíc. Naštěstí ji mám již z dob Canon EOS 5D Mark II.

Pokud nasadíte Canon EOS Ra na dalekohled, nezapomeňte v sekci 5 uživatelského menu povolit funkci spouště bez objektivu. Jinak budete studovat, proč to nefunguje..

Video

Canon EOS Ra nabízí video v kvalitě 4K/25snímků. Bohužel však musíte počítat s crop faktorem 1,7×. Potřebujete tedy pořádný světelný širokáč – ze 14mm bude 24mm. V menu je možnost natočit časosběrné video obdobná jako u zrcadlovek Canon 5D. Bohužel s crop faktorem, ale ve velikosti 4K. Video má rozlišení 10bit.

Fotoaparát má vstup pro externí mikrofon. Můžete natáčet v manuálním režimu a využívat pro zaostření dotekem přes display.

Video nabízí elektronickou stabilizaci obrazu – dobré.

Spotřeba energie, ukládání dat a konektory

Canon zachoval kompatibilitu s bateriemi LP E6N s kapacitou 1865mAh. Spotřeba energie se zdá být rozumná a neomezuje noční fotografování. Baterii lze dobíjet přes USB 3.1. port, je dobrá zpráva pro expedice. Fotoaparát má pouze jediný slot a to na nepříliš robustní SD kartu. Netestoval jsem zatím chování bezzrcadlovky na expedici s trekkingem v zimě bez přístupu k elektrice. Jde o spotřebu velkého dotykového display při nastavováních. Pokud jste zvyklí koukat se přes hledáček kvůli kompozici, u bezzrcadlovky bez zapnutí elektroniky neuvidíte nic…

Autofokus a sériové snímání

Autofokus je velmi citlivý s citlivostí až -6EV a širokým pokrytím. Vysoká citlivost autofokusu je vynikající pro ostření, když je málo světla. Doostření lze provést manuálně. Funguje přesně a spolehlivě. Sériové snímání 8snímků/s je rovněž vynikající. S těmito parametry lze považovat za univerzální přístroj. Canon Ra sice není fotoaparátem určeným pro sport nebo wildlife, ale v rámci cestovatelské fotografie bude stačit na všechno.

Kvalita obrazu

Za Canon EOS Ra si připlatí jen ti, kteří chtějí vidět lépe noční oblohu. Fotoaparát nabízí rozsah ISO od ISO 100 až 40000.

Nejvíce mne zajímala citlivost na záření H alfa z emisních mlhovin. V létě je na severní polokouli nejznámější oblastí těchto mlhovin oblast souhvězdí Labutě. Srovnal jsem klasickou full frame zrcadlovku Canon EOS 5DSR, bezzrcadlovku Canon EOS Ra a zrcadlovku Canon EOS 6D, ze které byl odstraněn originální infračervený filtr Canonu a nahrazen filtrem Baader BCF-2.

Souhvězdí labutě

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 100mm f/2,8 , čas 30s, f/2,8, ISO 6400, na cestovní montáži Vixen Polarie


Souhvězdí labutě

Canon EOS Ra, objektiv Canon 100mm f/2,8 , čas 30s, f/2,8, ISO 6400, na cestovní montáži Vixen Polarie


Souhvězdí labutě

Canon EOS 6D modifikovaný, s filtrem Baader BCF-2 před sensorem, objektiv Canon 100mm f/2,8 , čas 30s, f/2,8, ISO 6400, na cestovní montáži Vixen Polarie


Mlhovina Severní Amerika V labuti s dobře viditelným Mexickým zálivem, nad ní letí Pelikán a jasně svítící hvězda Deneb

Snímek z modifikovaného Canon EOS 6D po jednoduché úpravě ve Photoshopu

Ze snímků je vidět, že zrcadlovka Canon EOS DSR s klasickým IČ filtrem před sensorem červenou skoro úplně potlačí. Potřebujete pak velké úsilí ve Photoshopu a velmi čistou oblohu, abyste červenou tzv. vytunili zpět.

Červená z H-alfa je u Canon EOS Ra patrná již u snímků v Raw bez úpravy. Canon uvádí, že zachytí až 4× více červené než klasický sensor. Pro zdůraznění červené stačí běžný stretching histogramu.

Jasně nejcitlivější na H-alfa záření je modifikovaný Canon EOS 6D. Obraz je však barevně posunut tak, že bez úpravy, i když velmi rychlé a jednoduché, je obraz nepoužitelný. Pokud však potřebujete pouze fotoaparát pro astro, je modifikace nejlevnějším, ale trochu strastiplným řešením.

Srovnání obrazu z Canon EOS 5DSR, Canon EOS R5 a Canon EOS Ra z hlediska šumu a dynamické pružnosti při různých hodnotách IS0 najdete v testu Canon EOS R5.

Problémem sensorů Canonu ve srovnání se sensory Sony je, že jsou mnohem méně tzv. invariantní vůči ISO. Sensory Canonu je třeba přesně exponovat a vyhnout se podexpozici. To je proč se o Canon EOS 5DSR traduje, že není vhodný pro noční fotografii. Jeho hlavním problémem je generování vnitřního šumu elektronikou sensoru zejména při nízkých hodnotách ISO. Tento parametr jsem porovnal pro Canon EOS 5DSR, Canon EOS Ra a Canon EOS R5 v tmavé, silně podexponované obloze nad renesanční radnicí v Kašperských Horách. Expozici oblohy jsem pak zesvětlil o +5EV v Raw konvertoru Adobe.

