Spotřebitelská důvěra v Německu klesla více, než se čekalo

Spotřebitelská důvěra v Německu klesla kvůli druhé vlně koronaviru více, než se čekalo. Množící se případy nákazy přiměly Němce otevírat peněženky s větším rozmyslem, mnozí se obávají infekce nebo dopadů krize na svou životní úroveň, vyplývá z aktuálně zveřejněných údajů institutu GfK.

Index spotřebitelské nálady pro listopad se podle GfK snížil na minus 3,1 bodu z říjnových minus 1,7 bodu. Údaj za říjen byl přitom upraven, dříve institut udával hodnotu minus 1,6 bodu. Analytici v anketě agentury Reuters odhadovali mírně nižší pokles důvěry – jen na minus 2,8 bodu.

„Oživování sentimentu ze začátku léta letošního roku se zastavilo a spotřebitelská nálada znovu klesá,“ okomentoval výsledek studie analytik GfK Rolf Bürkl. Zhruba dvě třetiny spotřebitelů nyní předpokládají, že pandemie pro ně představuje závažnou nebo velmi závažnou hrozbu, a více než polovina se obává jejích dopadů na vlastní budoucnost.

V Německu růst počtu nakažených zrychlil, ve čtvrtek země ohlásila, že denní přírůstek poprvé překročil desetitisícovou hranici. Za poslední den tam laboratoře podle Institutu Roberta Kocha  odhalily 11 287 nově nakažených. Podle Bürkla spotřebitelé zjevně předpokládají, že silnější šíření viru zpomalí dříve očekávané rychlé oživení německé ekonomiky.

Německá ekonomika ve druhém čtvrtletí v důsledku koronavirové krize klesla o rekordních 9,7 procenta. Přední německé ekonomické instituty v polovině měsíce uvedly, že hospodářství by v letošním roce mohlo klesnout o 5,4 procenta. Ještě v dubnu čekaly na letošní rok snížení hrubého domácího produktu (HDP) o 4,2 procenta.

Vláda začátkem září zlepšila výhled vývoje ekonomiky na celý letošní rok. Předpokládá nyní, že HDP se sníží o 5,8 procenta, zatímco dříve počítala s poklesem o 6,3 procenta. Německo je největší ekonomikou v Evropě a zároveň největším obchodním partnerem České republiky.