Fanoušci formule 1 se před začátkem letošní sezóny mohli těšit na jednu novou destinaci. Pandemie koronaviru premiéru Velké ceny Vietnamu na městské trati v Hanoji sice zrušila, upravený kalendář ale přinesl nové tratě hned dvě. Po italském Mugellu se letos poprvé F1 pojede také v portugalském Portimãu.
Vzhledem ke globální pandemii koronaviru musela být velká část letošní sezóny formule 1 zrušena a organizátoři proto hledali destinace a okruhy, kde by bylo možné uspořádat závody.
Místo v kalendáři si tak vedle některých současných okruhů našly i tratě, kde F1 závodila dříve. Kromě toho se vedení F1 dohodlo také s dvěma tratěmi, na kterých F1 zatím pouze testovala. Po italském Mugellu se poprvé v historii pojede letos závod formule 1 také v portugalském Algarve.
Historie Mezinárodního okruhu Algarve není příliš dlouhá. Stavba okruhu u města Portimão byla dokončena v říjnu roku 2008, kdy trať obdržela také homologaci Mezinárodní automobilové federace (FIA) a Mezinárodní motocyklové federace (FIM). Stavba okruhu přitom zabrala pouze sedm měsíců a stála 195 milionů eur.
V červenci letošního roku bylo v reakci na nutnost vytvoření kalendáře formule 1 pro rok 2020 oznámeno, že okruh bude letos hostit Velkou cenu Portugalska. Formule 1 se do Portugalska vrací poprvé od roku 1996, kdy se jel závod v Estorilu. Portimão bude hostit také finále letošní sezóny mistrovství světa silničních motocyklů.
Architektem trati je Ricardo Pina. Okruh Algarve se, stejně jako například Okruh Amerik v USA, vyznačuje velkým převýšením. Zvlášť zajímavá je poslední zatáčka, která je přes horizont a stoupání k cílové čáře čeká jezdce také na začátku hlavní rovinky, aby na jejím konci v brzdění do první zatáčky opět prudce klesli.
Trať nabízí několik možných variant, a i díky své šířce 14 metrů se na ní dobře předjíždí. Verze pro závod F1 měří 4653 metrů, má 15 zatáček a na jezdce čeká v závodě 66 kol.
Hned po svém uvedení do provozu okruh zaujal promotéry velkého množství závodních sérií, které jej začaly zařazovat do svého kalendáře.
Prvním velkým podnikem, který okruh Algarve hostil, byl závod mistrovství světa superbiků na podzim roku 2008. Oba dva závody vyhrál Troy Bayliss, který tak potvrdil svůj třetí mistrovský titul.
Během následné zimy na okruh zavítala v rámci testů také řada týmů formule 1. Kalendář okruhu Algarve pro rok 2009 byl nabitý zajímavými závodními sériemi. A1GP, Le Mans série, FIA GT a superbiky. O rok později se k nim přidalo také mistrovství světa cestovních vozů (WTCC) a šampionát GP2.
Okruh z pohledu pneumatik.
A zatímco o závody nebyla na okruhu nouze, v pozadí se začaly objevovat problémy s financemi. Dluhy začaly narůstat, dvěma největšími věřiteli byla banka BCP a stavební společnost Bemposta. Ve ztrátě čtyř milionů dolarů byla pro podnik GP2 v roce 2010 také skupina Formula One.
V září roku 2013 získala státní firma Portugal Capital Ventures kontrolu nad společností Parkalgar Serviços, která do té doby vlastnila okruh. Stát tak nyní vlastnil oba hlavní závodní okruhy v Portugalsku, když Estoril se z finančních problémů zachránil podobným způsobem v roce 1998.
Pod novým vedením se situace okruhu začala znovu zlepšovat. Kalendář pro rok 2014 opět zahrnoval podnik mistrovství světa superbiků, GT Open nebo Blancpain Sprint Series. Novinkou byl vytrvalostní závod na 32 hodin, nejdelší nepřerušovaný vytrvalostní závod na světě. Okruh se také dostal na seznam tratí s licencí FIA Grade 1 a s promotérem mistrovství světa silničních motocyklů, firmou Dorna, začal jednat o možném podniku.
V roce 2017 se Algarve dostalo na seznam rezervních podniků motocyklového šampionátu, kdyby některá z dalších tratí měla problémy. Do kalendáře mistrovství světa silničních motocyklů se nakonec okruh dostal poprvé až letos, kdy pandemie koronaviru zapříčinila zrušení řady závodů z původního kalendáře. Podnik v Portugalsku celou letošní sezónu MotoGP uzavře.
Stejným způsobem díky pandemii koronaviru získal okruh poprvé místo také v kalendáři formule 1 a nyní bude hostit Velkou cenu Portugalska.
Ještě před oběma vrcholnými podniky dostal celý okruh nový asfaltový povrch.
Algarve přineslo úspěch také českým barvám. V letech 2017, 2018 a 2019 vyhrál 24hodinový závod v rámci 24h GT série tým Scuderia Praha s jezdci Josefem Králem, Matteem Malucellim a Jiřím Písaříkem.