Vladimír "Lála" Pašinský byl muzikant s osobitým způsobem hry i skládání. Poté co zemřel, jeho riff použili Wanastowi Vjecy

Vydáno 17.10.2020 | autor: Roman Jireš

Ten den zněla v pražské smuteční síni nezvyklá hudba. Není právě zvykem, aby se nad rakví nesly tóny Led Zeppelin nebo Ozzy Osbourna. Přátelé a příbuzní se takto loučili s kytaristou a skladatelem Vláďou Pašinským známým pod přezdívkou Lála. Přestože Ozzy zpíval No More Tears, mnozí oplakávali jednoho z nejnadanějších kytaristů tuzemské rockové scény 90. let. Vladimír Pašinský zemřel 16. července 2006 ve věku pouhých osmatřiceti let.

Vladimír Vladimír "Lála" Pašinský, foto: Tomáš Martinek

Lálovo jméno je spojeno především se souborem Dorota B.B., jednou z výrazných skupin 90. let, která nikdy nenaplnila svůj nesporný potenciál. Dorota B.B. se vyvinula ze seskupení Božská těla a Vladimír Pašinský do ní vstoupil v době, kdy kapelu opustil Jirka Tomašík.

Smrt si říká rock'n'roll: Příběhy zesnulých hvězd

"Jirka odjel zpátky do Zlatých Hor, kde založil rodinu a nový band, a my jsme hledali jiného kytaristu. Já už jsem se rozhodl, že budu zpívat a sem tam hrábnu do kláves, a na inzerát jsme shodou okolností našli kytaristu Vláďu Pašinského, kterému jsme hned začali říkat Lála. To bylo někdy v roce 1991. Lála byl skvělý člověk a famózní muzikant s naprosto osobitým způsobem hraní i skládání," uvedl v jednom z rozhovorů před časem lídr Doroty B.B., zpěvák a skladatel Viktor Dyk.

Dorota B.B. to nakopla, ale...

Osobité Dorotě B.B., jejíž sestavu vedle Dyka a Lály ještě tvořila úderná rytmika Pavel Mrázek a Martin Houdek, se podařilo natočit demonahrávku, kterou dostala k uším členů Lucie. Nejvíce zaujala Roberta Kodyma. Ten formaci zajistil roli předkapely na turné své skupiny Wanastowi Vjecy k desce Lži, sex & prachy a pomohl ke smlouvě s vydavatelstvím B&M Music.

Výsledkem byla deska Santa Puelo vydaná roku 1994, která vzniklo v produkci Romana Holého. Ten byl zároveň jeho jediným hostem, ve čtyřech skladbách se podílel na vokálech. Z dnešního pohledu je Santa Puelo poctivé rockové album své doby. Z kolekce deseti písní byla jako singl vybrána úderná pecka Nakopni hnědku!, k níž byl natočen jediný oficiální videoklip Doroty B.B.

V následujících letech se skupina věnovala převážně koncertování, ale již v pětičlenné sestavě. Přibyl do ní druhý kytarista Radek Havlíček, nynější manažer Kabátu, kterého kluci z Doroty B.B. znali jako koncertního kytaristu Wanastowek.

První vystoupení Doroty B.B. provázel zájem publika i pozornost lidí z hudební branže. "Je rok 1994, hrajeme v Rock Café a s kolegou z kapely si nechci nechat ujít start našich mladších předskokanů. Na pódium vchází Lála, svými dlouhými vlasy a pohyby, s jakoby přirostlou kytarou, sám začíná rozhýbávat prostor nepravidelnou, ale senzačně agresivně chytrou melodickou figurou, do které postupně naskakují ostatní přicházející spoluhráči. Rock Café vstává a všem je jasné, že ve vzduchu je něco hudebně mimořádného. Maličko vyděšený pohled "kapelního" kolegy si vychutnávám: Varoval jsem tě, to je Dorota B. B. a ten chlapík s kytarou, to je Lála," vzpomínal kytarista a zpěvák Vladimír Dvořák, který účinkoval mimo jiné ve skupinách Precedens, R-Force a Lokomotiva Planet.

Dorota B.B. to nakopla slušně, ale z různých důvodů později stagnovala a v roce 1997 s příchodem Romana Holého na post hostujícího klávesisty zamířila směrem k funky hudbě. Viktor Dyk se s žánrovou změnou neztotožnil a ze skupiny odešel.

Posmrtný riff

Po rozpadu Doroty B.B., po které vedle alba Santa Puelo zůstala i píseň Tichá pošta na sampleru 13 fláků od Kaťáků, se Viktor Dyk vrhl na své projekty korunované muzikálovou kariérou. Holý už v roce 1998 spolu s Houdkem a Mrázkem položili základ Monkey Business, a tak jediný, kdo zůstal tak trochu plonkový, byl Lála.

VIDEOROZHOVOR | Matěj Ruppert: S Monkey Business je to jako s mafií, z ní taky nikdy úplně neodejdeš

Výrazněji na sebe do své smrti upozornil pouze jako hostující muzikant v jinak dívčí kapele Ksichties, kterou na koncertě v Lucerna Music Baru spolu s Mrázkem doplnili poté, co se část Ksichties nestačila vrátit ze zahraničního zájezdu. A pamětníci vzpomínají, že ten večer z koncertu dýchla čerstvá a syrová muzikantská energie a vzpomínka na Dorotu.

Lálovo jméno se překvapivě na jedné nové nahrávce objevilo ještě pět let po jeho smrti. Když v roce 2010 odešel z kapely Wanastowi Vjecy baskytarista P.B.Ch., nastoupil na jeho místo Radek Havlíček. A ten si při nahrávání desky Letíme na Wenuši vzpomněl na Lálův riff, který Dorota B.B. nakonec v žádné písni nepoužila. Robert Kodym se souhlasem Lálovy rodiny motiv dále rozpracoval a vznikla skladba Krew a stopy čarodějných bylin.

Text: Roman Jireš, foto: Tomáš Martinek, archiv Rock Report
Témata: Vladimír Pašinský, Dorota B.B., Wanastowi Vjecy, Monkey Business

zavřít