RECENZE: Krajina Ró natočila vrstevnatý a lehce vyšinutý debut. Hotel blázen není pro každého, v jeho pokojích ale možná jednou skončíme všichni

Vydáno 23.10.2020 | autor: Tomáš Kocian

V době kulturního útlumu otevřela česká alternativní scéna dveře do Krajiny Ró. Kapela mladých muzikantů kolem Michala Němce, jehož můžete znát jako frontmana uskupení Jablkoň, se našla v jemném surrealismu a přichází s ambiciózním debutem Hotel Blázen. Jeho pokoje jsou otevřené pro každého, vydrží jen ti zvědavější.

RECENZE: Krajina Ró natočila vrstevnatý a lehce vyšinutý debut. Hotel blázen není pro každého, v jeho pokojích ale možná jednou skončíme všichni RECENZE: Krajina Ró natočila vrstevnatý a lehce vyšinutý debut. Hotel blázen není pro každého, v jeho pokojích ale možná jednou skončíme všichni

Krajina Ró

Hotel Blázen

Skladby:
Hotel Blázen, Drahokam, Zrcadlo, Veselá mokrá planeta, Here I Am, Ječmen a pšenice, Milý Jiří, Fly My Way, Děravá hodina, Broccoli, Jenom informace

11 skladeb / 36:21 min

Vydavatel: Indies Scope

V době vydání prvního singlu Ječmen a pšenice se Krajina Ró snažila tajit identitu jednotlivých členů, což mohlo posluchače navést k tomu, aby se soustředili pouze na muziku. A s tou si kapela opravdu vyhrála. Každá z jedenácti skladeb se odehrává v jiné části světa, který kolem sebe zruční hudebníci vystavěli.

RECENZE: Kateřina Marie Tichá si na svém debutu odskočila pro inspiraci do Francie. Za otřepané fráze se neschovává

Hned první skladbou Hotel blázen zní výrazné elektrické kytary, jimž se zpěvačka Anna Břenková snaží přizpůsobit i hlasovou techniku. Přes prvotní váhání do sebe vše zapadne. Skvěle jí sekunduje hluboký hlas Michala Němce.

Krajina Ró má ale mnohem více poloh a zákoutí. V některých místech plyne rytmus výrazně pomaleji a melancholie obestírají kytarové efekty a těžkými mraky občas proniknou zvuky elektroniky.

Jednou z takových písní je Děravá hodina, jež může v posluchači rezonovat déle než ostatní, možná i pro svůj postupně se rozpadající závěr. Krajina Ró je i na poměry české alternativy atypická, jako by v ní fungovaly jiné fyzické, rozuměj hudební, zákony. Tři anglicky zpívané kusy zní nadbytečně, přestože Brocolli má příjemně syrový odpich. Cenu za nejzvláštnější píseň v Krajině Ró ale získává skladba Milý Jiří postavená na neustálém opakování přání k narozeninám, přičemž věk oslavence roste do nečekaných výšin.

Podmanivou atmosférou pak oplývá závěrečná Jenom informace, která může být díky slovům „včera jsem zapálil divadlo, ve kterém se ještě hrálo…“ nezamýšleným komentářem k současné situaci kultury v Česku a vlastně všude na světě. Zvuk celého alba zavdává pocitu, že věci se v Krajině Ró dějí tak nějak samy.

Krajina Ró je zajímavým projektem prvotřídních muzikantů, do kterého každý vnáší svůj osobitý prvek. Jako celek působí ale překvapivě celistvě, při každém poslechu lze nalézt další a další nové detaily. Hotel blázen je kombinací spontánní energie a promyšlených hudebních aranží. Jeho pokoje nejsou pro každého, chtě nechtě v nich ale jednou dost možná skončíme všichni.

Text: Tomáš Kocian, foto: Richard Hodonický, Jakub Hrab
Témata: Krajina Ró, Hotel Blázen, Jablkoň, Michal Němec 

4,00

čtenáři

hlasuj
zavřít