Ze studentského projektu do 180 zemí světa. České Fitify se svým virtuálním fitness koučem dobývá domácí cvičení

Filip HouskaFilip Houska

fitify-1Story

Foto: Fitify

Matouš Skála (vlevo) a Martin Mazanec, zakladatelé Fitify

0Zobrazit komentáře

Ačkoliv mají fitness centra své kouzlo, pro mnohé je komfortnější cvičit především doma, pěkně v klidu a bez okolního tlaku. Právě na tuto oblast se zaměřuje i český startup Fitify, který vaše snahy o vysněnou postavu díky aplikaci posune o kus blíže realitě. Zprostředkuje vám totiž přes 800 cviků, desítky workoutů i virtuálního kouče, jenž vás nenechá vydechnout, pokud mu to sami nedovolíte.

Mobilní aplikaci Fitify založili Martin Mazanec a Matouš Skála během studia na Fakultě informačních technologií na ČVUT. Tam se ostatně i poprvé střetli. První impuls k rozjetí služby ovšem dostal dnes šestadvacetiletý Martin, který bojoval s bolestmi zad a nemohl si zapamatovat všechny cviky, jež mu fyzioterapeuti doporučovali.

„Nevěděl jsem, jak cviky správně provádět, a hlavně jsem zapomínal cvičit, což vždy vedlo k tomu, že jsem se na cvičení plně vykašlal a bolesti zad přetrvávaly,“ říká pro CzechCrunch Martin Mazanec. Protože znal základy programování, rozhodl se napsat vlastní jednoduchou aplikaci, ve které si ideální harmonogram sám navrhoval.

Do aplikace si tak zapisoval, kdy cvičit, jak dlouho a doplňoval to videi, které mu ukazovaly správné provádění těchto cviků. Zlom ale přišel v momentu, kdy se potkal právě s o rok mladším Matoušem Skálou, který začal pomáhat s kódem, a Martin tak měl více času se zabývat produktovými věcmi.

fitify-3

Foto: Fitify

Tréninky jsou ve Fitify sestavovány ve 100 různých obtížnostech

„První aplikace jsme tvořili ve dvou, z vlastních zdrojů, a protože jsem tou dobou studoval ve Spojených státech a Matouš v Singapuru, většinu práce jsme dělali na dálku a asynchronně,“ vysvětluje Martin Mazanec začátky, během kterých společně dokázali naprogramovat rovnou deset menších fitness aplikací, které se lišily primárně typy cvičení zaměřenými na různé části těla – od posilování horní části přes budování „pekáče“ po kardio nebo cviky s kettlebellem.

Právě přes tyto aplikace začali vydělávat první peníze a získávat cenný uživatelský feedback, na základě kterého mohli nabrat větší tým a pustit se do vývoje komplexnější služby, kterou pojmenovali Fitify. Ta ve své podstatě slouží jako nástroj pro hubnutí, pálení kalorií, nabírání svalové hmoty a získávání síly a dokáže tedy zajistit veškerou aktivitu s tím spojenou. Uživatel samozřejmě musí dodat vlastní silnou vůli, disciplínu a motivaci.

V ústřední roli celé aplikace pak stojí virtuální kouč, který se stejně jako skutečný trenér snaží sestavit co nejlepší tréninkový plán, abyste dosáhli svých cílů, ať už jde o nabrání svalů nebo spálení tuků. „Vše je s ohledem na potřeby zákazníka, nejčastěji však jde o redukci hmotnosti. Náš trenér vás provede cvičením od rozcvičky přes high intensity workout (HIIT) až po závěrečný trénink či jógové ásany,“ popisuje Mazanec.

Fitify uvádí, že virtuální trenér může vybírat z více než 14 milionů kombinací tréninků, díky čemuž bude zohledňovat vaše specifické fyzické předpoklady i prostředí, ve kterém cvičíte. Pokud tedy cvičíte doma, kde nemáte přístup k pomůckám, můžete pod digitálním dohledem cvičit pouze s vlastní vahou. V případě, že máte soukromou tělocvičnu nebo vybavení typu činek, kettlebellů nebo gum na TRX, lze zvolit i pokročilejší fáze tréninku.

fitify-2

Foto: Fitify

Martin s Matoušem se potkali na Fakultě informačních technologií ČVUT

„Za necelé dva roky máme data z desítek milionů tréninků, na jejichž základě stále vylepšujeme naše algoritmy i databázi cvičení. Virtuální kouč je způsob, jak dostat zdravý pohyb mezi řádově více lidí. Díky nám mohou lidé ušetřit svůj čas za dojíždění do posilovny i peníze za permanentku a služby trenéra. Spoustě lidem je také nepříjemné – nebo by je ani nenapadlo – jít cvičit mezi lidi do fitka nebo posilovny,“ zmiňuje Mazanec.

