RECENZE: Nedivte se, že máme nemocné rodiny, zpívají Koňe a Prase na debutu. Na Bramborové hity se vyplatilo počkat

Vydáno 20.10.2020 | autor: redakce

Hrají na papírové bicí, basu, kterou našli v kotelně, a samohrajky. Valašskomeziříčské trio Koňe a Prase nepropadá úzkostem a na debutu Bramborové hity o kardinálních problémech současné společnosti zpívá s nadhledem. Taková kapela na české scéně dlouho chyběla.

RECENZE: Nedivte se, že máme nemocné rodiny, zpívají Koňe a Prase na debutu. Na Bramborové hity se vyplatilo počkat RECENZE: Nedivte se, že máme nemocné rodiny, zpívají Koňe a Prase na debutu. Na Bramborové hity se vyplatilo počkat

Koňe a Prase

Bramborové hity

Skladby:
Kovo, Eko, Fízli, Stěhovák, Les, Peníze, Vysavač, Žvýkačka, Prasečínská Čtvrť

9 skladeb / 37:18 min.

Vydavatel: Bumbum Satori

„Auta jezdí a kouří se jim z výfuků / a ten kouř pak odchází do oblaků / a my potom dýcháme tyhle zplodiny / pak se nedivte, že máte nemocné rodiny,“ zpívá kapela Koňe a Prase v písni Eko, podle níž je ohleduplný přístup k planetě „jediný způsob, jak přežít na Zemi“. Svůj žánr její členové sami definují jako eko-punk-disco a z poslechu debutu Bramborové Hity je zřejmé, že se v sebeklasifikaci nemýlí.

Téma ekologie prostupuje také písně Les nebo Prasečínská čtvrť, přeneseně pak singl Vysavač, který lamentuje nad přebytkem materiálních požitků, jimiž se společnost obklopuje.

Když se to takhle suše napíše, nezní to ani trochu zábavně. Jenže v podání Koňe a Prase to zábavné je, a navíc hrozně chytlavé. Už vás snad nějaká kapela přiměla ochotně si prozpěvovat: „Zachraňte planetu / dokud je čas / musí se zapojit / každý z vás“?

Vrchním textařem kapely je bubeník Martin Janírek, jehož slabost pro sběratelství lze zaslechnout v singlu Stěhovák nebo v úvodní skladbě Kovo. Ta pojednává o nadšeném návštěvníkovi sběrny směsných kovů, který sní o tom, že „ze šrotu postaví automat a ten za něj bude pracovat“.

ROZHOVOR | Koňe a Prase: Pravdu říkáme jenom doma manželkám

Mezi nejsilnější momenty alba pak patří Žvýkačka pojednávající o chlapci, který se na slečnu snažil zapůsobit smykem na kole, místo toho si ale propíchl duši.

Veškerá sranda jde ale stranou při závěrečné skladbě Prasečínská čtvrť. Na rozdíl od zbytku alba hraje téměř mrazivou atmosférou a připomíná, že přes veškerý humor je album míněno vážněji, než by se mohlo na první poslech zdát.

Jakkoliv jsou Bramborové hity plné vážných témat, Koňe a Prase je dokáží podat s nadhledem a elegancí. Netlačí na pilu, ani se nepropadají do klišé a trapnosti. Jejich hudba je pak podobně netečná jako postoj společnosti ke klimatické změně. Kapela hudebně bouří jen výjimečně, zato efektivně.

Bramborové hity jsou příjemně punkově přímočaré a jednoduché, což sama kapela vysvětluje tím, že lépe prostě hrát neumí. Nicméně právě v jednoduchosti je její největší síla. Minimalistickými aranžemi může připomínat Muchu nebo Midi Lidi, s nimiž v minulosti ostatně už koncertovala.

Poetika textů se pak stylem blíží albu Sbohem a šáteček, na němž se Wild Tides, respektive Jakub Kaifosz, v inspiraci obrátil k upřímné každodennosti české nové vlny.

Koňe a Prase si své místo na tuzemské alternativní scéně vydobyli pilným koncertováním už před lety, na debutu všechnu tu práci nyní zúročili. Na pódia se asi jen tak nevrátí, můžeme tedy alespoň doufat, že brzy znovu naskladní svůj jediný merch - škrabky na brambory pro leváky.

Text: Barbora Pěchová, foto: Jakub Koutný
Témata: Koňe a Prase, Bramborové hity, Wild Tides, Mucha, Midi Lidi

4,50

čtenáři

hlasuj
zavřít