ISO 400

Canon 5DSR, objektiv Canon 24mm f/1,4, ISO 400, expozice posunuta RAW konvertoru o +5EV, ve výřezu je patrný výrazný pruh způsobený vnitřním šumem elektroniky

Canon EOS Ra, objektiv Canon 24mm f/1,4, ISO 400, expozice posunuta RAW konvertoru o +5EV

Canon EOS R5, objektiv Canon 24mm f/1,4, ISO 400, expozice posunuta RAW konvertoru o +5EV

Canon EOS 5DSR, objektiv Canon 24mm f/1,4, ISO 6400, expozice posunuta RAW konvertoru o +5EV, ve výřezu je patrné pravidelné pruhování připomínající mříž, které má zcela jiný charakter než pruh při ISO 400, toto pruhování vadí u snímků objektů hlubokého vesmíru, kdy potřebujete maximální rozlišení

Canon EOS Ra, objektiv Canon 24mm f/1,4, ISO 6400, expozice posunuta RAW konvertoru o +5EV

Canon EOS R5, objektiv Canon 24mm f/1,4, ISO 6400, expozice posunuta RAW konvertoru o +5EV

Při nízkých hodnotách ISO 400 Canon zcela potlačil problém s pruhováním u Canon EOS R5. U Canon Ra je banding patrný, ale již se nevytváří pruh jako u Canon EOS DSR. Sensor Canon EOS R5 je zde jasně nejlepší.

Při vysokých hodnotách ISO 6400 se ukazuje jako nejlepší Canon EOS RaCanon EOS R5 však rovněž vzhledem k vysokému rozlišení 45Mpix odvedl velmi dobrou práci. U Canon EOS DSR je patrné pruhování pokrývající celou plochu. V případě tohoto fotoaparátu je třeba vyhnout se za každou cenu podexpozici. Jinak však Canon EOS DSR považují za špičkový fotoaparát, který svým rozlišením předběhl dobu.

Na závěr k obrazu sensoru dva snímky, které ukazují, výhody Canon EOS pro noční fotografii.

Léto nemá na rozdíl od zimní oblohy tolik výrazných H-alfa mlhovin. Abych ukázal citlivost Canon EOS Ra na červené záření, musel jsem použít širokoúhlý objektiv Sigma 14mm f/1,8 a zaměřit vysoko do oblohy, kde se nacházejí emisní mlhoviny v oblasti Labutě. Každopádně se těším na zimu, kdy Canon Ra plánuji prověřit na slabém záření Barnardova oblouku v Orionu, který je pozůstatkem po výbuchu supernovy.

Canon EOS Ra, objektiv Sigma 14mm f/1,8, clona f/1,8, ISO 3200, čas 20s, šum snížen multi-expozicí 10 snímků

Druhý snímek je snímek odrazu Mléčné dráhy v rašelinném jezírku na Šumavě. S fotografováním odrazu Mléčné dráhy má Canon EOS DSR vzhledem k problémům s vnitřním šumem při podexpozici problém (struktury v obrazu se zcela ztrácí). Maximální ISO je zde 6400. Canon EOS Ra má použitelné i ISO 12800.

Canon EOS Ra, objektiv Sigma 14mm f/1,8, clona f/1,8, čas 25s, ISO 12800, šum snížen multi-expozicí 10 snímků

Závěr

Pokud se zabýváte širokoúhlou astrofotografií, Canon EOS Ra je fotoaparát, který vám nabídne vše důležité, co potřebujete od moderní bezzrca­dlovky. Zároveň získáte barevně mnohem věrnější snímky nočních krajin a detailů noční oblohy i v místech, kam se nedostanete se speciálním astronomickým vybavením. Jeho cena odpovídá situaci, kdy Canon EOS Ra nemá konkurenci.

? lze pořídít v ? českých e-shopech za cenu ? – ?
(Zdroj: Heureka.cz)
 

Plusy

  • Ostření přes živý náhled se zvětšením 30×
  • Velmi dobrá kvalita obrazu při vysokých ISO s citlivostí na červené světlo
  • Citlivý autofocus –6EV s plným pokrytím

Minusy

  • Časosběr do formátu RAW vyžaduje použití externího intervalometru
  • Video s velkým crop faktorem 1,7×

Srovnání Canon EOS Ra s bezzrcadlovkami jiných značek najdete v článku Dopo­ručujeme Full frame zrcadlovky.

Vesmír je fascinující a fotoaparát do něj vidí mnohem lépe, než lidské oči. Z různých částí planety Země vidíme do různých částí vesmíru. Canon EOS Ra je určen pro astrofotografy cestovatele. Je využitelný i jako tělo za dalekohled. U astrofotografů, kteří se specializují na fotografování objektů hlubokého vesmíru, však bude těžké konkurovat stále dostupnějším CMOS kamerám s chlazením sensorů.

     

Líbil se vám článek?

Komentáře

Tento článek nemá žádné komentáře

Pro vkládání komentářů musíte být přihlášen.

Obsah článku

Komentáře k článku (0)

Tisknout článek

Tip na článek

Jak funguje režim vysokého rozlišení
Jak funguje režim vysokého rozlišení

40 mo­delů fo­to­a­pa­rátů dnes ge­ne­ruje fo­to­gra­fie s vy­so­kým roz­li­še­ním (high re­so­lu­tion mode) ty­picky 4× vět­ším, než je roz­li­šení vlast­ního sen­soru. Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II tak zvýší množ­ství pi­xelů z 24Mpix na 96Mpix. Re­žim vy­so­kého roz­li­šení u Pa­na­so­nic Lu­mix 5S II jsem vy­zkou­šel na Šu­mavě při fo­to­gra­fo­vání hor­ského po­toka dlou­hými časy, kra­jiny krát­kým te­le­ob­jek­ti­vem a rysa os­t­ro­vida krát­kou ex­po­zicí.

Doporučujeme

Nejčtenější články

Nejčtenější fototesty

FotoAparát.cz - Instagram