Úspěch i díky pandemii

To, že se v Česku zavřela fitness centra a celý svět funguje spíše v domácím módu, Fitify vyloženě nahrává do karet. Už během první vlny koronavirové pandemie startup zaznamenal, že se jeho měsíční počty stažení zvýšily zhruba o pětinásobek oproti průměru – v jeden měsíc tak měli přibližně 800 tisíc stažení z App Storu a Google Play, přičemž dohromady se aplikace stáhla více než 20milionkrát.

„Situace okolo koronaviru nás také přivedla na novou funkci, které v češtině říkáme Spokojený soused. Když ji zapnete, trenér naplánuje workout tak, aby neobsahoval hlučné cviky a nevyžadoval více než dva metry čtverečních volného místa. Je to doplněk, který vzešel ze zpětné vazby uživatelů na začátku prvního lockdownu a pozitivní ohlasy přichází i teď,“ dodává Mazanec.

fitify-4

Foto: Fitify

Pohled na rozhraní tréninkové aplikace

Všechny tyto aspekty spojené s aktuální globální krizí přináší Fitify měsíční tržby pohybující se na hranici 150 tisíc dolarů (zhruba 3,5 milionu korun). Třešničkou na dortu pak bylo překročení ročního obratu ve výši jednoho milionu dolarů (23 milionů korun), což tvůrce namotivovalo, aby během příštího roku ještě více šlápli do monetizace. Ta totiž byla dle jejich slov zatím vždy na druhé koleji vedle ladění produktu a akvizice uživatelů.

V průběhu roku 2021 pak Fitify chystá vydat další navazující aplikaci, která bude uživatelům sestavovat na míru stravovací plán. „Aplikace nahradí trenéra, který by sestavoval jídelníčky ručně, a zároveň bude nabízet stovky zdravých receptů. Stejně jako naše tréninková aplikace bude i tato v sedmnácti jazykových mutací,“ říká Mazanec a doplňuje, že vlajková aplikace má uživatele ve více než 180 zemích světa.

Rostoucí obliba chytrých tréninků

Fitify pochopitelně není jedinou aplikací, která s digitálními fitness trenéry přichází. Naopak je jednou z těch menších. Tým musí denně čelit popularitě softwarových nástrojů jako Adidas Runtastic či Nike Training Club, na nichž pracují stovky zaměstnanců a spadají pod jedny z nejsilnějších společností se sportovním zaměřením. Velmi dobře fungují i oblíbená Strava nebo startup Freeletics se 48 miliony uživatelů, do kterého mimo jiné před nedávnem investoval Karel Komárek.

jakub-fay-growlight-boxed-min

Přečtěte si takéBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkamiBudoucnost zahradničení hned vedle ledničky. Jakub Fay staví hydroponické zahrady s čerstvým salátem i bylinkami

Tuzemský startup Fitify, jehož tým čítá patnáct vývojářů, designérů, fyzioterapeutů a trenérů pracujících výhradně na dálku, musí reflektovat i změny na trhu v kategorii „smart home gym“. Všechny ty běžecké pásy, rotopedy, obrazovky a zrcadla se stávají čím dál chytřejšími a uživatelé už často nemusí potřebovat ani telefon, který by jim radil, protože je vše zahrnuté přímo ve cvičebních strojích a pomůckách.

„Všem těmto startupům se samozřejmě nyní daří, nepovažuji je ale za konkurenci – finančně jsou dostupné velmi malému segmentu uživatelů a používání zároveň s Fitify se nemusí nevylučovat. Lídrem trhu je jednoznačně Peloton, jehož akcie vzrostly od začátku pandemie na pětinásobek a hodnota atakuje hranici 40 miliard dolarů. Zajímavé investice letos ohlásily také Zwift, Tonal, Keep nebo Mirror,“ potvrzuje Mazanec.

freeletics

Foto: Freeletics

Aplikace fitness startupu Freeletics

Segment virtuálních trenérů a chytrých doplňků pro cvičení se každopádně stává čím dál oblíbenější a relevantnější pro širší masu uživatelů. Fitify tak musí být neustále na pozoru, na druhou stranu zaznamenává mnohdy lepší uživatelské hodnocení v obchodech s aplikacemi a některé z gigantů převyšuje i na počty stažení. Nehledě na to, že jej Apple nově zařadil do výčtu „oblíbených aplikací vytvořených v Česku“, což může jeho pozici ještě trochu vylepšit.